23 شهریور 1400 - 4:10 ب.ظ

راه اندازی موزه گنجینه نفت مسجدسلیمان؛ یک ضرورت و مطالبه جدی مردم زادگاه نفت

مسجدسلیمان با بهره مندی از آب و هوایی و معتدل در زمستان می تواند در زمانی که نیمه ی شمالی کشور درگیر سرمای سخت زمستان هستند به دلیل طبیعت بکر و زیبا به محلی برای تفریح و تفرج گردشگران مبدل شود.

دانوش صالحی کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و متخصص روابط عمومی – به گزارش یاقوت نیوز، مسجدسلیمان که بواسطه ی به ثمر رسیدن نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در آن به زادگاه نفت ملقب گردیده طی سالیان طولانی از حیات ۱۱۳ ساله صنعت نفت همواره مورد توجه مرکز نشینان برای استفاده از تاریخش بوده اما بواسطه ی عدم برنامه ریزی ،طراحی و نظارت برنامه های جامع و تفضیلی شهری به چنان وضعیت اسفناکی از منظر معماری و ساخت و ساز شهری رسیده که چهره اش بیشتر به یک روستا شبیه است تا زادگاه نفت به این معضل بزرگ می بایست بیکاری بیش از ۵۰ درصدی جوانان این شهر را بواسطه ی نبود صنایع مادر و مولد افزود.

از مشکلات و معضلات این نخستین شرکت-شهر ایران که بگذریم،مسجدسلیمان علاوه بر ریشه داشتن در صنعت، با بهره مندی از قدمتی چند هزار ساله ، قدمتی تاریخی دارد که گواه آن کشف اقلام قابل توجهی از گنجینه های تاریخی در جای جای این شهر و وجود آتشکده و نیایشگاه باستانی صفه ی سرمسجد در این شهر است . با همه این تفاسیر، مسجدسلیمان با بهره مندی از آب و هوایی و معتدل در زمستان می تواند در زمانی که نیمه ی شمالی کشور درگیر سرمای سخت زمستان هستند به دلیل طبیعت بکر و زیبا به محلی برای تفریح و تفرج گردشگران مبدل شود . در کنار اینها باید وجود تأسیسات قدیمی ونخستین صنعت نفت را هم اضافه کرد که در قالب موزه گنجینه نفت می تواند نقشی تحول آفرین در اشتغال زایی، اقتصاد و توسعه ی این شهر ایفا کند.

بی شک با راه اندازی موزه نفت، صنعت توریسم در این منطقه رونقی می یابد که شاید دیگر حتی به اعتبارات تخصیصی وزارت نفت هم برای عمران و آبادانی اش نیازی نباشد. چرا که مقدمه ی حضور توریست خارجی وجود راه ارتباطی ایمن،فرودگاه، هتل و مراکز اقامتی حتی با استفاده از مدل خانه های بومی، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و غیره می باشد که وجود اینها همه نوید بخش بکارگیری جوانان، پسران و دختران جویای کار ؛ کاهش آمار بیکاری و توسعه ی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی این نخستین شهر نفتی ایران می باشد.

نظر به اینکه ساختمان موزه گنجینه نفت طی ۸ سال گذشته با پیگیری های فراوان مهندس قباد ناصری مدیرعامل پیشین و مهندس علیرضا هیهاوند مدیرعامل فعلی،مهندس مهرداد آقابیگی مدیریت و همکاران وی در مدیریت مهندسی و ساختمان ،ابوذر شجاعی رییس طرح موزه شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و دکتر فرشید خدادادیان  مجری طرح موزه نفت مسجدسلیمان در مدیریت موزه ها و‌مرکز اسناد وزارت نفت پیگیری و از حالت رکود و سکون خارج و با جدیت این عزیزان اینک ساختمان اصلی آن به اتمام رسیده است فرصت مغتنمی است تا وزارت نفت و در رأس آن جناب مهندس اوجی وزیر محترم نفت، اختصاص بودجه جهت تکمیل و راه اندازی این پروژه را بعنوان یک خواسته و مطالبه ی جدی از مردم زادگاه نفت محسوب کرده و با تخصیص اعتبار مناسب بر ضرورت تسریع در بهره برداری از آن تأکید نمایند.

البته با توجه به اتفاقات مختلف و تلخی که طی سالیان گذشته در مدیریت موزه ها و اسناد وزارت نفت رخ داده، افرادی دلسوز و شایسته که دغدغه شان حفظ سرمایه های این مملکت و به سرانجام رسیدن طرح های اثربخشی همچون طرح نیمه کاره موزه نفت مسجدسلیمان است را به کار بگمارند و مسئولیت ببخشند تا زمینه حفظ اموال عمومی، کسب رضایت مندی و ثروت آفرینی برای این آب وخاک حاصل گردد.

 

103

کد خبر: 29717

نویسنده: دانوش صالحی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0