30 مرداد 1400 - 2:04 ب.ظ

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران:

شهریور و مهر، آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا

به دلیل کاهش ایمنی بدن پس از 6 ماه از دریافت واکسن های دوز اول و دوم، تزریق دُز سوم یا دز یادآور، در ماه های شهریور و مهر در دستور کار وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است.

به گزارش یاقوت وطن، دکتر نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام خبر فوق گفت: ابتدا کادر درمان که اسفند واکسینه شدند دز سوم را دریافت می‌کنند.

توکلی افزود: وقتی شما دو دز را دریافت کردید طبیعتا بعد از شش ماه میزان ایمنی شما پایین می‌آید و نیاز به تزریق دز سوم پیدا می‌کنید بنابراین بیشترین مسئله ما در ماه‌های آینده بحث واکسیناسیون دُز سوم است.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل کنونی و لجستیکی که ایجاد شده و تسریعی که در واکسیناسیون به وجود آمده واکسیناسیون دز سوم چیز دور از ذهنی نیست، مثلا کادر درمان که اسفند سال گذشته واکسن زدند و اکنون شش ماه از آن می‌گذرد در شهریورماه و مهرماه شروع به تزریق دُز سوم واکسن برای آنها می‌شود و به مرور افرادی که واکسن دریافت می‌کنند قاعدتا شش ماه بعد دز سوم برایشان تزریق می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در ایران به خاطر تاخیری که در واکسیناسیون عمومی داشتیم که الان به شدت تسریع پیدا کرده است و باوجود تمام کمی و کاستی‌ها، سرعت گرفتن روند واکسیناسیون می‌تواند کمک کند تا دو ماه آینده بخش عمده‌ای از جمعیت هدف واکسیناسیون‌شان را کامل کنیم بعد از آن هم بحث واکسیناسیون اطفال و کودکان زیر ۱۸ سال و واکسیناسیون دز سوم باید در دستور کار قرار گیرد.

توکلی در پاسخ به این شائبه که تعداد ابتلا و فوت افراد واکسینه شده در ایران زیاد است؛ گفت: برای این شایعات مستندی وجود ندارد و این‌ها تحلیل‌های بسیار سوگیرانه‌ای است که می‌خواهند واکسن را زیر سوال ببرند؛ مشخصا در کادر درمان که کاملا واکسینه شدند میزان مرگ و میر بسیار بسیار پایین و تعداد بستری‌ها نیز بسیار کم است.

وی با بیان اینکه هدف از تزریق واکسن، کاهش مرگ و میر و کاهش بیماری شدید است، افزود: اینکه آمار ابتلا بالا رفته یا آمار ناقلان بدون علامت افزایش یافته، دو موضوع متفاوت است، اما آمار ما در خصوص ابتلای مجدد افراد واکسینه شده که پی سی آر، آنان مثبت می‌شود به نسبت کل افراد بسیار پایین است یعنی نسبت به کل آمار زیر ۵ درصد است و تعداد بستری شدگان از میان افراد واکسینه شده بسیار کم است و بیماری شدید و فوت هم به همین نسبت کم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه میزان تاثیرگذاری واکسن در همه جای دنیا بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است افزود: همچنان طبق همه مستندات علمی تنها راه و بهترین راه؛ واکسیناسیون کلی است و به عنوان یک اصل کلی، بهترین واکسن اولین واکسن دردسترس است.

 

204

کد خبر: 29208

منبع: خبرگزاری صداوسیما

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0