7 شهریور 1400 - 11:30 ق.ظ

چینی خانه اردبیل، قدیمی ترین کلکسیون اشیا تاریخی

آثار به جا مانده از دوران صفوی به سبب زیبایی و نوع معماری همیشه موجب شگفتی و حیرت همگان بوده است. یکی از میراث این حکومت مشهور، موزه چینی خانه اردبیل است که با خلاقیت به کار رفته در آن هر بازدیدکننده‌ای را شیفته‌ی خود می‌کند.

به گزارش یاقوت وطن، این مکان بیش از 400 سال قبل توسط شیخ بهایی طراحی شد تا مکانی امن برای نگهداری هدایای چینی شاه چین (شامل بشقاب، شمعدانی و کاسه) باشد که با هدف احیای راه ابریشم به شاه عباس اهدا شده بود. موزه چینی ها امروزه به عنوان یکی از دیدنی های اردبیل مورد توجه قرار گرفته است و علاقه‌مندان بسیاری از نقاط مختلف ایران برای دیدن این مجموعه راهی اردبیل می‌شوند. خوب است بدانید که موزه چینی خانه اردبیل در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد و به راحتی می‌توانید با گشت و گذار در این مجموعه با سلسله صفوی بیشتر آشنا شوید. لازم به یادآوری است که این بقعه آرامگاه سلاطین صفوی است که با معماری جذاب خود آثاری از آن دوران را در خود به یادگار گذاشته است.

این بنا با داشتن چهار شاه نشین و طاق نماهای مجلل شما را شگفت‌زده می‌کند. نقاشی‌ها، طلاکاری و رنگ‌های به کار رفته در آن همگی نشان از هوش و ذکاوت معمار آن دارد. در سال 1370 تالار چینی خانه به طور رسمی برای بازدید عموم گشوده شد و امروزه به راحتی می‌توان از آن بازدید کرد. بنای موزه چینی خانه اردبیل از استحکام خوبی برخوردار است که در برابر زلزله‌های نه چندان بزرگ مقاومت می‌کند. ظروف چینی به کار رفته در این بنا پس از رسیدن به اردبیل به این مکان منتقل و با ظرافت خاصی جای‌گذاری شدند. گفته می‌شود که وقتی شاه عباس صفوی برای استراحت به اردبیل سفر می‌کرد، در چینی خانه ساکن می‌شد و چله نشینی می‌کرد.

همچنین گفته می‌شود بعد از امضای عهدنامه ترکمن چای حدود 800 ظرف چینی و 4 هزار کتاب از مجموعه‌ شیخ صفی الدین اردبیلی خارج و غارت شد و امروزه بخش‌هایی از آن‌ها در موزه‌های روسیه نگهداری می‌شوند، همچنین تعدادی از آثار موزه چینی خانه اردبیل در موزه ملی و موزه‌های اصفهان و شیراز نگهداری می‌شوند. در این موزه گلدان‌های چینی، ظروف چینی خوش رنگ و لعاب با مهر شاه عباس، یک جلد قرآن به خط کوفی بر روی پوست آهو، مهر سنگی سلاطین صفوی و سکه‌های نقره‌ای آن دوران حفظ می‌شوند و زینت بخش موزه چینی خانه اردبیل گشته‌اند. قرآن مذکور قدمتی تاریخی دارد و سومین قرآن نفیس ایران محسوب می شود که به زیبایی تزئین شده است. خوب است بدانید که همان طور که در بالا به آن اشاره شد این هدایا و ظروف چینی به منظور بازسازی جاده ابریشم و بهبود روابط دو کشور بود.

خلاصه این که موزه مفاخر دینی، موزه تخصصی باستان شناسی، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی، موزه مردم شناسی، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته‌اند که در سفر به اردبیل پیشنهاد می‌کنیم از بازدید این امکان دیدنی و تاریخی اردبیل غافل نشوید. پیشنهاد می‌کنیم در این شهر از دیگر دیدنی های اردبیل مثل دریاچه شورابیل، تفرجگاه بولاغلار، بازار تاریخی اردبیل و گرمابه‌ها دیدن کرده و لحظاتی خوش را به ثبت برسانید. یادتان باشد تا با خرید سوغات این سرزمین مانند حلوای سیاه و باقلوای اردبیلی دهان خود را شیرین کرده و به اقوامتان نیز هدیه دهید.

 

102

کد خبر: 29437

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0