4 آذر 1400 - 3:22 ب.ظ

همکاری مخابرات در ایجاد شبکه پایش تصویری در شهر کاشان

با همت و تلاش کارکنان مخابرات منطقه اصفهان و همکاری شهرداری کاشان، زیرساختهای ایجاد پایش تصویری در سطح این شهر فراهم شد.

مهران احمدی- خبرنگار یاقوت وطن/

به دنبال تصمیم ارگان های حاکمیتی مبنی بر تبدیل شدن کاشان به شهر هوشمند، مدیریت مخابرات کاشان پیشنهاد ایجاد زیرساخت شبکه های باند پهن و استفاده از فناوری های فیبر نوری را ارائه داد و به دنبال تصویب این پیشنهاد، مقرر شد در گام اول، شبکه پایش تصویری در شهر کاشان اجرا گردد.
در این راستا این شبکه با مشارکت شهرداری و با اجرای 5500 متر فیبر خاکی، 9000 متر فیبر کانالی، 30 متر کانالسازی، 80 متر نقب زنی و انجام 5000 متر حفاری اجرا گردید.
گفتنی است بهره برداری از این شبکه پایش تصویری، گامی برای ایجاد محیط یکپارچه برای تعامل تمام زیرساخت ها و ارائه خدمات در یک بستر مشترک و همگرا محسوب شده و با ارتقای کیفیت عملکرد و تعامل خدمات شهری و بهبود تعاملات بین دستگاه های اجرایی، امکان تصمیم گیری خودکار و بی درنگ برای دستگاه های مهم و حیاتی فراهم خواهد شد.
**شهر هوشمند به چه زیرساخت ها و تکنولوژی هایی نیاز دارد
به کارگیری زیر ساخت های شبکه ای برای بهبود کارایی سیاسی و اقتصادی، بسترسازی توسعه اجتماعی ، فرهنگی و شهری  ضروری می باشد. خدمات کسب و کار، خدمات مسکن، فراغت و سبک زندگی و فناوری ارتباطات و اطلاعات، تلفن همراه و ثابت، شبکه های کامپیوتری ، تجارت الکتروینک و خدمات اینترنتی، کامپیوتر های شخصی، تلویزیون ها یا کیوسک ها و برنامه های کاربردی شبکه های اطلاعاتی، منابعی هستند که کاربران در جوامع هوشمند باید در اختیار داشته باشند. همچنین توسعه اینترنت به عنوان یکی از اصلی ترین پیش نیازهای پروژه شهر هوشمند در جهان به شمار می رود.
یکی از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق شهر هوشمند به عنوان رابط میان بقیه زیرساخت‌ها و ابزارها، اینترنت و ارتباط شبکه ای است. تار نوری یا فیبر نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه (سیلیکا) یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبر نوری می‌ توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.
مروری بر تکنولوژی های پرکاربرد در شهرهای هوشمند
**داده‌های ویدئویی در شهر هوشمند
نظارت ویدئویی از بخش‌های کلیدی در تمام پروژه‌های شهر هوشمند است، زیرا به اپراتورها کمک می‌کند آگاهی و اطلاعات پردازش‌شده بیشتری از وضعیت شهر به دست آورند. با گذشت زمان، شهرها شبکه‌های ویدئویی گسترده‌ای ایجاد کرده‌اند، با افزایش علاقه به دستگاه‌های متصل‌به‌شبکه و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)، نظیر تجزیه‌وتحلیل بلادرنگ، نیازی حیاتی برای به‌روزرسانی زیرساخت‌ها به وجود آمده است تا به طور کامل از مزایای فناوری‌های جدید بهره‌برداری شود.
**بهداشت و سلامت در شهر هوشمند
در قسمت بهداشتی، در شهر هوشمند آیندهبا کمک فناوری، مراقبت های بهداشتی سریع تر و با کیفیت تر خواهد شد. شرایط برای انتقال اطلاعات بیمارها و انجام اقدامات پزشکی و مراقبتی با سرعت و کیفیت بیشتر انجام می پذیرد. سلامت هوشمند: با استفاده از فناوریهای مربوطه موجب استقرار سامانه های سلامت الکترونیکی و سلامت مبتنی بر موبایل خواهد شد. اتصال هوشمندانه و یکپارچه تجهیزات و ابزار پزشکی نقش مهمی در استقرار این حوزه از شهر هوشمند خواهد داشت. در این حوزه نیز وجود زیر ساخت های ارتباطی با پهنای باند بالا موجب بهره برداری هر چه بهتر از اهداف بخش سلامت جامعه خواهد شد.
سهم بازار جهانی این بخش تا ده سال آینده با نرخ رشد سالانه حدود 9 درصد بالغ بر 350 میلیارد دلار برآورد شده است.
