3 شهریور 1400 - 12:03 ق.ظ

جزیره نخیلو، بهشت پرَندگان دریایی در خاورمیانه

جزیره زیبای نخیلو شهرستان دیراستان بوشهر، از نادرترین جزایر جهان و بی‌نظیرترین جزیره خاورمیانه برای زادآوری پرندگان مهاجر دریایی است. این جزیره بکر و زیبا در کنار آبهای نیلگون خلیج فارس و در بخش بردخون شهرستان دیر قرار دارد که به دلیل پوشش مناسب گیاهی و بستر ماسه‌‌ای فوق العاده آن، محلی مناسب برای تخم‌گذاری پرندگان مهاجر و به عنوان بهشت پرندگان دریایی در خاور میانه شناخته شده است.

به گزارش یاقوت وطن،  در فصل تخم گذاری که مقارن با فصل بهار و آغاز تابستان است، پرندگانی مثل پرستوی دریایی پشت تیره و کاکلی بزرگ و کوچک با جمعیتی بیش از دهها هزار قطعه در این جزیره کوچک، منظره زیبا و شگفت انگیزی از قدرت خالق جهان را جلوه گر می‌سازند و هر از چندگاهی با پرواز دسته جمعی، آسمان جزیره کوچک نخیلو را همچون ابری متراکم بر فراز دریا می‌پوشانند و انصافا چشم هر بیننده‌ای را خیره زیبایی خود می‌سازند. این جزیره فوق العاده زیبا و خالی از سکنه با پوشش گیاهی مناسب به محلی امن برای تجمع اینگونه پرندگان بدل شده که هر ساله به دلیل حفاظت محیط بانان محیط زیست و فرهنگ بالای مردم شهرستان، با خیالی آسوده اقدام به هزاران هزار تخم گذاری و جوجه آوری می‌کنند و پس از رشد و نمو و مهمانی چندین ماهه در این جزیره، مسیر مهاجرت خود را به نقطه دیگری از جهان ادامه می‌دهند.

مساحت جزیره نخیلو 32 هکتار است و از نظر توپوگرافی درسطح آن تپه یا ناهمواری وجود نداشته و ارتفاع سطح آن بیش از سه متر نیست، شکل جزیره مدور و سطح آن پوشیده از ماسه با بقایای صدف هاست که به طور کامل با یکدیگر ممزوج و یکپارچه شده اند. همچنین قسمت های عمده جزیره پوشیده شده از پشته بقایای رسوب های صدفی آهک دار است که با ماسه های سفید ممزوج و ترکیب شده اند، طوری که بخش های مرکزی درصد بیشتری ماسه دارند و سواحل بیشتر، رسوب صدف های آهک هستند. همان طور که در بالا هم به ان شاره شد خالی از سکنه بودن، پوشش گیاهی مناسب، نبود عوامل تهدید کننده امنیت جزیره به صورت گسترده و مداوم و و دشمنان طبیعی این پرندگان از عواملی است که این جزیره را به مهم ترین محل تجمع این پرندگان تبدیل کرده است. جالب است بدانید، پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگ خوارمهم ترین کلونی های جزه نخیلو را تشکیل می دهند.

عمده این پرندگان مهاجر، جزیره نخیلو را برای تابستان گذرانی انتخاب و با ایجاد آشیانه روی بستر ماسه ای آن اقدام به تخم گذاری و جوجه آوری می کنند که نمادی از امنیت در این جزیره به دلیل همکاری بین ماهیگیران محلی و محیط بانان محیط زیست استان بوشهر بویژه محیط بانان منطقه حفاظت شده مند است. زیبایی های این جزیره به همین جا ختم نمی شود؛ در قسمت دیگری از جزیره نخیلو، تجمع کوچکی از جنگل‌های حرا در حاشیه جزر و مدی خور مل گنزه وجود دارد که منحصر به فردترین اکوسیستم‌های دریایی را به وجود آورده است. این درخت زیبا در آب دریا قادر به ادامه حیات است و همیشه سرسبز است و بستر آن محل مناسبی برای تخم‌گذاری ماهیان و نرم‌تنان دریایی است.

گفتنی است، امکان بازدید از جزیره نخیلو فقط با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست وجود دارد.

 

102

کد خبر: 29357

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: یاقوت وطن

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0