30 مرداد 1400 - 7:05 ب.ظ

سد چم گردلان ایلام، ساده اما پر جاذبه

دریاچه سد چم گردلان که در فاصله 18 کیلومتری از مرکز شهرستان ملکشاهی ایلام قرار دارد؛ به لحاظ وجود جنگل های بلوط جزو نادرترین دریاچه های پشت سد کشور است که جنگل آن را محصور کرده است. این دریاچه در کلیه فصل های سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی است که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می کنند.

به گزارش یاقوت وطن، در واقع زمانی که از فراز آسمان به این دریاچه آبی‌رنگ و زیبا نگاه کنید، احساس خواهید کرد که یک دریاچه در دل جنگل قرار دارد. پوشش گیاهی اطراف دریاچه سد ایلام، پوشش گیاهی بسیار خاص و متنوعی است. در واقع احداث این دریاچه باعث ایجاد پوشش گیاهی انبوه و زیبایی در منطقه شده است که به‌لطف این پوشش گیاهی، حیوانات بسیاری نیز این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند. همین مسئله باعث به‌وجود‌آمدن اکوسیستمی پایدار و پویا شده است. همچنین در بین گیاهان کنار دریاچه، می‌توانید لانه پرندگان کوچک را مشاهده کنید، پرندگانی کوچک و زیبا همانند حواصیل و آبچیلک در بین گیاهان کنار دریاچه زندگی می‌کنند که تماشای چنین مناظر بکر و بی‌نظیری می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

همچنین در بیان دیگر ویژگی های این منطقه می توان گفت، اين سد در بين ارتفاعات ويژه در بند و شاه نخجير قرار گرفته كه پيدايش و شكل گيري ويژه در بند به اوايل دوران دوم زمين شناسي با ترياس بالايی بر مي‌ گردد. در محدوده‌ سد وضعيت ارتفاعات بين 600 تا 1800 متر از سطح دريان متغير بوده و متوسط بارندگي در آن 685 ميليمتر است وضعيت آب و هوای آن جز مناطق ييلاقی و قشلاقی پايين دست جز مناطق معتدل مي باشد.

  • اقامت در کنار دریاچه

فضای دریاچه سد ایلام به‌حدی زیبا و رؤیایی است که می‌خواهید کمی بیشتر مهمان مادر طبیعت باشید. اگر شما نیز به ماجراجویی و طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به کمپ‌زدن در این منطقه فکر کنید. برای کمپ‌زدن در این منطقه نیاز به تجهیزاتی همانند چادر مسافرتی و کیسه‌خواب خواهید داشت. به یاد داشته باشید در این منطقه بارش بسیاری رخ می‌دهد. پس چادر شما باید ضدآب باشد. در غیر این صورت قادر به اقامت در این منطقه نخواهید بود. اگر به‌دنبال اقامتگاه‌های مجهز هستید، باید بدانید در این منطقه چنین اقامتگاهی وجود ندارد. اگر قصد کمپ‌زدن در منطقه را دارید، لازم نیست نگران حضور حیوانات وحشی باشید. معمولاً حیوانات درنده در این منطقه دیده نمی‌شوند. در ضمن بیشتر اوقات سال، گردشگران بسیاری داخل محوطه حضور دارند.

  • مسیردسترسی

اين سد از طرف شرق به شهر “مهر” و روستای “اما” از شهرستان ملكشاهي و از طرف غرب به روستاهاي ماربره و كان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات”ويژدرون” ملکشاهی و از طرف شمال به روستاي گل گل عليا از توابع شهرستان ملکشاهی محدود مي گردد كه مساحت حوزه آبي سد آن در حال حاضر در سطح تراز 920 متر برابر با 255 هكتار می باشد. بهترین مسیر دسترسی به سد چم گردلان ایلام، از شهر ایلام آغاز می‌شود. باید خودتان را به بخش جنوب‌غربی ایلام برسانید. از کنار پارک کوثر عبور کنید و مسیر را به‌سمت فرودگاه ایلام ادامه دهید. پس از فرودگاه ایلام، وارد جاده ایلام – ملکشاهی خواهید شد. این جاده را مستقیم ادامه دهید تا به دریاچه سد ایلام برسید. از ایلام تا سد حدود 26‌ کیلومتر فاصله است. اگر شرایط ترافیکی مساعد باشد و با سرعت مجاز حرکت کنید، در عرض 36 دقیقه از ایلام به سد خواهید رسید.

 

 

102

کد خبر: 29252

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0