6 شهریور 1400 - 12:02 ق.ظ

باغ نظر شیراز، یادگار دوران زندیه

شیراز از شهرهای تماشایی است که حتی گشت و گذار میان خیابان‌های آن، می‌تواند برای گردشگران جذاب به شمار بیاید. شهری پر از باغ‌های ایرانی کوچک و بزرگ تاریخی که باغ نظر یکی از این باغ هاست. این باغ در دوران زندیه از بزرگترین باغ‌ها به شمار می‌آمد. اگر می‌خواهید به این شهر خوش عطر و بو سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم که از باغ موزه نظر یا موزه پارس دیدن کنید و بازدید از آن را در اولویت گشت‌های خود قرار دهید.

به گزارش یاقوت وطن، در بازدید از باغ موزه نظر، می‌توانید آثاری با ارزش از ادوار مختلف را ببینید که شامل نقاشان مشهور دوره زندیه از جمله آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و … است. گردشگران با قدم زدن در محوطه بیرونی موزه پارس، سنگ‌هایی از ازاره کاخ خورشید را تماشا می‌کنند که با نقوش بسیار زیبای شاهنامه آراسته شده‌اند. خوب است بدانید که باغ موزه نظر، به دستور کریم خان بهسازی شده و درختانی همچون نارنج و سرو و کاج در آن کاشته شد. از آن جا که این باغ در مرکز شهر (نظرگاه عمومی) واقع شده بود به آن باغ نظر می‌گفتند. همچنین عمارت هشت ضلعی کلاه فرنگی این باغ برای پذیرایی از سفرای خارجی و برگزاری جشن‌ها ساخته شده و جلوه‌هایی زیبا از هنرهای زندیه را به نمایش می‌گذارد. نمای بیرونی عمارت، با کاشی‌کاری‌های زیبای گل و مرغ تزئین شده و درون آن نیز با حوضی مرمرین در وسط و ده مجلس نقاشی زمان زندیه با مضامینی از جمله صحنه جنگ نادرشاه افشار و شاه هندی، یوسف و زلیخا، درس دادن سعدی به فرزندان اتابک، رقص و کریم خان زند در حال کشیدن قلیان تزئین شده است.

بخش دیگری از نقاشی‌هایی که در موزه باغ نظر خواهید دید، داستان شیخ صنعان و دختر ترسا، داستان رعنا و زیبا (یوسف و زلیخا) و صحنه‌ای از یک مکتب خانه را به معرض نمایش گذاشته است. جاذبه‌های موجود در عمارت این باغ موزه تمامی ندارد، پس از دیدن تمامی این جذابیت‌ها، می‌توانید به سراغ مقبره کریم خان بروید که از مهم‌ترین قسمت‌های باغ نظر شیراز به شمار می‌رود. در سال 1313 عمارت کلاه فرنگی باغ نظر تبدیل به قدیمی‌ترین موزه استان فارس یعنی موزه پارس شد. قرآن‌های نفیس، اشیای فلزی، سکه‌ها، ظروف پیش از اسلام تا صفویه، تابلوهای نقاشی نفیس و اشیای دیگری از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر در موزه پارس نگهداری می‌شوند.

برای رسیدن به باغ نظر یا همان موزه پارس، می‌توانید با استفاده از مترو، اتومبیل یا اتوبوس خود را به این باغ برسانید که رو به روی ارگ کریمخان قرار دارد. جاهای دیدنی شیراز کم نیست، بازدیدکنندگان در کنار گشت‌وگذار در باغ موزه نظر و تماشایِ آثار موزه‌اش، می‌توانند سری به دیگر دیدنی های شیراز همچون ارگ کریم خان بزنند و از معماری زیبای آن بازدید کنند. این بنای عظیم، یادگاری ارزشمند از دوران زندیه به شمار می‌رود که با گذشت سال‌ها از زمان ساختش هنوز هم آثاری از آن به جای مانده است. در کنار بازدید از ارگ کریم خان، لذت گشت و گذار در بازار وکیل را فراموش نکنید. با قدم زدن میان این بازار سنتی، هم می‌توانید از تماشای معماری آن لذت ببرید و هم سوغاتی از بازار وکیل خریداری نمایید. جاذبه های شیراز به همین جا ختم نمی‌شود، علاوه بر دیدن این بازار از آرامگاه سعدی، مسجد و حمام وکیل، باغ نارنجستان قوام، باغ دلگشا هم دیدار کنید که بازدید از هر کدام آن‌ها لذت‌بخش خواهد بود.

 

102

کد خبر: 29423

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0