3 خرداد 1403 - 2:29 ب.ظ

ایران در سوگ خادم الرضا(ع)؛

بدرقه تاریخی مرد میدان خدمت

یاقوت نیوز-زمانی که همه منتظر نشستن پرواز رییس جمهور در فرودگاه بین المللی تبریز بودند، کسی نمی دانست چه سانحه جانسوزی در حال وقوع است و بازگشتی برای این پرواز نخواهد بود.

ایران در سوگ خادم الرضا(ع)؛

یاقوت نیوز؛ پروازی که هزاران امیدواری در منطقه دمیده بود و مردم ضمن اینکه افتخار حضور رییس جمهورشان را داشتند هرگز تصور نمی کردند که این آخرین دیدار و سفر آیت الله رئیسی به شهرستان‌ها و پرواز بی بازگشت است. در حالی که همه منتظر قدوم مبارک رییس جمهور بودند و در شهرستان های خداآفرین و تبریز همه برای استقبال شایسته برنامه ریزی کرده بودند تا پس از افتتاح سد «قیزقلعه سی» طرحی را که ۱۹ سال مردم منطقه منتظر به ثمر رسیدن آن بودند، طرح های نفتی نیز در تبریز افتتاح شود. پس از دیدار ۲ رییس جمهور ایران و جمهوری آذربایجان که با سانحه هلیکوپتر به کام همه تلخ شد همه منتظر ایشان در پالایشگاه نفت تبریز بودند پروژه ای که هیچ وقت افتتاح نشد، زمانی که مسوولان و خبرنگاران منتظر ورود رییس جمهور بودند خبر سانحه هلیکوپتر همه را در شوک و نگرانی عمیق فرو برد. دست بی رحم اجل انسان های برگزیده ای را چید، ربیس جمهوری که خدمتگزار مردم بوده و تمام فکر و ذکرش رفع مشکلات کشور و خدمت به مردم به خصوص در مناطق محروم کشور بود، وزیر امور خارجه ای که هرگز سستی در خدمت به کشور به خود راه نمی داد، آیت الله آل هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی محبوب القلوب مردم استان که مردم داری و مهربانیش زبانزد خاص و عام بود و استانداری که با تلاش و انگیزه خدمت برنامه های فراوانی را برای توسعه آذربایجان شرقی در سر داشت و در بازدیدها و سرکشی های شبانه روزی که به طرح ها و پروژه های استانی انجام می داد این را به همه نشان داده بود. وقتی مردم با چشمان گریان و ذکر، دعا و صلوات از لحظه انتشار خبر منتظر اخبار تکمیلی بودند برخی طاقت انتظار نداشتند و خود را به شهرستان ورزقان رساندند علاوه بر مردم محلی، مردم و جستجوگران از نقاط مختلف کشور به طور خودجوش با دل های نگران به دنبال محل سانحه هلیکوپتر بودند.اما انتشار خبر شهادت رییس جمهور و همراهان، خستگی را بر تن همه گذاشت و همه با چشمانی گریان و کوهی از آه و اندوه و تیم های جستجوی مردمی، کوهنوردان، هلال احمر، نیروهای بسیج و موتورسواران جستجوگر ناامید و بی رمق از دره ها و مسیرهای صعب العبور به محل خود باز می گشتند.

تشییع تاریخی و بدرقه ای به یاد ماندنی در تبریز

دریای خروشان حضور مردم تبریز و جای جای کشور اسلامیمان با چشمان گریان در مراسم تشییع شهدای خدمت تصویری از وفاداری و قدردانی از شهدای خدمت را برجای گذاشت که در تاریخ ثبت و در خاطره ها برای همیشگی به یادماندنی شد. از حدود یک ساعت قبل از مراسم تشییع حضور مردم در میدان شهدا و میدان ساعت تبریز نشان از مراسمی باشکوه را می داد و در آغاز مراسم تمام خیابان های منتهی به این مراسم مملو بود از مردم عزادار که با دلی آکنده از غم و اندوه و با چشمان گریان به بدرقه رییس جمهور و همراهان وی آمده بودند. حضور رسانه های خارجی از جمله کشور چین مثل تلویزیون فونیکس، تلویزیون شبکه ۲۴ و a ترکیه، حضور عراقی های مقیم ایران از میهمانان مراسم بودند که شاهد حضور میلیونی مردم تبریز شدند. حضور مردم از استان های مجاور آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان نیز خودشان به این مراسم رسانده بودند ادای دین به شهدای خدمت به خصوص رییس جمهور محبوبشان کنند. حضور اهل سنت از دیگر جلوه های تشییع ماندگار شهدای خدمت بود که با لباس های محلی با حضورشان برادری و وفاداری خود را به شهدای خدمت و نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان دادند. دریای بی کران مردمی که هیچ دوربین و تصویری قادر به ثبت عظمت حضور مردم قدرشناس آذربایجان و اقصی نقاط ایران نبود و فقط امکان ثبت بخشی از علاقمندی و قدرشناسی مردم فهیم و زمان شناس کشورمان وجود داشت. جلوه هایی که رسانه های خارجی نیز شاهد معجزه حضور مردم بودند و به جهان مخابره کردند و در حقیقت جلوه ای از وفاداری مردم به نظام و رهبری به نمایش درآمد طوری که امکان انکار این حضور از هیچ رسانه ضدانقلاب نیز وجود ندارد. مسئولان شهرهای و استان های مجاور، عشایر، روستائیان، ورزشکاران، دانشجویان، استانداران و نمایندگان ادوار، تمام احزاب سیاسی، شیعه و سنی، پیر و جوان و کودک مهرشان را به انقلاب، رهبری و شهدای خدمت ثابت کردند.

