16 آبان 1400 - 12:23 ق.ظ

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور:

آلودگی هوا در تابستان بیش‌تر از زمستان است

تجریشی گفت: کامیون ها، اتوبوس‌های شهری و سرویسی و مینی بوس‌ها ۶۷ درصد آلاینده‌ها را ایجاد می‌کنند.

به گزارش یاقوت وطن، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آلاینده‌ها در سطح شهر‌ها گفت: یک قسمت از این موضوع به خود شهر بر می‌گردد ما ارتفاعات را داریم که یک مزیت است و هوا را مطلوب نگه می‌دارد و از دو قسمت به کوه محصور هستیم به عبارتی اگر باد خوب نیاید تلنبار و انباشت را خواهیم داشت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: پس بخشی از موضوع آلاینده‌ها به شرایط شهر تهران بر می‌گردد این موضوع دلیل بر این نیست که ما هوای آلوده داشته باشیم بلکه به ما کمک می‌کند ظرفیتی برای این موضوع در نظر بگیریم و بیش‌تر از آن بارگزاری نکنیم.

تجریشی با بیان این‌که فعالیت‌هایی که در داخل شهر صورت می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم تنفس کنیم هوای تمیز داشته باشیم اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که انجام شده ما یک مسئله در تابستان داریم، اما چون وزش باد داریم خیلی متوجه آن نمی‌شویم در حالی که بر اساس آمار سال قبل روز‌های آلوده در تابستان بیش‌تر از زمستان بود چرا که گاز ازون ناشی از احتراق ناقص ماشین‌ها وجود دارد و هوا را آلودگی می‌کند.

وی افزود: در ۶ ماه دوم سال شرایط فرق دارد، چون توده‌ی پر فشار در کل منطقه که گاهی از ترکیه آغاز می‌شود و تا هند هم می‌رود داریم وقتی توده‌ی پرفشار باشد دیگر باد نمی‌آید و احتراق خودرو‌ها باعث تلنبار شدن آلاینده‌ها و وارد ریه انسان‌ها می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به این‌که در زمستان مشکل ذرات معلق داریم تصریح کرد: سهم کامیون‌ها در ایجاد ذرات معلق ۳۰ درصد است، اتوبوس‌های شهری و سرویسی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ذرات معلق ایجاد می‌کنند، سهم مینی‌بوس‌ها حدود ۸ درصد است پس ۶۷ درصد آلاینده‌هایی که به واسطه‌ی ذرات معلق ریز وجود دارد از فعالیت خودمان می‌آید.

نوسازی خودرو‌های فرسوده به کجا رسید؟

تجریشی با بیان این‌که هواپیما‌ها سهم ناچیزی در ایجاد آلاینده‌ها دارند ادامه داد: نوسازی خودرو‌های فرسوده تقریبا صفر است یک زمانی به یک میلیون نوسازی رسیدیم یعنی هر وسیله‌ی نقلیه‌ای که وارد می‌کردیم به همین ترتیب وسایل نقلیه فرسوده را از دور خارج می‌کردیم متاسفانه با قطع شدن واردات خودرو اسقاط خودرو‌های فرسوده هم متوقف شد.

وی گفت: یکی از راهکار‌هایی که نه پول و امکانات زیاد نیاز دارد این است که ماشین‌های اتوبوس درجا کار نکنند ماشین‌های اتوبوس بر اساس مطالعات بیش‌تر ایستاده هستند تا این‌که تردد کنند و در ایجاد آلاینده‌ها هم سهم بالایی دارند.

معاون محیط زیست انسانی محیط زیست کشور ادامه داد: قانونی داریم که بر اساس آن پلیس راهنمایی می‌تواند اتوبوس‌های درجا را جریمه کند و حتما باید به این موضوع عمل کنیم و این یکی از راهکار‌های مهم در حل این مشکل است.

تجریشی با بیان این‌که اگر مسئله کامیون‌ها و اتوبوس‌های شهری حل شود بخش اعظمی از مشکل آلودگی هوا حل می‌شود بیان کرد: قانون گفته بود که در انتهای برنامه ششم ۶۰ درصد حمل و نقل ما باید عمومی شود بر اساس گزارشی که وزارت کشور داده است الان این مقدار ۳۷ درصد است پس الگوی ما باید تغییر کند و مردم به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی بروند.

104

کد خبر: 30780

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0