2 مهر 1400 - 4:06 ب.ظ

سرزمین عجایب هفتگانه در اشکورات گیلان

استان گیلان با دارا بودن جاذبه های طبیعی بکر و چشم اندازهای زیبای خود، همواره مقصد ایده آلی برای طبیعت گردان بوده است. از جمله مهم ترین این مناطق، اشکورات است که علاوه بر طبیعت منحصر به فرد خود، دارای آثار باستانی و تاریخی ارزشمند نیز هست.اشکورات به علت اینکه منطقه ای کوهستانی است زمستانی برفی و تابستانی خنک دارد که این امر باعث شده که در پاییز و زمستان جمعیت بازدید کننده کمی داشته باشد ولی تعداد بازدیدکنندگان در بهار و تابستان به حداکثر برسد.

به گزارش یاقوت وطن، اشکورات در دل خود دریاچه ها ، چشمه های آب معدنی ، رودخانه های زلال  ، چشمه سارها ، و غارهای فراوانی دارد که توجه بینندگان را به خود جلب کرده اما به دلیل نبودن راه هموار آن منطقه زیبا را از آبادی محروم کرده است . اشکورات یکی از عجایب هفتگانه است و قدمتی در ازای تاریخ دارد که هر بازدیدکننده ای را مات و مبهوت می کند تا جایی که قصد بازگشت از آن منطقه را نخواهد داشت. همچنین از جاذبه های دیدنی این منطقه می‌توان به تالاب صمدآباد، غار واردار در روستای دلیجان، دارگردان رجه، تونل روستای یازن، کوه عروس و داماد، منطقه‌ی آسمانرود در نزدیکی روستای مایستان و … اشاره کرد. همچنین جاده‌ی اشکور به قزوین نیز یکی دیگر از دیدنی‌های معروف اشکور است. در یان این همه جاذبه نمی توان از مسجد ناصرالحق یا ناصرالکبیر (ع) معروف به آستانه هفت امام در روستای رودبارک نام نبرد که در قرن سوم هجری قمری ساخته شده است.

غار وادار روستای دلیجان از جمله زیبایی‌های دیدنی اشکورات و مورد علاقه‌ی طبیعتگردان و گردشگران است. غار وادار در شرق روستا واقع شده و از منطقه‌ی ونکش شروع و تا غار وادار امتداد دارد. در حد فاصل بین این دو نقطه که بصورت تونلی زیرزمینی است دهانه‌ی آن در منطقه‌ی وادار گشاد و پهن می‌‌شود. این غار در امتداد سرچشمه‌ی رودخانه‌ی آسمانرود قرار دارد و از حیث قدمت دارای تاریخی کهن بوده است. جنگل لولمان منطقه اشکورات گیلان نیز به خاطر زیبایی شگفت انگیز آن یکی از مقاصد مهم گردشگران و طبیعت دوستان است.

  • محصولات غذایی اشکورات

همچنین یکی از محصولات معروف اشکورات رحیم آباد رودسر فندق است و تعداد زیادی از خانواده ها در آنجا به کار کشت فندق مشغول هستند. رودسر از نظر تولید فندق در ایران مقام اول را دارد و مقدار زیادی از فندق کشور در استان گیلان مخصوصا در اشکورات رودسر تولید می‌شود. علاوه بر فندق ، گیاد دارویی گل گاوزبان نیز به وفور در منطقه اشکورات تهیه می شود. از صنایع دستی معروف این منطقه نیز می توان به جاجیم، گلیم، چادر شب، نمدمالی، چوخادوزی، خورجین، عرق جین، چموش دوزی، سفال گری، نخ ریسی، کلاه بافی، شال و دستکش بافی، باروت سازی، صنایع چوب، گلوله سازی، منبت کاری و غیره اشاره کرد.

  • مسیر دسترسی

اشکور جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد قرار گرفته است. اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز و تا جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد محدوده اشکور از جنوب به قزوین از غرب به املش و رودبار الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر- تنکابن و از شمال به دامنه ‌های کوهستانی رحیم آباد و رامسر متصل است که از این چهار مسیر می توانید خود را به این منطقه زیبا برسانید.

 

102

کد خبر: 29907

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0