باز هم ریزش قله؛ آلپ هرگز مثل سابق نخواهد بود + فیلم

13 تیر 1402 - 8:00 ق.ظ

به گزارش یاقوت نیوز؛ از تارنمای اخبار لایوساینس، تغییر اقلیم باعث فروریختن قله این کوه شده است.

فیلم‌های منتشرشده در اوایل ژوئن نشان دهنده فروریختن میلیون‌ها قطعه سنگ از یکی از قله‌های فلوچترون، در رشته کوه‌ آلپ سیلوورتا است.

کارشناسان می گویند گرمایش جهانی احتمالاً با این حادثه ارتباط زیادی دارد. افزایش دما باعث می شود زمین های یخ زده به مرور زمان سست و ناپایدار شوند و این یک علامت هشداردهنده است که چشم انداز کوهستانی در نتیجه تغییر اقلیم به طور دائم دستخوش تغییر خواهد شد.

آوار سنگ در این حادثه به دره مجاور فروریخت و قله فلوشتورن بیش از ۱۰۰ متر (۳۳۰ فوت) کوتاه تر شد. به این ترتیب این کوه ۱۸ متر (۶۰ فوت) کوتاه تر شده و قله میانی آن اکنون بلندترین قله است.

بیشتر قله‌های کوه‌ به میزان بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ متر (۸۰۰۰ فوت) پوشیده از یخ‌های دائمی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند در کنار هم بمانند. اما به محض ذوب شدن یخ ها، قله‌ها می‌توانند فرو بریزند.

تغییرات اقلیمی باعث می‌شود دمای جو زمین با سرعت هشداردهنده‌ای در کوه‌های آلپ افزایش یابد و سبب ناپدید شدن یخچال‌های طبیعی و ذوب یخ‌های دائمی شود.

یان کریستف اتو زمین شناس دانشگاه سالزبورگ در اتریش می گوید: این قله کوه احتمالا هزاران سال یخ زده بود. فروریختن این قله به احتمال زیاد نتیجه گرمای شدید در تابستان یا پاییز گذشته است.

وی می افزاید: باید انتظار داشته باشیم قله ها تسلیم افزایش مداوم دما شوند. با توجه به افزایش مداوم دما در آلپ، احتمال وقوع اتفاقات بیشتری از این دست وجود دارد.


برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0