فلز ابداع‌شده محققان مانند «ترمیناتور» تغییر شکل می‌دهد + فیلم

12 بهمن 1401 - 2:00 ب.ظ

از پایگاه خبری «بی جی آر»، دانشمندان به حصول پیشرفت‌های جالبی ادامه می‌دهند که می‌تواند به شکل‌دهی مجدد به حیات ما کمک کند. این بار گروهی از دانشمندان موفق به ابداع یک فلز مایع تغییر شکل دهنده شده‌اند که می‌تواند بین حالت‌های جامد و مایع حرکت کند. این مایع جدید یادآور تغییر شکل مایعی است که در فیلم «ترمیناتور۲» سال ۱۹۹۱ مشاهده شده بود و دانشمندان حتی آن را مورد آزمایش قرار داده و این فلز موفق به تغییر شکل و فرار از یک قفس شده است.

دانشمندان مقاله‌ای درباره این مایع تغییر شکل دهنده در نشریه «ماده» (Matter) منتشر کرده و در این مقاله درباره چگونگی ساخت این فلز و آزمایش آن توضیح داده‌اند.

دانشمندان این مایع را تا حد زیادی به شکل ربات‌های کوچک ایجاد کرده‌ و سپس موفق شدند آن را بین حالت های جامد و مایع تغییر دهند تا این ربات‌ها بتوانند بپرند و بالا بروند و چنانکه گفته شد به خارج از یک قفس جریان پیدا کنند و آزاد شوند.

لینک ویدئو در آپارات

این دانشمندان از میدان‌های مغناطیسی برای کنترل شکل و حرکت‌های ربات‌های فلزی مایع تغییر شکل دهنده استفاده کرده و امیدوارند که با استفاده از این آهنرباها برای کمک به حرکت و کنترل ربات‌ها از این فلز مایع در فناوری‌های پزشکی زیستی و مهندسی در مواردی مانند انتقال هدفمند دارو و هم‌گذاری مدار (circuit assembly)‌ استفاده کنند.

این محققان توضیح می‌دهند که کلید این مساله استفاده از ماده مغناطیس‌فعال فاز گذار (magnetoactive phase transitional matter) یا MPTM است. برای ایجاد آن، محققان از فلز گالیوم بارگذاری شده با ذرات مغناطیسی کوچک استفاده کرده و سپس ربات‌های این مایع تغییر شکل دهنده را در میدان های مغناطیسی قابل کنترل قرار دادند.

حال سوال این است که در گذشته نیز لعاب ربات نرم و قابل انعطاف وجود داشته که قابل کنترل با آهنربا بوده است، چرا به چیزی ساخته شده از فلز مایع تغییر شکل دهنده نیاز داریم؟ مزیت داشتن این فناوری تغییر شکل دهنده بین دو حالت مایع و جامد این است که از ضعف‌های هر کدام از ربات‌های جامد و مایع به دور خواهد بود.

از این رو، توانایی برای شیفت کردن بین جامد و مایع به این ربات فلزی اجازه می دهد تا سریع حرکت کند اما وقتی لازم است از نیروی شئ جامد برخوردار باشد، توانایی حرکت بین دو حالت با استفاده از میدان های مغناطیسی به این ربات های ساخته شده از مایع تغییر شکل دهنده اجازه می دهد تا مدارها را لحیم کاری کنند، اشیایی را از داخل معده بردارند و حتی خودشان را به شکل پیچ دربیاورند.


برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0