16 آبان 1400 - 10:28 ق.ظ

نجفی مطرح کرد:

دانشکده حکمرانی اسلامی، رویکردی نوین به نقش آفرینی علم در عرصه عمل

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در نشست با رییس و اعضای هیات علمی دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان)، بر نقش آفرینی موثر این دانشکده و فارغ التحصیلان آن در سطوح عالی مدیریتی در کشور تاکید کرد.

به گزارش یاقوت نیوز، پیام نجفی گفت: مقرر گردیده که در کل کشور 16 دانشکده موضوعی و ماموریت گرا تاسیس و شروع به کار نمایند که اولین آنها با توجه به صبغه های سیاسی و ریشه های فقاهت اسلامی در استان اصفهان، با راه اندازی دانشکده حکمرانی اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی این استان اصفهان شروع به کار نماید.

وی این فرصت را برای استان اصفهان مغتنم شمرد و افزود: دانشگاه باید مرجع تمام اقدامات یک جامعه باشد و این مبتنی بر نوع نقش آفرینی در عرصه های ملی، بین المللی و حکومتی است و تاسیس این دانشکده می تواند رویکردی نوین در نقش آفرینی علم در عرصه عمل را بیافریند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) بیان کرد: در نظام های حکومتی در دنیا مرسوم است که حکومت، بر اساس انتظاری که از دانشگاه در راستای خط مشی سازی و جهت دهی نهادهای حکومتی دارد، اتاق فکر خود را در حوزه حکمرانی به دانشکده های موضوعی می سپارد و این موضوع در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نجفی خاطرنشان کرد: لازمه پی ریزی بنایی تحت عنوان حکمرانی اسلامی در حد نام و ظرفیت ام القرای اسلام این است که دانشگاه و استاد که مرجع علم و تفکر خلاقانه در جامعه هستند، علاوه بر اینکه بیشتر از مباحث تئوریک بر مباحث عملیاتی تاکید کنند، بایستی نسبت به رویدادهای جامعه زنده و پویا باشند و ماموریت خود را در آموزش محض و محیط کلاس و دانشگاه محصور نکنند تا مشکلی از مشکلات جامعه حل شود.

وی وجوه ممیزه این دانشکده را با سایر دانشکده های حکومتی در سایر جوامع قابل توجه دانست و اضافه کرد: این دانشکده حکمرانی، مزین به پسوند اسلامی است و مهم ترین ماموریت آن در قالب تبیین، تشریح، پیشنهاد و روزآمد کردن الگوهای مناسب حکمرانی اسلامی است که در دو دسته ماموریت خرد و کلان خلاصه خواهد شد.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، دانشکده حکمرانی اسلامی را سازمانی مستقل و تاثیرگذار بر فرآیند واقعی خط مشی عمومی و پژوهش های کلان چند رشته ای کاربردی خواند و تاکید کرد: این دانشکده، ترکیبی از دانشگاه ها و کانون های تفکر هستند و بستر اصلی آموزش خط مشی عمومی در فعالیت آنها تعریف می شود و باید در تلاش برای ارتباط گیری نزدیک با نهادهای سیاستگذار، احزاب و دولت ها باشند.

در این نشست، اصغر عالمیان، رییس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در تشریح شاکله علمی و ساختار استادان این دانشکده، اظهار کرد: در این دانشکده، سه گروه از اساتید حضور دارند که متشکل از اساتید مسلط بر مبانی و نظریات اسلامی، اساتید مسلط بر نظریه های غربی و اساتید عملگرا است که عموما از میان مدیران اجرایی با سابقه و با تجربه متعهد به نظام اسلامی انتخاب می شوند.

وی در بیان شیوه های آموزشی در این دانشکده گفت: در اين دانشكده، دانشجويان علاوه بر سه روز آموزش در دانشكده، سه روز نيز در محل كار حاضر شده و بطور عيني و عملي با مسايل مواجه مي شوند که مزیت اين شكل از آموزش، ناظر بودن بر مسايل مختلفي است كه فرد در محل كار يا جامعه و يا در آينده در شغل انتخابي خود با آن مواجه مي شود.

عالمیان اشاره کرد: در زمينه محتواي آموزشي نيز رويكرد تعالي، سرلوحه تدوين محتوا و سرفصل هاي جديد بين رشته اي خواهد بود و در حوزه پژوهش نيز كليه پروژ هاي تحقيقاتي ناظر به حل مسايل خرد يا كلان كشور مد نظر خواهد بود كه داراي ما به ازاي بيروني است و به شكل يك خدمت يا سفارش متقاضي، منتظر انجام و به پاسخ رسيدن آن است.

 

103

کد خبر: 30775

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0