10 آبان 1402 - 4:00 ب.ظ

نزدیک به یک ماه جنگ و شهادت بیش از 9 هزار نفر؛ آیا تشکیل جلسه حقوق بشر ضروری نیست؟

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد از کم‌کاری سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی گفت: با گذشت حدود یک ماه و شهادت نزدیک به ۹ هزار نفر یک جلسه اضطراری حقوق بشر تشکیل نشده است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ‌از ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی در همایش «بررسی ابعاد حقوقی رژیم صهیونیستی به غزه و مسئله فلسطین» که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: اگر سازوکارهای حقوق بشری نمی‌توانند جلوی تجاوز و این جنایات را بگیرند، پس چه کاری از دستشان برمی‌آید؟ برای کوچکترین اتفاق در کشورهای مستقل، بیانیه‌های متعدد صادر می‌کنند اما حالا که شاهد کشتار هزاران فلسطینی بی پناه هستیم، هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نقد این سازوکارها در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر انجام می‌شود، تاکید کرد: مردم فلسطین برای ادامه حیات حتی توان تامین نیازهای اولیه‌ خود را ندارند؛ اینکه سازوکارهای حقوق بشری نتوانستند جلوی این جنایات را بگیرند یک طرف؛ اما آیا نمی‌توانستند نشستی برگزار کنند و موضعی بگیرند و حداقل جنایات رژیم صهیونسیتی را محکوم کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه موضوع حقوق بشر در حوادث اخیر غزه بسیار تامل انگیز است، اظهار داشت: بر اساس حقوق بین‌الملل در درگیری‌ها نباید افراد غیرنظامی مورد هدف قرار گیرند. در روزهای گذشته برخی از مقامات سازمان‌های بین‌المللی به جای ایفای وظایف خود، موضع گیری سطحی کردند و از هر دو طرف درگیری درخواست خویشتنداری داشتند؛ در حالی که وضعیت دو طرف مشابه یکدیگر نیست.

درخواست خویشتنداری از دو طرف انحراف است زیرا وضعیت مشابه ندارند

غریب آبادی با اشاره به اینکه یک طرف اشغالگر و دیگری برای رسیدن به حق خود تلاش می‌کند، افزود: اینکه از دو طرف یک چیز بخواهیم، انحراف است. وظیفه نهادهای بین المللی و حقوق بشری این است که طرف اشغالگر را تحت فشار قرار دهند تا به اشغالگری پایان دهد نه اینکه بخواهند خویشتنداری کند. باید از صهیونیست‌ها بخواهند جنایات‌ خود را متوقف کنند. از طرفی، فلسطینی‌ها حق دفاع دارند که از سرزمین‌های خود در برابر یک رژیم اشغالگر دفاع کنند.

وی تصریح کرد: چیزی که اکنون مردم فلسطین لازم دارند، اقدامی جدی برای جلوگیری از تجاوز و جنایات است، باید جامعه بین‌المللی یا حداقل جمعی از کشورها وارد عمل شوند و اقدامات عملی اتخاذ کنند. این کار یک کشور هم نیست بلکه کشورهای مختلف باید وارد کار شوند. باید امور حقوقی و قضایی در این بخش را با کمک وکلا و حقوقدانان پیش برد که آن اول باید علیه رژیم صهیونسیتی در محاکم کشورهای خارجی پرونده‌ باز شود و دیگر اینکه در مورد جنایات آنها، مستندسازی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: از سال ۲۰۱۵ در دیوان کیفری بین‌المللی پرونده‌ای برای فلسطین باز شده است و تحقیقات دادستان دیوان نیز از دو سال قبل شروع شده که البته تاکنون اقدام اثرگذاری در این حوزه انجام نشده است. دیوان باید این پرونده را فعال کرده و قضیه را به صورت جدی دنبال کند. دولت فلسطین نیز باید جنایات رژیم صهیونیستی را در دیوان پیگیری کند.

وی گفت: در ایران به دستور دادستان کل کشور، پرونده‌ای در دادستانی تهران برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی باز شده است. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز باید اقدامات خود را بیشتر و موثر کنند و ما تاکنون شاهد اقدام عملی و موثری نبوده‌ایم.

کد خبر: 83565

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0