19 آذر 1400 - 1:55 ب.ظ

کاهش خطر ابتلا به سرطان با مدیریت سطح قند خون

محققان می‌گویند افراد چاق و دیابتی باید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، سطح قند خون خود را کنترل کنند.

به گزارش یاقوت وطن، اضافه وزن و چاقی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگر در فرد شود. تحقیقات متعدد نشان داده است چاقی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مرگباری نظیر سرطان را افزایش دهد. همچنین دیابت نوع دو یکی دیگر از بیماری‌های زمینه‌ای است که می‌تواند زمینه ساز بروز سایر بیماری‌ها در فرد شود.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ نشان می‌دهد کنترل قند خون یکی از عوامل بسیار موثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع ۲ است. اگرچه داشتن کاهش وزن و تناسب اندام باعث کمتر شدن خطر ابتلا به سرطان می‌شود اما کنترل سطح قند خون در افراد چاق و دیابتی نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر بروز این بیماری را در این افراد بکاهد.

در این تحقیقات دانشمندان اقدام به مطالعه بر روی نزدیک به ۴۰۰ فرد مبتلا به دیابت کردند. شواهد نشان داد کنترل قند خون به میزان قابل توجهی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. همچنین انجام عمل جراحی لاغری خطر بروز سرطان در این افراد را تا ۳۷ درصد کاهش داد.

مدیر این پژوهش می‌گوید: آنچه ما شاهد آن بودیم این است که در میان افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری است. این تحقیقات به روشنی رابطه میان سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان را نشان داد.

وی افزود: به طور عمومی تحقیقات متعددی چاقی و دیابت را از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان و مرگ زودرس دانسته بودند. متاسفانه در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده چاقی در برخی کشور‌ها بیشتر از استعمال دخانیات می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.

متخصصان تاکید دارند برای کاهش خطر بروز سرطان، آگاهی سازی عمومی درباره چاقی و دیابت، و مدیریت سطح قند خون بسیار ضروری است. سبک زندگی کم تحرک و مصرف سطح بالای کالری خطر چاقی و دیابت را افزایش داده و این موضوع خود می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز سایر بیماری‌ها مانند سرطان شود.

104

کد خبر: 31504

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0