19 خرداد 1403 - 2:07 ب.ظ

آینده والیبال در ابهام تصمیمات مدیریتی

یاقوت نیوز- مدیریت، فرمول موفقیتی است که این روزها در فدارسیون والیبال گم شده است. البته از آنجایی که فدراسیون والیبال که در این برهه نشان داده کتاب بهانه‌هایش به اندازه کافی قطور شده در هفته دوم لیگ ملت ها و قبل از بازی آخر ایران با ترکیه حکم اخراج پائز را صادر کرد؛ اخراجی که به نظر می آید بیشتر حکم مُسکن را داشته باشد، ولی واقعیت این است که پاک‌کردن صورت مسئله است. والیبال ایران در یکی دو سال اخیر از روز‌های اوجش فاصله مشخصی گرفته و بدیهی است با مشکل جدی مواجه شده است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ مشکلی که با صحبت های رئیس فدارسیون بعد از برکناری پائز کاملا مشهود است چرا که او باز هم هواداران این رشته محبوب را به روزهای آینده و تصمیمات جدید موکول کرد. تقوی بعد از برکناری پائز گفت: قطعاً برنامه فدراسیون بعد از لیگ ملت‌ها جوانسازی و پوست اندازی تیم ملی در بدنه بازیکنان خواهد بود. بی شک این قول را به همه هواداران خواهیم داد که از یک مربی تراز اول دنیا بعد از لیگ ملت‌ها استفاده خواهیم کرد. بعد از بازی‌های المپیک بسیاری از مربیان سرشناس دنیا ابراز تمایل کردند که با تیم ملی ایران باشند و چهار سال فرصت داریم تا المپیک را یک بار دیگر تجربه کنیم.

آبان ماه سال گذشته که دوره ۴ ساله ریاست محمدرضا داورزنی در فدراسیون والیبال به پایان رسید؛ می‌شد پیش بینی کرد که یک زلزله چند ریشتری در این فدراسیون اتفاق خواهد افتاد از برکنار بهروز عطایی تا به درازا کشیدن انتخاب سرمربی جدید تا اسفندماه سال گذشته و از هم بدتر شرایط دشوار اعزام تیم ملی به مسابقات لیگ ملت‌ها برای کسب سهمیه المپیک. در واقع اعتباری که در این سالها آسان برای والیبال کشورمان بدست نیامد رفته رفته در حال افول است. اگر به گذشته نگاهی بیندازیم به این نتیجه می رسیم که درصد بیشتری از موفقیت‌ها ثبات مدیریت در فدراسیون والیبال بود که مرحوم محمدرضا یزدانی خرم و محمدرضا داورزنی در این ثبات مدیریت نقش‌های اصلی را ایفا کردند. در مدت مسئولیت محمدرضا داورزنی در فدراسیون والیبال ( از ۱۴ مرداد سال ۸۵ تا هفتم دی‌ماه ۱۳۹۶ (۱۱ سال و ۱۱۴ روز) و از ۲۹ آبان ۱۳۹۸ تا آبان ۱۴۰۲ (حدود چهار سال) ) ، نخستین‌های بسیار زیادی برای این رشته ورزشی ایجاد شد که نخستین مدال جهانی تیم ملی بزرگسالان (جام قهرمانان قاره‌ها) ۲۰۱۷، نخستین حضور در لیگ جهانی (۲۰۱۳)، نخستین حضور در بازی‌های المپیک (۲۰۱۶) ریو، نخستین رتبه یک رقمی ایران در قهرمانی مردان جهان (ششمی ۲۰۱۴)، قرار گرفتن در بین چهار تیم نهایی لیگ جهانی (۲۰۱۴) و نخستین مدال جهانی تیم ملی والیبال زنان (بازی‌های همبستگی اسلامی ۲۰۲۱) از جمله این موارد است.

همچنین نخستین قهرمانی تیم ملی والیبال مردان ایران در قاره کهن آسیا (۲۰۱۱)، نخستین قهرمانی تیم ملی مردان در بازی‌های آسیایی (۲۰۱۴)، نخستین قهرمانی تیم ملی در جام کنفدارسیون والیبال آسیا (۲۰۰۸)، نخستین قهرمانی تیم ملی زیر ۲۳ سال در آسیا (۲۰۱۵)، نخستین قهرمانی تیم ملی جوانان در جهان (۲۰۱۹) و نخستین قهرمانی تیم ملی زیر ۱۶ سال ایران در آسیا (۲۰۲۳) از دیگر نخستین‌های والیبال ایران است.

به جز داورزنی، خدمات یزدانی خرم هم از وی چهره یک مدیر موفق ورزشی ساخت. یزدانی خرم با اینکه ورزشی نبود اما طی ۲۳ سال حضور در دو فدراسیون والیبال و کشتی با تمام وجود به ورزش خدمت کرد. مدیریت بی عیب و نقص، اقتدار در اجرا و عمل و صبر و شکیبایی در انجام امور از ویژگی های بارز مدیربتی وی بود. یادمان نمی رود این مرد با چنین ویژگی هایی، طی یک دهه پایانی عمر خانه نشین شد و مسئولین ورزش اعم از گذشته و حال به صرافت نیفتادند تا از تجربه او در بخش های مختلف استفاده کنند. یزدانی خرم اکنون در میان ما نیست. او در دی ماه ۱۴۰۰ دست از این جهان مادی شست و رو بسوی افلاک نهاد.

با تمام این تفاسیر و موفقیت ها حالا شرایط یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی کشورمان در شرایط فوق بحرانی قرار گرفته و باز هم باید منتظر بمانیم تا بعد از لیگ ملت ها دوباره پروسه انتخاب سرمربی جدید از سر گرفته شود و در ادامه بازیکنانی که آیا با سرمربی جدید همکاری می کنند یا نه! و از همه مهمتر مدیری که چگونه این مسائل را مدیریت خواهد کرد.  در واقع چالش این روزهای ورزش کشورمان اینست که مدیران موفق ما مدیر ساز نیستند و به دنبال جانشین سازی هم نبوده‌اند به همین دلیل خلا نبود مدیران موفق پس از حضورشان بسیار پر رنگ است.

کد خبر: 91588

نویسنده: : آرزو غفوری

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0