9 آبان 1400 - 11:36 ق.ظ

تعامل و هم‌فکری بخش خصوصی و دولتی، ضامن رفع مشکلات اقتصادی استان اصفهان

یکصد و هفتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با حضور فعالان اقتصادی عضو پارلمان بخش خصوصی اصفهان برگزار شد.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمود تولایی، رئیس اتاق بازرگانی کاشان در این نشست اجرای 120درصدی قانون و نگاه سختگیرانه در بدنه دستگاه های اجرایی استان اصفهان را موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد رفع این نگاه نیازمند اقدامی انقلابی است. وی همچنین گفت: در شرایط گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد بدون نفت، تنها بنگاه‌های اقتصادی مولد تحت فشار قرار گرفته اند و توان بخش خصوصی به دلیل سختگیریهای مدیران دستگاه‌های اجرایی ناشی ازسیاست‌های کلان کشور در حال تضعیف است.
**توجه به اکوسیستم کارآفرینی استان ضروری است
در ادامه حمیدرضا قلمکاری، نایب رئیس و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان گفت: شورای مطالعات استراتژیک به عنوان بازوی فکری هیئت رئیسه جهت تصمیم سازی استراتژیک ، ایجاد هم سویی و یکپارچگی استراتژیک در فرایندها و فعالیت‌های اتاق بازرگانی با هدف اعتلای سازمانی و ارزش آفرینی برای دینفعان ایجاد شده است. وی اولویت‌های کلان استان در راستای بهبود فضای کسب و کار از نگاه خبرگان و نخبگان اقتصادی را شامل بهبود زیست بوم کسب و کار، توسعه پایدار، مسایل بین نسلی و سرمایه‌های اجتماعی، اقتصاد دانش بنیان، آینده پژوهی، کارآفرینی و اشتغال و… عنوان کرد. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان خواستار دقت نظر برروی اکوسیستم کارآفرینی، مراقبت از امنیت سرمایه گذاری و شاخص‌های کسب و کار و حمایت همه جانبه از سربازان اقتصادی استان شد.
**چنددستگی ریشه مشکلات استان اصفهان است
سیدرسول رنجبران، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز اقتصاد و معیشت مردم را اولین و مهم‌ترین موضوع کشور طی دودهه گذشته بیان و تصریح کرد: متاسفانه استان اصفهان علاوه بر مشکلات اقتصادی موجود با مواردی مانند خشکسالی نیز روبرو بوده این درحالی است که علت اصلی مشکلات استان ما عدم وجود انسجام  دراستان است. وی تعیین محوریت استان اصفهان و تعامل و هم‌فکری بخش خصوصی و دولتی را ضامن رفع مشکلات اقتصادی استان دانست و بر ضرورت تشکیل اتاق فکر متشکل از خبرگان و نخبگانی درقالب ساختار و سازمان‌های متناسب با شورای گفت و گو و استفاده از نظرات آنها در سطوح استانی و ملی تاکید کرد.
**قوانین مخل کسب و کارآفت حضوردربازارهای جهانی است
در ادامه فرشته امینی، عضو هیئت رئیسه پارلمان بخش خصوصی اصفهان و نایب رئیس کمیسیون تجارت، خدمات وارتباطات قوانین یک شبه و مخل کسب و کاررا موجب ایجاد مشکلات عدیده برای تجارت خارجی دانست و با بیان اینکه تجارت خارجی یکی از ابزارهای حرکت اقتصاد کشور است خواستار ایجاد ساز وکاری برای رفع این مشکل شد. وی تدوین نظام مسایل حمل و نقل ترانزیت ریلی، تشکیل کارگروه رمز ارز و بلاکچین، تشکیل کارگروه تخصصی تجارت با چین، ایجاد انجمن صادرکنندگان استان، راه اندازی میزهای تخصصی تجارت با کشورهای هدف صادراتی و پیگیری افتتاح و بهره برداری از کارگو ترمینال را از اهم اقدامات کمیسیون تجارت معرفی کرد.
**بخش خصوصی رادریابید
رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان نیزبخش خصوصی را شرکای قدیمی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد در شرایط جنگ اقتصادی موجود باید دولت پشتیبان بخش خصوصی باشد. وی با تاکید بر اینکه در هر شرایط ویژه و حوادث غیرمترقبه در کشور بخش خصوصی به صورت خودجوش وارد عمل شده است تاکید کرد در این شرایط بایدقدردان بخش خصوصی بود و برای فعال کردن واحدهای تعطیل شده در این شرایط وارد عمل شد. وی با تاکید بر نقش مهم واحدهای‌های صنفی کشور در ایجاد اشتغال افزود: در حالی  25درصد واحدهای صنفی کشور را واحدهای تولیدی و خدمات فنی تشکیل می دهند که این رقم در استان اصفهان 40درصد است و باید به ظرفیت تولید استان توجه شود.
**ضربه فرارسرمایه بر بخش تعاون
همچنین سیدمحمدمیرهادیان، رئیس اتاق تعاون استان با بیان اینکه بخش تعاون در اقتصاد کشور دارای نقش 5درصدی بوده در حالیکه مقرر شده بود این سهم 25 درصد باشد، تفویض اختیار دولت به بخش خصوصی را عامل تحقق سهم 25 درصدی دانست. وی همچنین فرار سرمایه را موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای بخش تعاون کشور دانست.
