9 آبان 1400 - 12:37 ق.ظ

مدیر کل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت:

انگ اجتماعی مانعی برای ارائه خدمات سلامت روان

حاجبی گفت: تجربیات سالیان گذشته و شواهد علمی نشان می‌دهند یکی از موانع سر راه ارائه خدمات سلامت روان انگ اجتماعی پیرامون آن است.

به گزارش یاقوت وطن،  حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: جهان در ۲۰ ماه گذشته درگیر یکی از بزرگترین بحران‌های نظام سلامت در یکصد سال گذشته بوده است بحران همه‌گیری کووید۱۹ همه ابعاد زندگی انسان‌ها را از ابعاد اجتماعی و اقتصادی درگیر کرده است. به موازات گسترش کرونا در جهان آثار این همه‌گیری بر سلامت روان آحاد جامعه به شکل درجات بالایی از استرس و اضطراب نمایان شده است.

حاجبی ادامه داد: این آثار در گروه‌هایی از جمعیت مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های مزمن جسمی و روانشناختی، کودکان و زنان بارز تر است موضوع سلامت روان چالش همه اعصار بوده ؛ چه آن زمان که امنیت آن به این اندازه مشخص نبوده است و چه اکنون که می‌دانیم تامین سلامت روانی به عنوان یکی از وظایف مهم سیستم‌های بهداشتی در جهان مطرح است.

وی بیان کرد: تجربیات گذشته نشان می‌دهد که با گسترش بحث پیرامون مسائل مرتبط با سلامت روان راه برای عبور از  اختلالات روانپزشکی هموار می‌شود و جامعه هدف می‌تواند با پذیرش بیشتری موانع ارائه خدمات این حوزه را از پیش رو بردارد با در نظر گرفتن نقش سلامت روان در زندگی اجتماعی آحاد مردم و با توجه به تغییرات اپیدمیولوژیک و الگو‌های بیماری‌ها و ضرورت توجه بیشتر به بیماری‌های غیرواگیر و اختلالات روانپزشکی تلاش برای افزایش آگاهی جنعیت عمومی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

حاجبی گفت: ضروری است با پرداختن به مولفه‌های گوناگون تعیین کننده سلامت روان و درنظر گرفتن شرایط بومی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان بتوان گامی موثر جهت بهبود شاخص‌های این حوزه برداشت متاسفانه تا امروز در بسیاری از کشور‌های جهان یا آنگونه که باید به مسائل حوزه سلامت روان پرداخته نشده  یا به اندازه سایر حوزه‌های علوم پزشکی توجه نمی‌شود و ارائه خدمات در این حوزه مغفول مانده و این نشان دهنده لزوم حمایت طلبی بیشتر در این حوزه است تجربیات سالیان گذشته و شواهد علمی نشان می‌دهند یکی از موانع سر راه ارائه خدمات سلامت روان انگ اجتماعی پیرامون آن است.

وی اظهار کرد: برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات سلامت روان، هنر و به طور خاص هنر عکاسی به عنوان یک راهبرد ابزار مهمی در جهت ایجاد انگیزه برای گفتگو و تبادل فکر و اندیشه در این باره است. یک هنرمند عکاس لنز دوربین خود را به سمت بخش خاصی از زندگی افراد می‌چرخاند و فرصت‌هایی برای جست و جو کشف می‌کند به گونه‌ای که تصاویر آن‌ها پیام‌هایی انتقال می‌دهند و این از یک طرف می‌تواند صدای رسای بیمار و خانواده او باشد و از طرفی دیگر بر افراد تاثیر گذار سیاست کلان باشد که اقدامات آنان موجب تغییر خواهد شد موثر بوده و سبب ایجاد تغییر می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش انکار ناپذیز هنر بر جذب افکار عمومی و گسترش همدلی از سال ۱۳۸۹ یک حرکت تلفیقی سلامت و هنر در قالب این جشنواره شکل گرفت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با همکاری وزارت بهداشت تا سال ۹۸ در مجموع ۵ دوره جشنواره عکس سلامت روان شکل داد که ۳ جشنواره در مقیاس کشوری و دو جشنواره بعد در مقیاس بین المللی شکل گرفت و اکنون هم اختتامیه ششمین جشنواره در حال برگزاری است.

104

کد خبر: 30600

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0