5 آبان 1400 - 3:41 ب.ظ

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور:

افزایش مصرف آنتی بیوتیک در دوران کرونا

محمد حسینی گفت: استفاده از الکل و مواد شوینده در دوران کرونا باعث شده، مسمومیت‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش یاقوت وطن، نوشین محمد حسینی مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور در نشست خبری هفته پیشگیری از مسمومیت با حضور مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محور اظهار کرد: امروزه با پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی ازشوینده‌های خانگی و دارو‌ها؛ می‌توان از بروز مصدومیت و حتی مرگ پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: در دوران کرونا از شوینده‌ها بیشتر استفاده شد، بنابرهمین میزان مسمومیت‌ها افزایش پیدا کرد. امروزه نیز بروز مسمومیت در خانه یا حتی مشاغل رخ می‌دهد و در فصل سرما بیشتر باعث بروز مسمومیت‌ها می‌شود و در نهایت این قاتل خاموش یعنی مونوکسید کربن می‌تواند کشنده باشد.

محمد حسینی بیان کرد: بر اساس یک قاعده علمی و بین المللی اگر در گزارشی مشخص شود که مشکلی در روند توزیع یا عرضه فرآورده‌ای  وجود دارد، ما دستور به جمع آوری آن می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بیشترین مسمومیت با مصرف مواد محرک، الکل و مخدر که امروزه در حدود ۵۶ درصد از مسمومیت‌ها با این موارد است؛ که مسمومیت با مونوکسید کربن در رتبه دوم و مرگ ناشی از مسمومیت‌های دارویی در کشور حدود ۷تا ۱۰ درصد است.

محمد حسینی گفت: مصرف خودسرانه دارو در هیچ کجای دنیا ثبت نمی‌شود آمار دقیقی در دنیا و حتی ایران وجود ندارد. از آمار فروش دارو‌ها می‌توان گفت که مصرف خودسرانه در بین دارو‌های آرام بخش وجود دارد. در زمینه تجویز مناسب آرامش‌بخش‌ها آموزش‌های لازم به داروخانه‌ها داده شده است. با شیوع بیماری کرونا آمارمصرف آنتی بیوتیک‌ها افزایش پیدا کرده است.

محمد حسینی تاکید کرد: با شیوع کرونا استفاده از الکل و مواد شوینده سبب شده مسمومیت‌ها را افزایش پیدا کند. متاسفانه در سال گذشته تعداد زیادی مسمومیت با متانول داشته و در حدود ۱۰۰۰ نفر بر اثر مسمومیت با این ماده فوت کرده اند، اما خوشبختانه امسال فوت ناشی از متانول گزارش نشده است.

وی گفت: با شیوه بیماری کرونا مواد شوینده در دسترس مردم قرار گرفته و باعث بروز مسمومیت‌های مختلف شده است. دارو‌هایی که بدون نسخه در داروخانه عرضه می‌شود در لیست سازمان غذا و دارو ثبت شده، همچنین برای پیشگیری از تداخل دارویی استانداردی تصویب و به داروخانه‌ها ابلاغ شده است، داروساز سوالاتی از بیمار و فرد مراجعه کننده می‌پرسد و در صورت خطرناک بودن دارو برای فرد آن را به پزشک ارجاع می‌دهد.

وی ادامه داد: مرگ‌ومیر با مواد مخدر و محرک حدود ۴۵ درصد است و ترامادول در رتبه بعدی قرار دارد. دقت در نگهداری دار‌وهای متانول و ترامادول از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمد حسینی گفت: مسمومیت با قرص برنج از اهمیت بالایی برخوردار است و امروزه بیش از نیمی از مسمومیت‌های آفات ناشی از همین قرص است. درمان مسمومیت با قرص برنج  تقریبا غیر ممکن است و بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو مصرف و نگهداری آن ممنوع است.

وی اضافه کرد: گاز متصاعد شده از قرص برنج در انبار‌های نگهداری برنج می‌تواند کشنده باشد.

104

کد خبر: 30500

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0