6 تیر 1401 - 1:00 ب.ظ

گفتگو با پژوهشگر وآسیب شناس اجتماعی

نمی توان به طور قطع عنوان کرد مسایل اقتصادی در ترویج اعتیاد ویا رشد آن اثر ندارد ولی به عنوان یک فاکتور وعامل اصلی حساب نمیشود

 

نمی توان به طور قطع عنوان کرد مسایل اقتصادی در ترویج اعتیاد ویا رشد آن اثر ندارد ولی به عنوان یک فاکتور وعامل اصلی حساب نمی‌شود .

چون بسیاری از متمولین در همه جای دنیا جزومصرف کنندگان اصلی مواد مخدر هستند واساسا چون این تجارت سود فراوان دارد،افراد مناقع طلب به این مواد رو می وارند.اینکه بگوییم اقتصاد بد موجب گرایش افراد به مواد مخدر میشود افراد که از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند برای سود به مواد مخدر می روند وبعضا خودشان هم معتاد هستند .

در رابطه با کاهش سن ابتلا عوامل مختلفی نقش دارند پدر ومادر معلم و خانواده وجامعه نتوانستیم در طول 30 40 سال گذشته نسبت به تربیت آموزش ودادن اگاهی به نسل جوان موفق باشیم وصرفا با زور گویی ها وایجاد تنگناهای عاطفی واحساسی آنها را خواستیم کنترل کنیم.نکته دیگر وجود حجم ارتباط های جهانی هست.استفاده زیاد از مواد مخدر فیلمهای هالییودی ونشان دادن چنین صحنه هایی موجب تحریک جوانان میشود.

وجوان برای کسب هیجان ولذت آنی بردن گرفتار می شنود وبه محض گرفتار شدن خودشان عامل موثر در روند گسترش اعتیاد می شوند..در همه جای دنیا خانواده ها اسیر این موادر مخدر ورگفتار ان هستند .قبح ترس ریخته شده قبح مداراهای مذهبی ومرزهای مذهبی ریخته شده فرزندان دهه 80 و90 نسبت به بچه های سی سال قبل کمتر وابستگی های مذهبی دارند وبه حدود مذهبی پایبند هستند. و ازهمه چیز سر در می ارند.

خانواده ها ومحیط مدرسه وقتی به سمت اجبار وباید رفت باید منتظر تبعات آن نیز باشیم .طبق آموزه های روانشناسی هر بایدی تمرد زاست وبه جای عشق وعلاقه باید ایجاد کرده ایم .

وقتی فقط هدف درس وکنکور ودنشگاه باشد سن ابتلا را کم کرده ایم.اگر سالانه هزاران قاچاقچی را هم اعدام کنیم ومعتادان زیادی را در کمپ ها بخوابانیم باز هم نتیجه ای نخواهیم گرفت تنها راه نجات این مساله آگاهی دادن  و تقویت باور های مذهبی از جنس عشق وعلاقه است. سوق دادن جوانان به سمت ورزشهای مختلف چراکه ورزشکاران حرفه‌ای در سطح مدیریتی قرار میدهد ک نبسبت به پلشتی ها از خود مراقبت کنند.

باورهای مذهبی از جنس عشق وعلاقه. آموزش ورزش وایمان.چرا سن ابتلا به مواد مخدر در کشور ما روبه کاهش است.هرچند هیچ آمار رسمی در این باره نداریم یکی از عوامل متغیر که میتواند ما را به فهم چرایی کاهش سن ابتلا به مواد مخدر راهنمایی کند مشکلات روز افزون اقتصادی واجتماعی است که افراد جامعه لحظه به لحظه با ان در گیر هستند .

شاید در بدو امر موضوع دور زدن تحریم ها مظرخ شودخود به خود وقتی وارد این مسیبر میشویم امکان اینکه از مجرای تاریک خانه هاب قاچاق هم رد شدیم افزایش میابد یکی از ترانزیت های  گاههای اصلی تجارت مواد مخدر به سمت اروپا از مسیر ایران واز کشور همسایه ما افغانستان میگذرد که بزرگترین تولید کننده خشخاش وتریاک در جهان هستندواین موضوع یعنی همان گذر گاه قاچاق وورود سهل وآسان به داخل کشور.شاید از این رهگذر بتوان گفت که با لغو حکم اعدام برای بزهکاران  وتولید کنندگان وتوزیع کنندگان مواد مخدر یکی دیگر از علل گرایش به این مواد است.

چرا به للحاظ اجتماعی کاری نمی کنیم که در عرصه موماجهه با مساله شفاف سازی شود یک اگاهی وبینش با عزم ملی نیاز است که ارگانهای اجتمای واقتصادی وفرهنگی با تقویت اینجوها ونهاد های مدنی ومراکز ترک اعتیاد همکاری کنند هرچند نهاد های پیشگیری وخیریه ای بدون رفع مشکلات اقتصادی کاری نمی‌توانند بکنند.

موضوع مواد مخدر ذیل بهکاریهای فردی واجتماعی می‌گنجد که برایب حل وفصا ان نیاز به تصمیمات کلان اقتصادی فرهنگی واجتماعی می باشد..سیستم باید خود را کار امد کند ورابطه خود را با دینا درست کند در خانواده ها چه اتافقی می افتد که سن استفاده پایین میاید چه بحرانهایی باعث می شود که سن ابتلا در خانواده ها کاهش یابد .

 

کد خبر: 71411

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0