عملکرد دستگاه‌های اجرایی رصد شود
محمدرضابرکتین، نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت نیز رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی از سوی استانداری به عنوان یک دستگاه حاکمیتی را ضروری دانست و خواستار برخورد مناسب دستگاه‌های اجرایی با صاحبان کسب و کار استان متناسب با جایگاه فعالان اقتصادی شد.
**نظام آموزشی کارآمد شود
در ادامه محمدرضارجالی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیزضمن تشریح عملکرد کمیسیون صنایع پارلمان بخش خصوصی اصفهان بر کارآمد کردن نظام آموزشی با استفاده از تجربیات جهانی به وسیله تشکیل کمیته یا معاونت توسعه فناوری و دانش تاکید کرد. وی خواستار تعیین سپهر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و محیط زیست با مشورت فرهیختگان، شورای شهر، اتاق بازرگانی ، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، روسای دانشگاه ها، اصناف و .. شد. رئیس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان همچنین تلاش جدی برای شناخت موانع کسب و کار و بروکراسی در سازمان صمت و اهتمام جدی برای رفع این موانع را ضروری دانست. ارایه گزارش دقیق و کاربردی فصلی از صنعت به مقامات و صنعتگران، تدوین استراتژی کلان مدت معدنی، کسب اختیارات ویژه از وزارت صمت برای تسریع در تصمیم گیریهای استانی و توسعه تجارت الکترونیک از دیگر پیشنهادات وی برای بهبود وضعیت اقتصادی استان بود.
**به پروژه‌های توسعه ای استان توجه ویژه شود
احمدخوروش، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان نیزخواستار عنایت ویژه استاندار به دهکده لجستیک، پایانه صادراتی گل و گیاه، شهرک طلا و پوشاک و ایرلاین بیس اصفهان شد. وی پیگیری تاسیس منطقه استقرار واحدهای فناوردارویی و سلامت، بسترسازی برای ارایه مناسب کلان پروژه های توسعه استان به سرمایه گذاران خارجی، تاسیس و فعالسازی شرکت سرمایه گذاری استان را از پروژه های پیشران تاسال 1401 معرفی کرد.
**عملکرد برخی مدیران دستگاه های اجرایی خلاف شأن فعال اقتصادی است
احمدپزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نیز با انتقاد ازعملکرد برخی مدیران دستگاه های اجرایی خواستار نظارت دقیق بر عملکرد این مدیران و جلوگیری از رفتارمغیار قانون و شأن فعالان اقتصادی آنها شد.
همچنین بهنام ابراهیمی، جانشین دبیرکل اتاق بازرگانی در ابتدای این نشست ایجاد سامانه یکپارچه آمار و اطلاعات استان، تشکیل میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی، ایجاد کمیته مالیاتی، راه اندازی دومین پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، ایجاد ستاد احیاء گردشگری، نامگذاری 20خرداد به عنوان روز ملی فرش، راه اندازی مرکز فوریت های کسب و کار و سرمایه گذاری استان، تاسیس دفتر انرژیهای تجدیدپذیر، تشکیل کنسرسیوم بانک های استان و… را از اهم اقدامات شورای گفت و گو در دوره نهم فعالیت پارلمان بخش خصوصی عنوان کرد. وی همچنین با اشاره به بهبود 6 پله ای شاخص محیط کسب و کار استان در بهار 1400 تاکید کرد: برای حفظ جایگاه صنعتی و تجاری استان لازم است شرایط سرمایه گذاری در استان تسهیل شود. وی همچنین برضرورت توجه به امنیت سرمایه گذاری در استان تاکید نمود. ابراهیمی اجرای طرح های پایلوت و عطف به ماسبق کردن برخی قوانین را نیز از بزرگ ترین اعتراضات فعالان اقتصادی درحوزه مالیات دانست همچنین خواستار متوازن شدن نسبت پرداخت تسهیلات به سپرده های بانکی در استان شد.
گفتنی است استرداد مالیات بر ارزش افزوده فعالان صنعت قیر، رفع مشکل قاچاق پوشاک و نوسازی و بازسازی ماشین ‌آلات نساجی، ایجاد اعتماد متقابل بخش خصوصی و دولتی و سرمایه گذاری درماشین آلات صنعتی، رفع مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی، تعیین محور توسعه اقتصادی استان و توجه جدی به صنایع سبزو اقتصاد دیجیتال، رفع مشکلات مربوط به افزایش حقوق دولتی درمعادن و نوسازی ماشین آلات معدنی، تفویض اختیار به دستگاه های اجرایی شهرستان نایین به منظور کمک به توسعه سرمایه گذاری در استان و در نظرگرفتن معافیت های مالیاتی بیشتر، رفع بروکراسی شدید اداری و کارشکنی در برخی دستگاه های اجرایی استان اصفهان، توجه به بخش مسکن و تسهیلگری دولت در این بخش و تزریق نقدینگی به صنایع داروسازی کشوراز درخواست ها و مشکلات فعالان اقتصادی حاضر درجلسه بود.

کد خبر: 30588

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0