21 شهریور 1400 - 8:12 ق.ظ

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان :

328 تعاونی غیرفعال در استان اصفهان است

کامران کلانی مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت : تعداد 328 تعاونی غیر فعال در استان اصفهان وجود دارد که بخشی از آنها در تعاونی های مسکن مهر و بخشی دیگر در غیر مهر است که در بخش تعاونی مسکن مهر از مجموع 200 هزار واحد مسکن مهر و 33 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها ساخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاقوت نیوز ،مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به مناسبت هفته دولت و در جمع خبرنگاران گفت: تعاونی‌ها در بخش مسکن خوب عمل کردند و مشکلات بخش تعاون نسبت به فعالیت انبوه سازان کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه در دنیا یکی از اشکال کارآفرینی، تعاونی ها هستند ، افزود: یکی از مشخصه ها این است که در تعاونی ها به طور یکجا تمام ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی  را داریم که این مدل موجب توزیع ثروت می شود و به نوعی این مدل اقتصادی در دنیا پذیرفته شده است.

کلانی ادامه داد: 2/3 دهم تعاونی در دنیا با 280 میلیون شاغل و 10 درصد اشتغال دنیا در بحث تعاونی است و 3 درصد تعاونی‌های دنیا را در کشور داریم که سهم اشتغال ما در بخش تعاون دنیا 6 دهم درصد است که باید به 25 درصد برسیم.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به بعد آموزش در بخش تعاون، اشاره کرد وگفت: برای تقویت بخش تعاون، توسط دولت اندیشکده تعاون و همچنین مراکز نوآوری تعاون در کشور ایجاد شده است، و از سوی دیگر نهادهای مالی در بخش تعاون تقویت شده است.

وی با بیان اینکه سه هزار و 399 تعاونی فعال و یا دارای مجوز در استان اصفهان فعال هستند، افزود: در حال حاضر 5 درصد تعاونی های کشور با داشتن 53 هزار و 429 نفر عضو در استان اصفهان قرار دارند، همچنین از نظر اشتغال 3درصد تعاونی های کشور را در استان داریم.

کلانی با بیان اینکه در استان با وجود نیروی انسانی خوب ، ولی با کمبود نیروی کار ماهر روبررو هستیم، ادامه داد: در این زمینه برنامه‌ریزی بلند مدت با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار داده‌ایم، ضمن اینکه طرحی را نیز با همکاری دانشگاه آزاد خوراسگان و اتاق بازرگانی در دستور کار است که دانشجویان همزمان با تحصیل در بنگاه‌های اقتصادی هم شاغل می‌شوند.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: طبق مرکز آمار ایران در بهارسال 99 نرخ بیکاری اصفهان 11.9 بوده و در بهار سال 1400 به حدود 8.9 رسیده است و نرخ بیکاری سال 99 در مجموع 10.9 بوده و نسبت به نرخ کشوری که 8.8 دهم بوده است .

وی با بیان اینکه 121 تعاونی از شهریور سال گذشته به تعاونی های استان اصفهان اضافه شده است ادامه داد: 90 درصد سهم سرمایه گذاری ها در بخش تعاون ، مربوط به آورده مردم است وفقط 10 درصد آن تسهیلات بوده است.

کلانی به عدم شفافیت در زمینه فعالیت شرکت‌های تعاونی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این موضوع در تعاونی‌های بخش مسکن بیش از دیگر شرکت‌ها دیده می‌شود که در این زمینه رفتارهای سلیقه‌ای دخالت داشته است و برای حل این مشکل سامانه جامع و هوشمند ثبتی تعاون را در دستور کار قرار داده‌ایم که این سامانه به سامانه ثبت شرکت‌ها متصل خواهد شد و در این باره امضای طلایی از بین می‌رود و نظارت الکترونیکی خواهد شد.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: یکی از راهبردهای اساسی در بخش تعاون نظارت است، نظارت مالی بر تعاونی‌ها به صورت غیر حضوری در قالب سامانه انجام می‌شود و بخشی به صورت حضوری توسط کارشناسان حسابرسی و مسکن از طریق مراجعه و دریافت اطلاعات لازم انجام می‌شود و به محض مشاهده یا اعلام تخلف موضوع رسیدگی خواهد شد که در این مورد با هیچ شخص متخلفی مماشات نخواهیم کرد.

وی به مهاجرپذیری استان اصفهان و سرریز بیکاران چندین استان به اصفهان و همچنین شیوع کرونا و تأثیر آن بر اشتغال و بیکاری استان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته این مسائل و همچنین شیوع کرونا آسیب زیادی به اقتصاد استان به خصوص در حوزه خدمات زده است.

کلانی در پایان به افتتاح اداره کار شماره 2 اشاره کرد  وگفت : اداره کار شماره 2 در بخش شمال شهر اصفهان بزودی افتتاح خواهد شد.

کد201

 

کد خبر: 29661

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0