16 آبان 1400 - 3:29 ب.ظ

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک اهدای خون نکنند

عشقی گفت: غیر از واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک، سایر واکسن‌ها درصورت نداشتن علائم بلافاصله پس از تزریق مشکلی برای اهدای خون ایجاد نمی‌کنند.

به گزارش یاقوت وطن، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون در برنامه «صبح بخیر ایران» گفت: مردم مثل همیشه به فراخوان‌های سازمان انتقال خون جواب دادند، اما ما نتوانستیم فاصله‌گذاری را رعایت کنیم و شرمنده مردم شدیم.

او افزود: فردی که به کرونا مبتلا شده است ۲۸ روز پس از بهبودی می‌تواند خون اهدا کند. همچنین غیر از واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک، بقیه واکسن زده‌ها درصورت نداشتن علائم بلافاصله بعد از تزریق واکسن می‌توانند اهدای خون انجام دهند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: نسبت به پارسال در تهران ۴۰ درصد افزایش مصرف خون داریم. اهدای خون در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ نسبت به پارسال حدود ۱۴ درصد افزایش اهدای خون داشته ایم.

عشقی تاکید کرد: افرادی که تتو و حجامت می‌کنند، نمی‌توانند خون اهدا کنند. احتمال ابتلای کسانی که حتی در شرایط کنترل شده حجامت می‌کنند، به هپاتیت بیشتر است.

او تصریح کرد: سیستان و بلوچستان، خوزستان، مازندران، گیلان، فارس و هرمزگان استان‌های تالاسمی‌خیز در کشور هستند. خون خریدنی نیست و خود هموطنان باید برای نجات دیگران اقدام کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۹، ۱۲ تا ۱۴ درصد افزایش اهدای خون داشتیم. در تهران حدود ۴۰ درصد افزایش مصرف خون داریم، این در حالی است که حدود ۲۰ درصد خون کشور در این استان مصرف می‌شود.

104

کد خبر: 30763

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0