18 آذر 1400 - 2:53 ب.ظ

از فاطمه خلیلی تا زهره کودایی؛

جاودانگی نام دختران ایران زمین در تاریخ

مهم نیست که مدت ها دیده نشوی و یا حتی گاهی اوقات بازنده میدان باشی. اگر به اندازه کافی خوب باشی، سرانجام اتفاقی که باید بیفتد، می افتد. فاطمه خلیلی سنگربان تیم ملی هندبال بانوان در حالی در اولین آوردگاه جهانی مقابل نروژی ها از نوابغ هندبال جهان به عنوان ارزشمند بهترین بازیکن میدان دست یافت که پیش از این هم در رشته فوتبال، زهره کودایی دیگر بانوی تاریخ ساز کشورمان توانست با عملکرد درخشانش برای نخستین بار تیم ایران را راهی مرحله نهایی مسابقات آسیایی کند و مورد تمجید و توجه میادین بین المللی قرار بگیرد.

به گزارش یاقوت نیوز، اینها یک صحنه تاریخی است. مثل روزی که تیم ملی فوتسال زنان ایران بر بام آسیا ایستاد و یا روزی که یکتا جمالی پولاددختر ایرانی نخستین مدال جهانی وزنه‌برداری زنان را به سینه زد؛ یا کمی دورتر روزی که خدیجه آزادپور نخستین طلای ورزش زنان ایران در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو 2010 را چنگ زد.

فاطمه خلیلی که چند ماهی است که به عنوان اولین لژیونر‌های بانوان به عضویت تیم آنتالیا آنادور ترکیه در آمده است در دیدار با نروژ در مسابقات جهانی اسپانیا عملکرد قابل توجهی داشت و بارها با سد کردن مهاجمان تیم ملی نروژ مانع باز شدن دروازه تیم شد. فاطمه هر چند در این دیدار گل های زیادی از نروژی ها خورد؛ با این همه به دفعات سعی کرد از دروازه تیم ملی محافظت کند. او بارها توپ با سرعت زیاد به صورتش خورد اما به کارش ادامه داد تا این که پس از پایان بازی در اتفاقی جالب، به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

نروژی ها از نوابغ هندبال جهان هستند و تیم ملی زنان این کشور، ویترینی از افتخارات جهانی را در اختیار دارد. دست بالا در این مسابقه متعلق به تیم ملی نروژ بود اما بازیکنان آنها هم در کمال فروتنی برای دروازه بان تیم ملی ایران سنگ تمام گذاشتند و فضایی احساسی در ورزشگاه ایجاد شد. نمایشی اعجاب‌انگیز که برنده و بازنده آن را تحسین کردند تا ستاره ایران به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود و همین طور یک خرق عادت جذاب از سوی فدراسیون جهانی که نفر برتر زمین را از تیم بازنده انتخاب کرد. عملکردی که واکنش کوره گیر لیو، رییس فدارسیون هندبال نروژ را هم در پی داشت و او بعد از این دیدار گفت: من دیدار تیم ملی هندبال زنان در جام جهانی برابر تیم ایران را تا همیشه به خاطر خواهم داشت. به خاطر دخترانی پر غرور و زیبا! از ایران، از دنیایی دیگر. و ما تنها زمانی می‌توانیم آنها را درک کنیم که با آنها دیدار کنیم و در کنارشان باشیم. در واقع به این می گویند ورزش واقعی که از همه از آن لذت بردند. برنده و بازنده، دروازه بانی که مورد تحسین قرار گرفت و تماشاگرانی که در اسپانیا از ورزش لذت بردند…

البته درخشش دختران ایران زمین با هندبال و نام فاطمه خلیلی به پایان نمی رسد. پیش از این نیز زهره کودایی دروزاه بان تیم فوتبال بانوان در رقابت های جام ملت های آسیا به همراه تیم ملی کشورمان توانست درخشش خیره‌کننده‌ای داشته باشد و در ضربات پنالتی با درخشش دروازه بان تیم فوتبال زنان ایران مقابل اردن پیروز و به جام جهانی صعود کند. صعوی که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا را به واکنش واداشت و درباره درخشش فوتبالیست دختر ایرانی و صعود آنها به جام ملت های آسیا نوشت: زهره کودایی برای ایران قهرمان بود. او دو پنالتی را مهار کرد تا نتیجه ای تاریخی برای فوتبال زنان ایران به دست بیاید.

بعد از این اتفاق تاریخی خبرهایی دست به دست شد که اردنی‌ها با ادعایی واهی علیه زهره کودایی دروازه‌بان ایران شکایت کردند که این اتفاق واکنش‌های زیادی را برانگیخت و جامعه فوتبالی ایران از کودایی حمایت ویژه‌ای داشتند. در روز تولد زهره کودایی نیز برای این گلر سنگ تمام گذاشته شد و اعضای تیم در کمپ تیم‌های ملی برای او جشن تولدی ترتیب دادند. او پس از فوت کردن شمع تولدش گفت: مرسی از آقا امیرعابدزاده، مرسی از فدراسیون فوتبال و همه، مرسی از مردم عزیزی که حمایتم کردند و امیدوارم بتوانم نماینده شایسته‌ای برای کشور عزیزم ایران باشم. امیر عابدزاده دروازه‌بان تیم ملی در روز تولد کودایی برای گلر بانوان یک جفت دستکش دروازه‌بانی فرستاد که او را بسیار خوشحال کرد. جالب اینکه کودایی همان لحظه دستکش‌ها را پوشید و با استایل گلری در جشن تولدش حاضر بود.

اما آن‌چه قصه درخشش این دروازه‌بان را دراماتیک‌تر می‌کند، قصه زندگی اوست؛ چرا که کودایی که جزو باتجربه‌ترین گلرهای ایران به شمار می‌آید، در پایان فصل فوتبالی، هر ساله در تابستان مشغول به نجاری می‌شود و در این حرفه خبره است و حالا در فوتبال هم با درخشش خود در عرصه ملی، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و در سالیان نزدیک به پایان فوتبال خود، یک تجربه فوق‌العاده را به دست آورد و نامش در تاریخ ملی فوتبال زنان ایران به یادگار ماند. چرا که درخشش کودایی، تیم ملی فوتبال زنان ایران را به جام ملت‌های آسیا رساند، شاید اگر قهر زهرا خواجوی پس از دعوت مریم یکتایی و البته آمادگی بالای زهره کودایی، در تمرینات نبود، هیچ‌گاه چنین اتفاق ویژه و تاریخی برای این دروازه‌بان خوش‌اخلاق فوتبال ایران رخ نمی‌داد. حالا قهرمان اول فوتبال زنان است، چرا که دستان طلایی او ایران را از تاشکند مسافر دهلی‌نو کرد و جواز حضور در جام ملت‌های آسیا 2022 هند را برای فوتبال زنان ایران به ارمغان آورد.

این دستاوردهای بزرگ در میادین بین المللی نشان می دهد که در صورت حمایت از ورزش بانوان می توان شاهد موفقیت های بزرگی بود. ورزش از تفاوت سطح در دستاوردها و منابع شکل گرفته است. ورزش همچنین مکانی بهتر برای ملاقات با این تفاوت‌ها، درک، یاد گرفتن و لذت بردن است. این چیزی بود که ما در سالن هندبال جام جهانی در اسپانیا و جدال فوتبال زنان ایران و اردن شاهدش بودیم.

 

102

 

کد خبر: 31495

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس ورزشی

برچسب ها: , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0