5 آبان 1400 - 12:25 ق.ظ

خانه آخوند ابو خرم آباد، جلوه ای از هنر بومی

در شهر خرم آباد خانه‌ای تاریخی به نام خانه اخوند ابو قرار دارد که با داشتن حال و هوایی آرام و جذاب شما را به دوران قاجار و پهلوی می‌برد. منزلی وسیع و آجری که در بخش قدیمی شهر خرم آباد یعنی محله درب باباطاهر (دربوطاهر)، واقع شده است.

به گزارش یاقوت وطن، جالب است بدانید خانه اخوند ابو خرم آباد در گذشته متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده است، او را که اصالتی خوزستانی داشت در خرم آباد با نام قاضی القضات می‌شناختند. خانه آخوند ابو نیز مکانی برای کار و زندگی او به شمار می‌رفت.

  • معماری خانه آخوند ابو خرم آباد

فضای داخلی و بیرونی بنا بسیار جذاب است و در وسط حیاط، حوضی نه چندان بزرگ با فواره‌ای زیبا خود نمایی می‌کند. خانه اخوند ابو در خرم آباد به دو بخش زمستانه و تابستانه تقسیم می‌شود. بخش زمستانه با داشتن دو طبقه پنجره‌هایی مشبک و زیبا را درون خود گنجانده است که با زیبایی هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کند. در بخش تابستانه نیز دیوارهایی گچ بری شده به چشم می‌خورد که حسابی شما را مات و مبهوت خود خواهند کرد. معماری خانه آخوند ابو شامل اتاق سه دری، پنج دری و تالار است که با داشتن تزئیناتی جذاب و دلربا می‌تواند برای دقایقی شما را مجذوب خود کند. در گذشته از اتاق پنج دری به عنوان اتاق مهمان استفاده می‌شد و در تابستان‌ها نیز اهالی خانه در آنجا استراحت می‌کردند. ورودی خانه آخوند ابو نیز در یک کوچه‌ی باریک باز می‌شود که با طاقی زیبا و تزئین شده نظر هرعابر پیاده‌ای را به خود جذب می‌کند.

همچنین حیاط یا میان‎سرا در خانه آخوندابو دارای یک حوض الحاقی در وسط بنا بوده و مصالح به کار رفته در کف حیاط سنگ است که در اطراف آن فضای سبز قرار دارد. انواع تزئینات به‌کار رفته در حیاط، آجرهای خفته راسته، دندان‏‌موشی، گل‏انداز، خفته برگی شکل و انواع طاق‎ها، به‌کار رفته که زیبایی این فضای داخلی و محوطه حیاط و صدای آب فواره‌ه‏ای که در وسط حوض خانه قرار دارد، در میان تاریخ و عظمت معماری این مرز و بوم هر بیننده‎ای را به وجد می‎آورد. در واقع عمده تزیینات به کار رفته دراین بنا از نوع قطاربندی، گل‌انداز و خفته راسته است و مصالح به کار رفته درآن از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.

با بیان این تفاسیر زیبا از معماری این خانه تاریخی و وجود شیشه های رنگی در و پنجره ها، حوض آب وسط حیاط، فواره، درختکاری موجود در محوطه یاد و خاطره ها را به سالهای دور و برخی منازل پدربزرگ و مادر بزرگ ها روانه می کند و با وزش نسیمی به صورت گویی صدای خنده های کودکانه ای که در این محوطه بازی کرده اند به گوش می رسد. البته یکی از جذابترین چیزهایی که در خصوص خانه ابو قرار دارد می‌توان به چشم‌اندازی از قلعه فلک الافلاک اشاره کرد که  از داخل حیاط این خانه قابل مشاهده است و می‌توان در گوشه‌ای دنج به تماشای آن نشست. اکنون این بنای آجری و چوبی با طراحی زیبای خود به خانه جهانگردی شهرت دارد و به موزه صنایع دستی تبدیل شده است و می‌توانید از آن دیدن کنید. همچنین این اثر ارزشمند، در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی لرستان مرمت شده و با شماره 2432 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

102

کد خبر: 30496

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0