23 آذر 1400 - 11:37 ق.ظ

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطر بالای سویه امیکرون

سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای سویه جدید کووید ۱۹ را باعث نگرانی جدی برای جهان خواند.

به گزارش یاقوت وطن، با گذشت دو سال از همه گیری کرونا در جهانT هنوز هیچ افق روشنی برای مهار کووید ۱۹ وجود ندارد. سویه جدید این ویروس موسوم به امیکرون نگرانی‌ها برای تشدید همه گیری همزمان با جشن سال نو میلادی را افزایش داده است.

سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد سویه امیکرون هم اینک در بیش از ۶۰ کشور گسترش یافته و جهان را در خطر بسیار بالایی قرار داده است. شواهد اولیه حاکی از آن است که این سویه توانایی گریز از ایمنی ناشی از واکسن‌های موجود را داراست؛ گرچه شواهد آزمایشگاهی درباره میزان کشندگی امیکرون محدود است.

این بیانیه می‌افزاید: هم اینک عدم قطعیت زیادی درباره امیکرون وجود دارد، اما آنچه تاکنون می‌دانیم این است که جهش‌های رخ داده در این سویه که بالغ بر ۵۰ جهش است باعث افزایش قدرت سرایت پذیری آن شده به طوری که هم اینک شاهد افزایش شمار موارد افراد آلوده به امیکرون در کشور‌های مختلف هستیم.

سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد: به دلایل مختلف خطر سویه جدید برای جهان بسیار نگران کننده است. متاسفانه شواهد اولیه نشان می‌دهد حتی افراد واکسینه شده و کسانی که پیش‌تر یکبار به کرونا مبتلا شده اند نیز آنتی بادی کافی برای حفاظت از بدن در برابر امیکرون را ندارند که این موضوع می‌تواند تبعات جدی داشته باشد.

این نهاد با اشاره با قدرت سرایت پذیری سویه جدید می‌افزاید: هنوز مشخص نیست که امیکرون قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به سویه دلتا که هم اینک سویه غالب در جهان است را داشته باشد. برای فهمیدن این موضوع و سایر ویژگی‌های امیکرون نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم.

اگرچه دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند سویه جدید قدرت مرگ و میر کمتری نسبت به سویه دلتا داشته باشد، اما توانایی گریز این سویه از ایمنی ایجاد شده از سوی واکسن‌های موجود موجب نگرانی مقامات بهداشتی جهان شده است. انگلیس دیروز مرگ نخستین فرد به دلیل ابتلا به امیکرون را تایید کرد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد که با سازمان جهانی بهداشت همکاری می‌کنند اعلام کردند تحلیل‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد افرادی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند به میزان قابل توجهی از فقر آنتی بادی‌های لازم برای خنثی کردن امیکرون رنج می‌برند.

با این حال، شرکت فایزر و بایونتِک اعلام کرده اند تزریق دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن کرونا می‌تواند از ابتلا به کرونای شدید و مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کند.

104

کد خبر: 31561

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0