7 آذر 1400 - 5:08 ب.ظ

شورآب سمنان، جایی برای تماشای بازی باد و ماسه‌های روان

یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی عرصه های بیابانی که نظر هر دوستدار طبیعت را به خود جلب می کند تپه های ماسه ای هستند این تپه ها حاصل حرکت باد و بازی آن با ماسه های روان است که اشکالی بسیار زیبا را ایجاد می کند. در استان سمنان حدود ۲۴۵ هزار هکتار تپه و پهنه های ماسه ای  وجود دارد که یکی از این مناطق تپه های ماسه ای شورآب است.

به گزارش یاقوت نیوز، تپه های ماسه‌ای کویر شورآب سمنان در فاصله ی ۳۵ کیلومتری جنوب این شهر و شمال رودخانه شورآب قرار دارد، محدوده این تپه های ماسه ای حدود ۲ هزار هکتار بوده و شامل اشکالی حاصل از فرآیند فرسایش بادی است، تپه‌های ماسه ای در بعضی از مناطق ارتفاع آن به ۶ متر نیز می رسد، پهنه‌های ماسه‌های، باد کندگی ها، تلماسه های نباتی، نبکا یا گلدان‌های های بیابانی با ارتفاع بیش از ۳ متر  و … از جمله جاذبه های دیدنی در این منطقه کویری است.

همچنین آب رودخانه شورآب در این نقطه کاملاً اشباع شده از نمک است. رودخانه دارای ویژگیهای بسیار جالبی است. آب رودخانه شوراب همانند دوغاب گچ در مسیل جریان دارد. در کناره های رودخانه نیز لایه ضخیمی از نهشته های نمکی، سطحی صاف و صیقلی و سفید رنگ را بوجود آورده است. بعد از عبور از رودخانه شورآب زمین کاملاً عاری از پوشش گیاهی است و کوه سرخ در حدود ۵ کیلومتری جنوب شرقی خود نمایی می کند. کوه سرخ بدلیل وجود تپه های سرخ به این نام شهرت یافته است. فرسایش در دامنه این کوه مناظر زیبایی را بوجود آورده است به گونه ای که در اثر وزش باد زیر سنگ هایی که بصورت ورقه ورقه تا بالای تپه ها امتداد یافته اند، خالی شده و اشکال زیبایی را بوجود آورده است. از اینجا می توان در حاشیه کوه سرخ حرکت کرد. در مسیر صعود جذابیت های زیادی وجود دارد که می توان به بلور های نمکی میان دره ها و همچنین گسل های ایجاد شده و لایه های رنگین زمین اشاره کرد.

البته در اینجا بسیار تأکید می شود دوستدارانی که قصد دیدن این عرصه را دارند حتما احتیاط های لازم برای سفر به بیابان مانند داشتن راهنما، آب کافی ، البسه و خودرو مناسب و …. را رعایت کنند و به هیچ عنوان تنها به این منطقه سفر نکنند. برای رسیدن به این منطقه از مسیر روستاهای جنوب شهر سمنان و جاده دلازیان به سمت معدن گوگرد و گذر از تپه های مارنی به تپه های ماسه ای خواهیم رسید و در این منطقه  علاوه برتپه ها، پوشش گیاهی بسیار اندکی از درختان گز، تاغ، اشنان و دیگر گیاهان شور پسند نیز دیده می شود.

لازم به ذکر است، سمنان یکی از شهرهای بزرگ ایران است و سابقه تاریخی چند هزار ساله دارد که دارای آثار باستانی متعدد و دیدنی مربوط به دوره های مختلف تاریخ است. سمنان شهری کهن، با قدمتی دو هزار ساله است پر از جاذبه های گردشگری  طبیعی و تاریخی است که از لحاظ مسافت ششمین استان کشور است که در جنوب رشته‌کوه البرز و شمال دشت کویر قرار دارد که با آب و هوای دوگانه اش بهشت گردشگرانی بوده که دوست دارند طبیعت خشک و سبز را یکجا کنار هم ببینند. استان سمنان علاوه بر اینکه در مسیر یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور یعنی استان خراسان رضوی قرار گرفته است، خود نیز ویژگی‌هایی دارد که مورد توجه مسافران قرار گرفته است.

 

102

کد خبر: 31336

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0