26 شهریور 1400 - 8:28 ق.ظ

کودکان به ندرت دچار کووید طولانی می‌شوند

تیمی از محققان استرالیایی در تازه‌ترین بررسی‌های خود دریافتند بیماری کرونا در کودکان در موارد بسیار نادری ادامه دار بوده است.

به گزارش یاقوت وطن به نقل از مدیکال اکسپرس، علائم کووید طولانی به ندرت در کودکان و نوجوانان بر خلاف بزرگسالان بیش از ۱۲ هفته ادامه داشته است. بر اساس مروری که توسط موسسه تحقیقات کودکان مرداک (MCRI) انجام شده است، مطالعات بیشتری برای بررسی خطر و تاثیر کووید طولانی در جوانان برای کمک به راهنمای تصمیمات مربوط به سیاست واکسن مورد نیاز است.

این بررسی که در مجله بیماری‌های عفونی کودکان منتشر شده است نشان می‌دهد مطالعات موجود در مورد کووید طولانی در کودکان و نوجوانان محدودیت‌های عمده‌ای دارد و برخی تفاوت علائم را بین افرادی که به سارس-کووV-۲ آلوده شده‌اند و کسانی که به این بیماری مبتلا نشده‌اند، نشان نمی‌دهد.

این در حالی است که یک خلاصه تحقیق جدید MCRI کووید-۱۹ همچنین می‌گوید پس از ۱۰ ماه انتشار، گونه دلتا در کودکان نسبت به انواع قبلی بیماری جدی‌تری ایجاد نکرده است و اکثر موارد بدون علامت یا خفیف باقی مانده است.

با این حال مشخص شد که کودکان و نوجوانان با شرایط بهداشتی از جمله چاقی، بیماری مزمن کلیه، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات ایمنی دارای ۲۵ برابر بیشتر در معرض خطر شدید کووید-۱۹ هستند. یک بررسی سیستماتیک اخیر گزارش داد که کووید-۱۹ شدید در ۵.۱ درصد از کودکان و نوجوانان با شرایط قبلی و در ۰.۲ درصد بدون آن رخ داده است.

نایجل کورتیس، پروفسور MCRI گفت: از آنجا که کودکان مبتلا به عفونت سارس-کوو-۲ معمولا بدون علامت بوده یا دارای بیماری خفیفی با میزان پایین بستری شدن در بیمارستان هستند، خطر و ویژگی‌های بیماری کووید طولانی مدت چندان درک نشده است.

او گفت: مطالعات فعلی فاقد تعریف موردی واضح و داده‌های مربوط به سن هستند، زمان پیگیری متغیری دارند و بر علائم خود گزارش شده توسط والدین بدون تایید آزمایشگاه تکیه می‌کنند. یک مشکل مهم دیگر این است که بسیاری از مطالعات میزان پاسخ دهی پایینی دارند به این معنی که ممکن است خطر ابتلا به کووید طولانی را بیش از حد ارزیابی کنند.

دکتر پترا زیمرمن، MCRI و دانشگاه فریبورگ گفت تشخیص علائم طولانی مدت کووید-۱۹ از علائم ناشی از اثرات غیر مستقیم همه گیری، مانند تعطیلی مدارس، ندیدن دوستان یا ناتوانی در انجام ورزش و سرگرمی دشوار است. این نشان می‌دهد که چرا بسیار مهم است که مطالعات آینده شامل گروه‌های کنترل دقیق‌تر، از جمله کودکان مبتلا به سایر عفونت‌ها و کسانی که به دلایل دیگر در بیمارستان یا مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، باشد.

در این بررسی که توسط MCRI انجام شد، ۱۴ مطالعه بین‌المللی شامل ۱۹ هزار و ۴۲۶ کودک و نوجوان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که علائم مداوم پس از کووید-۱۹ را گزارش کردند. شایع‌ترین علائم گزارش شده چهار تا ۱۲ هفته پس از عفونت حاد عبارت بودند از سردرد، خستگی، اختلال در خواب، مشکلات تمرکز و درد شکم.

پروفسور کورتیس که همچنین استاد بیماری‌های عفونی اطفال در دانشگاه ملبورن و رئیس بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان رویال است، گفت: این اطمینان بخش است که شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد علائم بیش از ۱۲ هفته ادامه دارد که نشان دهنده نادر بودن کووید طولانی مدت است که در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان نگران کننده است.

اما او گفت که مطالعات فوری برای اطلاع از تصمیمات مربوط به واکسن کرونا برای کودکان و نوجوانان ضروری است.

او گفت: خطر کم ناشی از بیماری‌های حاد به این معنی است که یکی از مزایای کلیدی واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در برابر ویروس کرونا، محافظت از آن‌ها در برابر کووید طولانی است، بنابراین تعیین دقیق خطر ابتلا به کووید طولانی در این گروه سنی در بحث خطرات و مزایای واکسیناسیون بسیار مهم است.

خلاصه مطالعات MCRI بر روی کووید -۱۹ همچنین شکاف‌های تحقیقاتی پیرامون نقش نوع گونه دلتا در کودکان و نوجوانان را تایید کرد. پروفسور اندرو استیر، رئیس گروه مدیریت MCRI کووید-۱۹، گفت چون نوع دلتا قابل انتقال‌تر است، کنترل شیوع‌ گونه‌های دیگر را بدون راهبرد‌های کاهش خطر به چالش کشیده است. داده‌های بیشتری برای توصیف بار کووید-۱۹ در کودکان و نوجوانان پس از ظهور نوع بسیار قابل انتقال دلتا و به دلیل اینکه واکسن‌ها در اولویت افراد بزرگسال قرار گرفته‌اند، مورد نیاز است. با کاهش محدودیت‌ها و افزایش سایر ویروس‌های تنفسی در گردش، ما همچنین باید بدانیم که آیا عفونت همزمان با سایر ویروس‌های تنفسی، مانند RSV یا آنفلوانزا، شدت بیماری را در جوانان افزایش می‌دهد یا خیر.

اما پروفسور استیر می‌گوید والدین باید مطمئن شوند که بیماری ناشی از نوع دلتا در اکثر کودکان و نوجوانان بدون علامت یا دارای علائم خفیف باقی مانده است و بستری شدن در بیمارستان هنوز غیر معمول است.

104

کد خبر: 29751

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0