30 شهریور 1400 - 12:24 ق.ظ

مدیرکل حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری:

مرز مهران برای بازگشت زائران اربعین باز شد

مدیرکل حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری اظهار داشت: پیش بینی ما این است که حداقل دوسوم زائران از مرز زمینی به کشور برمی‌گردند که برای جابه‌جایی 40 هزار زائر نیاز به حداقل 1700 دستگاه اتوبوس داریم.

به گزارش یاقوت وطن، اربعین 1400 به دلیل شرایط کرونایی با محدودیت‌های خاصی از سوی عراق برای زائران ایرانی برگزار می‌شود به طوری که کشور عراق اعلام کرده تنها 60 هزار زائر ایرانی می‌پذیرد که تمام این افراد باید از مسیر هوایی وارد آن کشور شوند و 72 ساعت پیش از ساعت پرواز، تست PCR منفی داشته باشند و همچنین دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.

همین محدودیت و انحصار جابه‌جایی زائران فقط از مسیر هوایی، آب گل‌آلودی برای ایرلاین‌ها شد تا مانند سنوات گذشته بلیت اربعین را گرانتر از نرخ مصوب به مردم بفروشند. طبق اعلام سازمان هواپیمایی، بلیت رفت و برگشت اربعین از مشهد به نجف 6 میلیون تومان و از سایر مبادی 5 میلیون تومان است اما در حال حاضر ایرلاین‌ها بی‌اعتنا به توافق خود با دولت برای همکاری در برگزاری همایش اربعین حسینی، نرخ بلیت را تا 75 میلیون تومان هم افزایش دادند.

موضوع مهمتر اینکه ایرلاین‌ها برای سود بیشتر حاضر به فروش بلیت دوطرفه نیستند و اصرار بر فروش بلیت یکطرفه از مبادی ایران به نجف دارند تا بتوانند در گران فروختن بلیت برگشت دست بازتری داشته باشند چرا که زائر ناچار است برای برگشت به ایران هر قیمتی را بپذیرد.

حال اینکه وقتی هیچ یک از نهادهای نظارتی از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بازرسی کشوری، سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و… حریف گرانفروشی ایرلاین‌ها نشدند تصمیم دیگری برای دور زدن ایرلاین‌های متخلف گرفته شد. طبق آخرین اخبار قرار بر این است که تمام زائران بتوانند برای برگشت به کشور از مسیر زمینی و از مرز مهران اقدام کنند که طبق اعلام سازمان راهداری قیمت بلیت اتوبوس از مهران تا تهران حدود 350 تا 400 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه جواد هدایتی، مدیرکل حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: هر چند کشور عراق برای شرکت زائران ایرانی در اربعین حسینی شرط و شروطی گذاشته است اما با تصمیم ایران قرار بر این است که برگشت زائران نه فقط از مسیر هوایی بلکه از مسیر زمینی مهران هم امکان داشته باشد.

وی ادامه داد: در ابتدا کشور عراق اعلام کرد فقط 30 هزار ایرانی را می‌پذیرد که با رایزنی‌ها این جمعیت را به 60 هزار نفر رساندیم و یکی از مهمترین شروط کشور عراق جابه‌جایی تمامی این زائران از طریق مسیر هوایی بود و قرار بر این شد که ورود زائران از فرودگاه‌های این کشور باشد اما برای نحوه بازگشت زائران اصراری بر جابه‌جایی از مسیر هوایی نداشت از این رو ایران تصمیم گرفت امکان بازگشت زمینی از مرز مهران را فراهم کند.

هدایتی افزود: از سوی دیگر این احتمال وجود داشت ناوگان هوایی برای برگشت 60 هزار زائر از عراق تامین نشود یا اینکه به هر دلیلی قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد بنابراین برای کاهش هزینه‌های زائران مرز زمینی مهران برای بازگشت آماده است.

وی با بیان اینکه نگران تامین ناوگان جاده‌ای برای بازگشت زائران از مرز مهران به مقاصد مختلف در کشورمان نیستیم، گفت: موضوع بسیار مهم این است که مدیریت در زمان توزیع زائران داشته باشیم یعنی باید این حجم از زائران در طول سه روز از مرز مهران به کشور برگردند.

مدیرکل حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری تاکید کرد: پیش بینی ما این است که حداقل دوسوم زائران از مرز زمینی به کشور برمی‌گردند که برای جابه‌جایی 40 هزار زائر نیاز به حداقل 1700 دستگاه اتوبوس داریم.

هدایتی افزود: در خروجی‌ مرز عراق هم از تمام زائران تست PCR‌ گرفته می‌شود و زائرانی که تست PCR آنها مثبت باشد امکان ورود به کشور را ندارند و وارد مراحل قرنطینه می‌شوند که در حوزه مسئولیتی وزارت بهداشت است.

104

کد خبر: 29863

منبع: ایلنا

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0