24 آبان 1400 - 1:25 ب.ظ

با شکست سوریه در دور نهایی؛

چشمک دروازه های ورودی قطر به یوزهای ایرانی

تیم های ملی ایران و سوریه از ساعت ۱۹:۳۰ فردا ( سه شنبه 25 آبانماه ) در دور نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، در اردن به مصاف یک دیگر می روند. ایران که با چهار برد و یک تساوی و کسب 13 امتیاز به صدر جدول گروه A تکیه زده، به دنبال آن است تا با پیروزی برابر سوریه، تا حد زیادی خود را به دروازه های ورودی قطر نزدیک کند.

به گزارش یاقوت نیوز، از نکات جالب درباره این بازی، طلسم ۴۸ ساله سوری ها در مقابل ایران است. در واقع اولین و آخرین پیروزی سوریه مقابل ایران به ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۲ بر می گردد. دیداری که در ورزشگاه امجدیه تهران و در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ برگزار شد. در آن دیدار عبدالغنی تاتیش در دقیقه ۱۲ تک گل مسابقه را به ثمر رساند تا تنها شکست تاریخ ایران مقابل سوریه رقم خورده باشد. از سوی دیگر، سوریه همیشه حریف مناسبی برای بازیکنان ایران بوده و بارها توپ را از دروازه این تیم عبور داده اند. در طی دو سال گذشته از تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ که ایران در یک بازی دوستانه ۵ بر صفر سوریه را شکست داد تاکنون در ۳ بازی متوالی موفق شده این حریف را با ۹ گل زده و بدون گل خورده از پیش رو بردارد.

دیدار خرداد ماه سال ۹۸ با نتیجه پنج بر صفر و با گل‌های مهدی طارمی (۳۷ و ۵۷ و ۷۷)، علیرضا جهانبخش (۳۰) و اللهیار صیادمنش (۸۹) به پایان رسید. مسابقه بعدی دهم فروردین سال جاری بود که آن هم دوستانه برگزار شد و کنعانی زادگان (۲)، سردار آزمون (۳۸) و کریم انصاری‌فرد (۸۱) گل‌های تیم ملی را زدند تا ایران با سه گل سوریه را بدرقه کند. آخرین بازی تیم ملی مقابل سوریه نیز به دور رفت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ برمی‌گردد که باز هم تیم ایران با تک گل علیرضا جهانبخش (۵۶) بدون دریافت هیچ گلی سوریه را شکست داد. آخرین باری که تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار مقابل سوریه از این حریف گل دریافت کرد ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ در ورزشگاه آزادی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ بود. مسابقه‌ای که در پایان با نتیجه ۲ بر ۲ مساوی به پایان رسید. سردار آزمون در دقایق ۴۵ و ۶۴ هر دو گل ایران را زد و ناصر حاج محمد در دقیقه ۱۳ و عمر سوما در دقیقه سوم وقت های تلف شده پایان بازی گل مساوی را به ثمر رساند. با این تفاسیر، سوری ها ۱۵۳۰ روز است که نتوانسته اند توپی را از خط دروازه ایران عبور دهند و در مقابل ۹ گل از این تیم دریافت کرده اند.

  • سردار در یک قدمی دایی

ایران ۲۸ گلزن مختلف در مصاف‌ها با سوریه داشته که علی دایی با چهار گل، بهترین گلزن بوده است. سردار آزمون (۳ گل)، محمدحسین کنعانی‌زادگان، کریم انصاری‌فرد و اللهیار صیادمنش نیز از بازیکنان در دسترس تیم ملی برای بازی سه‌شنبه سابقه گلزنی مقابل سوریه را دارند. برای عقاب‌ها اما ۱۳ گلزن متفاوت وجود داشته است که انس ساری و ماهر سعید با ۲ گل از این حیث بهترین هستند. عمر السوماه نیز با یک گل از بین نفرات کنونی سابقه گلزنی مقابل ایران را دارد.

  • پاداش ۳۲۴ میلیارد تومانی فیفا در انتظار تیم ملی فوتبال ایران

همچنین فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا پاداش تیم‌ها را برای حضور در جام جهانی افزایش داده است. تیم ملی فوتبال ایران در آستانه صعود به جام جهانی است و برتری در دیدار فردا برابر سوریه تقریبا خیال شاگردان اسکوچیچ را برای حضور در جام جهانی راحت می‌کند. اما فدراسیون فوتبال نیز می‌تواند این بار درآمد قابل توجهی از این صعود داشته باشد. بر این اساس با توجه به افزایش ۲۲ درصدی پاداش تیم‌ها از سوی فیفا، ۱۲ میلیون دلار معادل تقریبا ۳۲۴ میلیارد تومان در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار می‌گیرد. در صورتی که تیم ملی ایران موفق شود برای اولین‌بار از مرحله گروهی صعود کند، دو میلیون دلار دیگر نیز به دست خواهد آورد. فیفا پاداش تیم قهرمان جام جهانی را ۵۰ میلیون دلار، تیم دوم را ۴۰ و تیم سوم را ۳۰ میلیون دلار تصویب کرده است.

 

102

کد خبر: 31030

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس ورزشی

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0