حضور بی‌سابقه و میلیونی مردم قم در مراسم وداع و تشییع شهدای خدمت

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم گفت: مردم قم عصر سه شنبه حضور بی سابقه و میلیونی درمراسم وداع و تشییع شهدای خدمت دراین استان داشتند. احمد حاجی زاده گفت: سه شنبه عصر و از حوالی ساعت ۱۶:۳۰ پیکر مطهر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور شهید و دیگر شهدای خدمت وارد استان قم شد و پس از طواف در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مراسم تشییع از بلوار پیامبر اعظم(ص) قم به سمت مسجد مقدس جمکران آغاز شد. وی بیان کرد: به اذعان تمامی مسئولین دولتی و مدیران رسانه ها این تشییع در تاریخ قم سابقه نداشته است و جمعیت حاضر در مراسم تشییع صورت گرفته شده برای بسیاری از مراجع تقلید فقید نیز بیشتر بود. وی گفت: طول بلوار پیامبر اعظم قم هفت کیلومتر و عرض آن نیز بیش از ۸۰ متر می‌باشد و در مراسم تشییع سراسر این بلوار در فاصله حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران مملو از جمعیت استقبال کنندگان از پیکر شهدای خدمت بود. حاجی زاده افزود: پیکر شهدای خدمت نه تنها میهمان مردم قم بلکه میهمان هزاران تن از مردم استانهای دیگر و همچنین اتباع خارجی ساکن قم بود و این نشان از محبوبیت آیت الله رئیسی در نزد آحاد مختلف ملت دارد.

 وداع با پیکر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت در مصلی تهران برگزار شد

وداع با پیکر شهید آیت‌الله رئیسی و سایر شهدای خدمت در مصلی تهران برگزار شد. مراسم وداع با شهدای خدمت با ورود پیکر شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، آیت‌الله آل هاشم و سایر شهدای سانحه بالگرد در مصلی تهران برگزار شد. از ساعاتی پیش از آغاز مراسم، اقشار مختلف مردم با حضور در مصلی تهران، منتظر ورود پیکر شهدای خدمت بودند. قرائت قرآن، مداحی، روضه‌خوانی و سخنرانی بخشی از برنامه‌هایی است که امشب در مصلی برگزار شده است. خانواده شهدای خدمت و مسئولان کشوری و لشکری در این مراسم حضور دارند. در مراسم وداع با پیکرهای رئیس‌جمهور و شهدای خدمت، منصور ارضی و محمود کریمی به ذکر مصیبت و مرثیه‌سرایی پرداختند.همچنین حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی در سخنانی یاد شهدای خدمت به‌ویژه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را گرامی داشت. در انتهای مراسم نیز گروه سرود نوجوانان به اجرای قطعه‌ای در رثای رئیس‌جمهور شهید کشورمان و سایر همراهان شهیدش پرداختند.

وداع و بدرقه غمگینانه مردم و مسئولان تهرانی با خدمتگزاران شهید

مراسم وداع با شهدای خدمت؛ رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان‌شان که در سانحه دلخراش سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، صبح چهارشنبه دوم خرداد ۱۴۰۳ در تهران و در میان خیل جمعیت سوگوار برگزار شد. پیکر شهیدان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه،  آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز،  رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگردی که یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به علت شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد، پس از تشییع باشکوه در تبریز و قم با وداع فراموش‌نشدنی مردم تهران بدرقه شد. این مراسم که ساعت‌ها پیش از آغاز رسمی با حضور گسترده مردم  و شخصیت‌های کشوری و لشکری آغاز شده بود، از ساعت ۷ و نیم با نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت(ع)، شکل رسمی به خود گرفت.

 رهبر معظم انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش نماز اقامه کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه تهران بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهان ایشان نماز اقامه کردند. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با حضور در دانشگاه تهران بر پیکر شهید آیت‌الله سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان که در سانحه هوایی به شهادت رسیدند، نماز اقامه کردند.در پایان اقامه نماز بر پیکر این شهدا رهبری معظم انقلاب با در آغوش کشیدن فرزندان شهدا آنها را مورد تفقد قرار دادند. پس از اقامه نماز توسط رهبری، پیکر رییس جمهور فقید کشورمان و همراهان جهت انتقال به  مشهد و خاکسپاری در حرم رضوی در میان خیل انبوه عزاداران به سمت میدان آزادی تشییع شد. شهید جمهور، آخرین سفر استانی خود را بر روی دست مردمان کشورش در تهران پشت سر  گذاشت تا پیکر پاکش در جوار مولای هشتم شیعیان در خانه ابدی آرام گیرد.

مشهدالرضا، چشم انتظار در آغوش کشیدن خادم وطن

این روزها حال و هوای غریبی در دیار خورشید هشتم حاکم است، این سرزمین قرار است برای همیشه پیکر خادم امام هشتم (ع) را در آغوش گیرد. پیکر شهید جمهور پنجشنبه در آرامگاه ابدی و در زیرپای حضرت رضا (ع) به آغوش خاک سپرده می شود و برای همیشه در کنار آن حضرت آرام می‌گیرد.

کد خبر: 91280

نویسنده: : خدیجه توسلی دینانی

برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0