25 آبان 1400 - 1:30 ب.ظ

کاخ مرمر رامسر ، تماشای معماری بی‌نظیر با اشیای نفیس

رامسر با طبیعت مسحورکننده‌ای که دارد در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است. در کنار جاذبه‌های طبیعی این شهر، کاخ مرمر یکی از این جاذبه های تاریخی رامسر به شمار می‌رود که هرساله توسط گردشگران زیادی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

به گزارش یاقوت نیوز کاخ مرمر در رامسر یکی از کاخ‌های دوران پهلوی است که عملیات ساخت آن بین سال‌های 1312 و 1316 انجام گرفت تا استراحت‌گاهی برای خاندان سلطنتی باشد و مهندس هوانس قریبیان طراحی و ساخت آن را بر عهده داشت. این کاخ را که در میان باغی بزرگ به مساحت 60 هزار مترمربع قرار دارد، با نام‌ کاخ سلطنتی نیز می‌شناسند. این مجموعه تا سال 1357 مورد استفاده خانواده سلطنتی قرار می‌گرفت و امروزه با نام مجتمع فرهنگی موزه شهدای رامسر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید این کاخ موزه در سال 1390 به عنوان پربازدیدترین موزه ایران دست یافت.

پس از ورود به محوطه حیاط کاخ، به یاد مجموعه فرهنگی نیاوران و یا مجموعه سعد آباد می‌افتیم؛ فضایی سرسبز و زیبا با مجموعه ساختمان‌ها و کاخ‌ها که هر کدام ماجرایی شنیدنی دارند. به مقابل کاخ مرمر که برسید، حوضی دایره‌ای شکل و آبی رنگ در مقابل چشمانتان خودنمایی می‌کند که انعکاس ساختمان سفید کاخ با 4 ستون سنگی بلند در آن جلوه‌ای خاص به محیط بخشیده است. حوض را پشت سر می‌گذارید و از پلکان بالا می‌روید. کاخ مرمر با مساحت 600 مترمربع و تالار مرکزی و دو اتاق در اطراف تالار، در یک طبقه ساخته شده است و به نمایش تابلوهای نقاشی از هنرمندان مختلف، ظروف عتیقه، مبلمان و … می‌پردازد. همچنین معماران کاخ را با حجاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبایی آراسته‌اند. کاخ مرمر در حال حاضر تحت عنوان تماشاگه خزر به موزه‌ای برای بازدید عموم تبدیل شده است. از آثار مختلفی که در این کاخ نگهداری می‌شود، می‌توان به مبلمان، شمعدان‌ها، بوفه‌های آنتیک، مجسمه‌های مرمری و برنزی، آثار بلوری، تابلوهایی از مشهورترین نقاشان جهان، برخی آثار باستان‌شناسی، فرش‌های نفیس و … اشاره کرد. این آثار در قالب چند سالن به نام‌های تالار جنگ افزار، تالار تزئینات، سالن مبلمان و سالن تزئینات انسانی و غیر انسانی در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

همچنین باغ کاخ موزه رامسر خود به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های گیاه‌شناسی در ایران به شمار می‌رود که در آن گونه‌های مختلف و نادر گیاهی به چشم می‌خورد. اولین نهال‌های مرکبات اصلاح‌شده، گیاهان کمیاب تزئینی و سایر گیاهان نادر همچون گیاه پسیلتوم که تنها در قاره آمریکا و ژاپن دیده می‌شود و گیاه برهنه از برجسته‌ترین گیاهان موجود در باغ به شمار می‌روند که توجه علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند. در این باغ یک درخت کاج با طول 23 متر دیده می‌شود که 5/1 متر قطر دارد و درخت‌های سرو و نخل نیز در نقاط مختلف آن به چشم می‌خورند. باغ بامبو، باغ مرکبات، باغ چای، باغ کیوی، باغچه گل‌گاوزبان و باغچه‌های گل‌های تزئینی نیز از دیگر بخش‌های باغ کاخ موزه رامسر محسوب می‌شود. از سایر موزه‌های مجموعه کاخ مرمر رامسر می‌توان موزه حمام قدیم، موزه بین‌المللی عاج و موزه مردم شناسی رامسر را نام برد که جزو محبوب‌ترین دیدنی های رامسر محسوب می‌شوند. موزه حمام قدیم پس از بازسازی حمام قدیمی در ضلع جنوبی محوطه در سال 1396 افتتاح شد و تزئینات و کاشی‌های داخل آن مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

 

102

کد خبر: 31062

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0