8 آبان 1400 - 4:32 ب.ظ

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت:

مهارت و پژوهش در نخبه محوری کشور اهمیت دارد

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: در زمینه نخبه پروری دو عامل مهارت محوری و مسائل پژوهشی اهمیت زیادی خواهد داشت.

به گزارش یاقوت وطن، داوود یونسیان معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت درباره نگهداشتن سرمایه‌های انسانی در کشور اظهار کرد: دو رکن اصلی درباره نخبه پروری باید مدنظر قرار بگیرد.

او افزود: بحث‌های مهارتی در نخبه پروری جزو رکن اصلی هستند؛ در واقع دانشگاه با رویکرد جدیدی که در دولت جدید اتفاق افتاده است بحث مهارت یکی از شاخص‌های اضافی است که علاوه بر مدرک به دانشجویان اهدا می‌شود.

یونسیان تصریح کرد: هر دانشجویی در کنار مدرک دانشگاهی باید در یک حوزه تخصصی مهارت کسب کند و همین موضوع باعث می‌شود تا بازار کار به صورت خودکار بعد از فارغ التحصیلی این دانشجویان را جذب کند.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: بحث دوم نخبه پروری در کشور شامل موضوعات پژوهشی است، به هر حال مراکز پژوهشی کشور با توجه به نیاز‌های اخیر صنعت و رشد آن‌ها و خودباوری ایران توانسته در بحث‌های آموزشی و شکافتن و حل کردن مسئله و بحث‌های نوآوری به خوبی عمل کند و جذابیت زیادی را برای نخبگان ایرانی به وجود آورد.

یونسیان اضافه کرد: رشد مسائل پژوهشی در کشور باعث شده تا نخبگان این احساس را به دست آورند که در کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارند و تاسیس مراکز جدید باعث شده تا این افراد با فعالیت در آن‌ها رشد و بالندگی به دست آورند و نیاز‌های روز جامعه کشور را حل کنند.

گفتنی است که رشد مسائل پژوهشی در کشور باعث می‌شود تا به صورت همه جانبه فعالیت‌های کشور هم ارتقا یابد، برای مثال شرکت‌های نوآور و دانش بنیان توانسته اند به خوبی در این زمینه فعالیت کنند و زمینه کاری هزاران جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی را به وجود آورند.

بودجه بخش‌های مختلف آموزش عالی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی

همچنین رشد قابل ملاحظه در اعتبارات مصوب هزینه‌ای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در طول برنامه ششم توسعه (سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) صورت گرفته است و این افزایش باعث شده تا اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌ها ۱۴۶ درصد، مؤسسات پژوهشی ۱۴۷ درصد و پارک‌های علم و فناوری ۴۸۲ درصد باشد که این افزایش نشان دهنده رشد نسبت به سال ابتدایی برنامه ششم توسعه است.

کاملا مشخص است که آموزش و پژوهش کشور از نظر کیفی رابطه تنگاتنگی با اعتبارات حوزه‌های مذکور دارد و رشد و پیشرفت بودجه عمومی وزارت علوم در ایجاد اهداف اسناد بالادستی پژوهش و فناوری تاثیر زیادی خواهد داشت.

با توجه ویژه به اینکه آموزش عالی و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری رشد قابل چشمیگیری داشته اند؛ بنابراین بخش‌های مختلف جامعه به حمایت مالی از این حوزه اقدام کرده اند و به همین علت سهم آموزش عالی ایران در زمینه بودجه عمومی رشد زیادی داشته است.

104

کد خبر: 30576

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0