6 مهر 1400 - 8:29 ق.ظ

اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق مهم‌ترین راهکار افزایش پایداری شبکه

کمیسیون انرژی، صنایع پالایش و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان در راستای کمک به رفع مشکلات صنعت برق استان اقدام به برگزاری نشستی با موضوع بررسی راهکارهای افزایش پایداری شبکه نمود.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این جلسه اکبرلباف، نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایش و پتروشیمی به ارائه گزارشی درخصوص اقدامات انجام شده در این کمیسیون در راستای کمک به رفع مشکلات برق استان در 6ماهه اول سال پرداخت.
وی تدوین طرح جامع رفع موانع صنعت برق، ارائه پیشنهادات تخصصی برای طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق به کمیسیون انرژی مجلس و همچنین ارائه راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت برای حل مشکلات صنعت برق درشورای گفت‌وگو را از جمله این اقدامات برشمرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان پرداخت مطالبات معوق نیروگاه‌های تولیدپراکنده، یکسان سازی قراردادها و استفاده کامل از ظرفیت این نیروگاه‌ها، فعال سازی ظرفیت دیزل ژنراتورهای واحدهای صنعتی در زمان پیک مصرف، فعال سازی ظرفیت نیروگاهی واحدهای صنعتی بزرگ، تامین آب مورد نیاز نیروگاه های بخار و سیکل ترکیبی از پساب تصفیه شده و تغییر برج های خنک کننده از تر به خشک را از جمله این پیشنهادات عنوان کرد.
همچنین وي با توجه به طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ایجاد 10هزار مگاوات ظرفيت نیروگاهي جديد و نیاز گسترده آن به گاز طبیعی، خواستار ضرورت توجه همه جانبه به توسعه یکپارچه زیرساخت‌های مورد نیاز فعالان اقتصادی شد.
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اساسا اقتصاد را علم انگیزه‌ها می‌نامند گفت: لازم است نگاه مدرن به اقتصاد در همه زمینه‌ها موردتوجه قرار گیرد.
وی لازمه احداث حداقل 10هزارمگاوات ظرفيت نیروگاهي توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت را طراحی درست نظام انگیزشی صنعت در تولید عنوان کرد.
در ادامه سیدحسن قاضی عسگر، معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان عدم نگاه همه جانبه و توجه نداشتن به توسعه پایدار را ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور دانست.
وی همچنين خواستار توجه به موضوع تغییرات اقلیمي شد و گفت: در این راستا استانداری موضوع کمک به توسعه نیروگا‌ه‌های تجدیدپذیر را در دستورکار خود قرار داده است.
قاضی عسگر پیگیری تسهیل سرمایه گذاری برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی را نيز از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضروری دانست.
حمیدرضاپیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت استان اصفهان در پایداری شبکه برق مطلوب است، افزود: طی چندسال گذشته شرکت‌های توزیع برق استان و شهرستان با استفاده از فناوریهای نوین و بهسازی شبکه اقدامات خوبی انجام داده اند به گونه ای که خاموشی شبکه‌های توزیع به ازای هرمشترک از 850 تا900 دقیقه درسال 93، درپایان سال 99 به 130دقیقه رسید که این امر نشان‌دهنده پایداری شبکه است.
وی علت خاموشی‌های سالجاری را کسری تولید نسبت به مصرف و کم شدن سرمایه گذاری در زمینه تولید عنوان نمود و خواستار توجه جدی به حوزه اقتصاد برق از سوی نمایندگان مجلس و مدیریت مصرف شد.
وي در ادامه گفت: اگر درحوزه تولید برق سرمایه گذاری انجام نشود درسال آینده قطعا با خاموشی‌های بیشتری مواجه خواهیم بود زیرا رشد مصرف سالیانه 6 تا7 درصد است.
پیرپیران همچنین تفویض اختیارات به استان‌ها، ایجاد ساز و کار افزایش انگیزه و تسهیل روندهای سرمایه گذاری در حوزه تولید را درکاهش مشکلات برق استان موثر دانست.
همچنین احمدرضا صافی، مسئول دفتر انرژی اتاق بازرگانی اصفهان اصلاح اقتصاد انرژی را در کاهش مشکلات مربوط به این حوزه موثر عنوان نمود و گفت: ارائه مشوق برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر، می‌تواند در افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان موثر واقع شود.
وی همچنین تاکید کرد تا زمانی که تولید به عنوان اولویت اول مسئولین کشوری مدنظرقرار نگیرد، مشکلات بخش خصوصی حل نخواهد شد.
در ادامه جلسه، اساتید برجسته دانشگاه درحوزه انرژی به ارائه پیشنهادات کارشناسی درخصوص کمک به حل مشکلات مربوط به صنعت برق پرداختند.

 

103

کد خبر: 29997

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0