27 خرداد 1403 - 2:00 ب.ظ

«اینشتین» قفل عصر جدید نجوم را از زیرِ زمین باز می‌کند

یاقوت نیوز- تلسکوپ اینشتین که قرار است رصدهای خود را در سال ۲۰۳۵ میلادی آغاز کند، توانایی ما را برای تشخیص امواج گرانشی افزایش و دانش به‌روزشده‌ای از رویدادهای شگفت‌انگیز جهان، از جمله برخورد ستاره‌های نوترونی ارائه می‌دهد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ وبگاه سای‌تِک‌دِیلی در گزارشی آورده است: با یک تلسکوپ جدید احتمالاً می‌توان به‌زودی امواج گرانشی را اندازه‌گیری کرد. امواج گرانشی چیزی شبیه به امواج صوتی جهان هستند. آن‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که سیاهچاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی با هم برخورد می‌کنند.

تلسکوپ اینشتین، آشکارساز امواج گرانشی آینده، در حدود ۲۵۰ متر زیرِ زمین ساخته می‌شود و از جدیدترین فناوری لیزر برای فهم بهتر این امواج و در نتیجه، جهان ما استفاده خواهد کرد. یکی از مکان‌های احتمالی برای ساخت این تلسکوپ، مثلث مرزی آلمان و بلژیک و هلند است.

پروفسور استال (Stahl) یکی از اعضای جامعه تلسکوپ اینشتین آلمان است و اکنون روی نسل بعدی آشکارسازهای امواج گرانشی کار می‌کند. دستگاه‌های اندازه‌گیری نسل سوم باید ده برابر حساس‌تر از دستگاه‌هایی باشند که در حال حاضر استفاده می‌شوند. رصدخانه امواج گرانشی به یاد بنیانگذار نظریه نسبیت عام، تلسکوپ اینشتین نامگذاری شده است.

استال اظهار می‌کند: ما می‌خواهیم از آن برای بررسی منطقه‌ای استفاده کنیم که هزار برابر بزرگ‌تر از چیزی است که امروزه در جهان برای امواج گرانشی امکان‌پذیر است.

تلسکوپ اینشتین از سه آشکارساز تو در تو تشکیل خواهد شد. هر کدام از این آشکارسازها دارای دو تداخل‌سنج لیزری با بازوهای ۱۰ کیلومتری خواهند بود و برای محافظت از تداخل تا حد امکان، رصدخانه باید ۲۵۰ متر زیرِ زمین ساخته شود.

کد خبر: 91754

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0