**امنیت در شهر هوشمند
این حوزه از شهر هوشمند مربوط به خدمات دولت الکترونیکی و شهر الکترونیکی است. استقرار یکپارچه خدمات الکترونیکی از ناحیه دولت و کلیه دستگاه های خدماتی به مردم یک ضرورت قابل توجه است. مدیریت یکپارچه بحران های شهر و امداد رسانی، و آموزش الکترونیکی از دیگر اهداف این بخش مهم از یک شهر هوشمند است. با توجه به حجم عظیم گردش اطلاعات و اسناد الکترونیکی از یک سو، و اتصال یکپارچه پارامترهای مختلف و حساس مدیریت بحران از سوی دیگر، ضرورت داشتن شبکه های زیر ساختی پهن باند در شهرها را بیش از پیش حساس و تاثیر گذار می کند.
با وجود سیستم نظارت تصویری عمومی در شهرها، کمک بسیار زیادی به امنیت عمومی شهروندان خواهد شد. در شهرهای هوشمند استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی کمک می کند تا در صورت بروز اتفاقات، نهادهای مربوطه هرچه سریعتر به محل حادثه برسند. سیستم های هشدار دهنده زود هنگام در مورد تغییرات آب و هوایی و زلزله و..  درصورت وجود داشتن و استفاده در شهرهای هوشمند، کمک بسیار زیادی به پیشگیری از صدمات این اتفاقات می کند. البته شرایط زیر بنایی در اکثر شهرها در حال حاضر کافی و پاسخگو برای این شرایط نیست.
سهم بازار جهانی این بخش از شهر هوشمند تا ده سال آینده با رشد میانگین سالانه 11.5 درصد بالغ بر 1200 میلیارد دلار برآورد شده است.
**حمل و نقل در شهر هوشمند
در بعد حمل و نقل نیز از فناوری های هوشمند استفاده می شود تا ابزارهای جایگزین مانند: دوچرخه، ماشین های الکتریکی و.. به کمک سیستم حمل و نقل بیایند و در سرعت و کیفیت تردد شهروندان تأثیر بسزایی داشته باشند. این مدل از حمل و نقل و جا به جایی در شهرهای هوشمند به دلیل دسترسی مناسب به قسمت های مختلف شهر، زمینه سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار را در این شهرها فراهم می کندو این شهرها را از  وجود هوایی به نسبت پاکتر متنعم می سازند. در برخی پروژه های هوشمندسازی از سنسورهایی برای ثبت عبور و مرور افراد و تمام وسایل نقلیه نصب شده است تا اطلاعات مربوط به تردد شهری را جمع آوری و ثبت کند.
در یک شهر هوشمند کاهش ترافیک خودرویی و ایجاد امکان انتقال شهروندان و کالاها  با استفاده از وسایل نقلیه مختلف از اهداف اصلی به شمار می آید. سیستم های ترافیکی هوشمند یکی از مثالها در این زمینه است و موفقیت در این زمینه می تواند به عنوان یک گام اساسی در هوشمند سازی شهری به شمار آید. در تمام این زمینه اهدافی نظیر کاهش آلودگی، کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات و نیز سالم سازی محیط زندگی شهری در افق نظرطراحان و مجریان پروژه ها پیش بینی می شود.
**انرژی و محیط زیست در شهر هوشمند
در ساختمان های مسکونی و تجاری در شهرهای هوشمند با استفاده از انرژی کمتری،بازدهی بالاتری دارند  و انرژی مورد استفاده تجزیه و تحلیل شده و داده ها جمع آوری می شوند. شبکه های هوشمند بخشی از توسعه یک شهر هوشمند است، چراغ های خیابانها یک مورد ساده برای ورود به بحث شهر هوشمند در بیشتر موارد است چرا که لامپ های LED باعث کاهش هزینه و صرفه جویی می شوند. از شبکه هوشمند انرژی برای مدیریت هوشمند استفاده می شود. ابزارهای اندازه گیری هوشمند و بهره برداری هوشمندانه انرژی از دیگر پارامترهای این حوزه است.
در شبکه های انرژی هوشمند، هم مردم از مزایای صرفه جوبی در مصرف انرژی بهره مند می شوند و هم شرکت های تولید انرژی و توزیع در مدیریت یکپارچه انرژی توانمند می شوند. سهم بازار جهانی این حوزه تا ده سال آینده با رشد سالانه 28 درصد بالغ بر 800 میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر: 31780

نویسنده: مهران احمدی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0