21 آذر 1400 - 2:30 ب.ظ

ناتوانی تزریق دو دوز واکسن در ایجاد ایمنی در برابر امیکرون

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد تزریق ۳ دوز واکسن می‌تواند ایمنی در برابر سویه جدید ایجاد کند.

به گزارش یاقوت وطن، به نقل از سی تی وی، ظهور سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی موسوم به امیکرون هفته هاست که باعث ایجاد نگرانی در میان مقامات بهداشتی شده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این سویه گرچه قدرت سرایت پذیری بالایی دارد، اما خوشبختانه نسبت به سویه دلتا خطر مرگ و میر کمتری دارد.

سویه امیکرون شاهد بیش از ۵۰ جهش بوده که بیشتر آن در بخش شاخک پروتئینی ویروس رخ داده است. در حقیقت کووید ۱۹ از شاخک خود برای اتصال به سلول‌های بدن و آلوده کردن آن‌ها استفاده می‌کند. واکسن‌های موجود در بازار براساس شناسایی شاخک‌های پروتئینی ویروس طراحی شده اند و ایجاد جهش و تغییرات در این بخش می‌تواند خطر گریز سویه جدید نسبت به واکسن را افزایش دهد.

با این حال، تحقیقات جدید دانشمندان در آسیا نشان می‌دهد تزریق سه دوز واکسن فایزر می‌تواند به طور موثری باعث محافظت در برابر سویه امیکرون شود. این یافته‌ها ادعا‌های شرکت فایزر و بایونتِک درباره تاثیرگذاری واکسن‌های آن‌ها را تایید می‌کند.

یکی از دانشمندان در این رابطه می‌گوید: ما در تحقیقات خود مشاهده کردیم که افرادی که دو دوز واکسن فایزر خود را ۵ تا ۶ ماه پیش دریافت کرده اند توانایی مقابله با سویه جدید را ندارند، اما می‌توانند به میزان کمی در برابر سویه دلتا مقاومت نشان دهند.

وی افزود: با این وجود خبر خوشحال کننده این است که دوز تقویتی میزان پاسخ ایمنی در بدن این افراد را به میزان صد برابر افزایش می‌دهد. ما تحقیقات خود را در راستای یافته‌های دانشمندان آفریقای جنوبی مبنی بر گریز پذیری سویه امیکرون در برابر واکسن‌های موجود انجام دادیم.

پیش‌تر شرکت فایزر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود دریافت دو دوز واکسن این شرکت از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری می‌کند، اما دریافت دوز سوم می‌تواند در برابر سویه امیکرون نیز موثر باشد.

104

کد خبر: 31551

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0