24 تیر 1402 - 2:00 ب.ظ

معاون وزیر علوم:

آداب گفت‌وگو و نقد را نهادینه کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مسئولیت تقویت امید اجتماعی برای نشریات دانشجویی گفت: باید آداب گفت‌وگو و نقد را نهادینه کنیم، حرف درست فقط مهم نیست، درست حرف‌زدن هم مهم است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ عبدالحسین کلانتری امروز (شنبه) در نشست مدیران مسئول و کارشناسان نشریات دانشجویی دانشگاه‌ها گفت: نگاشتن، مرحله ای از بلوغ فکری است و بر همین اساس بسیاری متفکران از دیرباز تاکنون از برتری نوشتار بر گفتار سخن گفته اند. عمده یا شاید تمام این ارجحیت به سنگینی تعقل و تدبر در نوشتار در قیاس گفتار بازمی‌گردد.

وی افزود: فضل نوشتار بر گفتار، تامل، تدبر و تعقل پیشینی است. با این ملاک دانشجویانی که در قالب رسانه‌ای مختلف از جمله نشریات فعالیت می کنند، افرادی هستند که تامل، تدبر، تعقل و سنجیدگی بیشتری در آثار آنها وجود دارد. آنها بیشتر اهل نظر، تدبر، مطالعه، کتاب و کتابخوانی هستند. اگرچه بنا به اقتضائات محیطی و سنی گهگاه از آنها رفتارهایی هم سرمی زند که ممکن است از طریق عدل و انصاف فاصله داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: به همین علت است که در عین اینکه در آموزه های دینی و اخلاقی ما بر کم‌گویی تاکید شده است، کتابت تشویق و گفته شده، علم را با کتابت به بند بکشید.

وی با تاکید بر تاثیر نشریات دانشجویی در فضای جامعه بیان کرد: دانشجویان رسانه ای بیشترین تاثیر را در فضای عمومی دانشگاه دارند که این فرصت، مسئولیت اجتماعی آنها را بیشتر می کند. نشریات و رسانه های دانشجویی می توانند هیجانات را جهت داده و مدیریت را به صورت غیرمعقولی تهییج و تکثیر کنند. نشریات و رسانه های دانشجویی می توانند فضای گفتمانی دانشجویی را شکل دهند. نشریات از فضای دانشگاه تصویرسازی می کنند و تجسم فرهنگ دانشگاهی هستند. چنین ظرفیت‌هایی مسئولیت اجتماعی نشریات و رسانه های اجتماعی را بزرگ و مهم می کند.

کلانتری ادامه داد: اولین مسئولیت اجتماعی نشریات و رسانه های دانشجویی تقویت امید اجتماعی در میان دانشجویان است. این بدان معنا نیست که امید واهی و غیرواقعی بدهید. بلکه بدین معناست که قسمت پُر لیوان، ظرفیت‌ها، استعدادها و کارها را هم ببینید و در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم از هیچگونه سیاه‌نمایی دریغ نمی کنند، آنها را نشان دهید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: دومین مسئولیت اجتماعی تقویت عقلانیت در فعالیت‌های دانشجویی است. جامعه آرمانی و فاضله، جامعه ای است که در آن هیجانات تحت کنترل عقلانیت قرار گرفته است. بر همین اساس، گفت و گو و قانون مداری خط مشی اصلی نشریات دانشجویی است. این عقلانیت به ما می آموزد که حتی اگر به تحول باور داریم، مسیر آن گفت و گو و قانون و نه خشونت و فحاشی است.

باید آداب گفت و گو و نقد را نهادینه کنیم. فقط حرف درست مهم نیست، درست حرف زدن هم مهم است و به نظر حقیر نکته دوم اگر برتر از نکته اول نباشد، کمتر از آن نیست. فضای رسانه ای جدید را باید شناخت و متناسب با فعالیت های رسانه ای و نشریات آن را سامان داد.

کلانتری بیان کرد: گمنامی در فضای مجازی آفتی برای فضای مجازی و کل فضای عمومی کشور شده است. افرادی به نام دانشجو تولیدات رسانه ای دارند که معمولا دانشجو نیستند اما به شدت فضای دانشگاه را مخدوش می کنند و دانشجویان نشریات نیز از این وضعیت گله دارند. باید فضای فراخ فعالیت‌های رسانه ای را حفظ و تقویت کرد. اگر چنین کنیم، امکان فعالیت‌های ساختارشکن و غیرقانونی کاهش می یابد. نشریات و رسانه های دانشجویی خط مقدم جنگ رسانه‌ای در محیط دانشگاه هستند.

 

نشریات دانشجویی عناصر آگاهی بخش دانشگاه به شمار می‌روند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: نشریات در جامعه امروزی یکی از عناصر آگاهی بخشی هستند. اجتماع نشریات با رویکرد ارتقای آگاهی اجتماعی تاثیر فراوانی در موضوعات فرهنگی دارد. فعالیت های تشکلاتی دانشجویان و در ذیل آن نشریات دانشجویی زیست بوم مفیدی را در عرصه دانشگاهی فراهم می‌کند.

محمدحسین ساعی افزود: مساله جهاد تبیین طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در نشریات تاثیر فراوانی دارد و از این رو دانشجویان گام های بزرگی می توانند بردارند. حمایت از اعضای هئیت علمی و نشریات دانشجویی از اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی میباشد که در این امر تمام توان خود را به کار گرفته است. یکی از سیاست های این شورا انجام فعالیت های فرهنگی با همکاری مراکز علمی و دانشگاه ها میباشد.

ساعی اضافه کرد: این نوع نشست ها دو نتیجه انگیزشی و آشنایی دانشجویان با یکدیگر را در پی دارد که برگزاری این همایش ها از سوی وزارت علوم باعث قوت قلب دانشجویان و دانشگاه ها می‌شود. با رگزاری مستمر این نشست ها دانشجویان ارتقای مرتبه را کسب می‌کنند و ایجاد شور و هیجان در فضای علمی کشور را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این نشست یک‌روزه با حضور شماری از مدیران مسئول نشریات دانشجویی و دانشجویان فعال رسانه‌ای در دانشگاه بین‌المللی قزوین در حال برگزاری است.

کد خبر: 78037

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0