14 فروردین 1400 - 8:02 ق.ظ

چشم امید آمریکایی‌ها به حصول دو توافق جداگانه پیرامون برجام

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده است که نشست وین بدنبال حصول دو توافق جداگانه پیرامون برجام است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال طی گزارشی به موضوع برگزاری نشست وین در روز سه‌شنبه که نخستین دیدار غیرمستقیم پس از رایزنی‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی است، پرداخت.

این روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع آگاه از تلاش حاضران در این نشست برای حصول دو توافق جداگانه پیرامون برجام خبر داد. توافقی که دولت ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ از آن خارج شده است.

هرچند که آمریک برای اولین بار از زمان سر کار آمدن «جو بایدن»، قرار است در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت کند، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده که گفت‌وگوی مستقیمی در کار نخواهد بود و اینکه تنها هیئت اتحادیه اروپا مجاز است نقطه نظرات را بین دو هیئت ایران و آمریکا ردوبدل کند و اصطلاحا هیچ یک از اعضای این دو هیئت یر سر میز مذاکره مشترکی نخواهند نشست.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده که این نشست در پی تدوین یک توافق با آمریکا و توافقی دیگر با ایران در خصوص تحقق گام‌های لازم برای بازگشت به برجام و همچنین زمان‌بندی آن است.

براساس گزارش این روزنامه، نشست وین از جمله گسترده‌ترین تلاش‌ها در جهت احیای برجام آن هم پس از روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد می‌شود.

در این نشست مقامات ارشدِ طرف‌های توافق هسته‌ای از جمله؛ ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا به همراه برخی از مقامات ارشد آمریکا حضور دارند که البته مقامات کشورمان هر گونه گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا در خصوص مسائل هسته‌ای را منتفی دانسته اند.

گفته می‌شود که دولت بایدن تیمی از کارشناسان خود را به وین خواهد فرستاد. برخی مقامات آمریکایی و اروپایی نیز مدعی شده اند که؛ ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر پیشنهاداتی را درباره گام‌های اولیه‌ای که هر طرف می‌تواند بردارد از طریق واسطه‌های اروپایی تبادل کرده‌اند، براساس بی‌اعتمادی حاکم میان تهران و واشنگتن، مسیر فنی رسیدن به یک توافق جامع مشکل به نظر می‌رسد.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز در همین باره مدعی شده که توافق بر سر یک چارچوب زمانی به منظور بازگشت ایران و آمریکا به توافق برجام شاید هفته‌ها به طول انجامد. آن‌ها ابراز امیدواری کردند که بازگشت همه طرف‌ها به برجام طی دو ماه آتی انجام شود.

جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار کرد: «برای انجام گفت‌وگوی مستقیم با ایران درباره پرونده هسته‌ای آمادگی داریم و از سوی دیگر نیز ما انتظار نداریم که هفته آینده با ایران گفت‌وگوی مستقیم داشته باشیم، اما پذیرای چنین بحث‌هایی هستیم».

سوالی که همزمان با گمانه‌زنی‌ها در خصوص بازگشت آمریکا به نشست کمیسیون مشترک برجام مطرح می‌شود، این است که آیا واشنگتن قصد دارد تا اقدام غیرقانونی ترامپ در خروج از توافق چندجانبه و نقض یک جانبه‌گرایانه قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف کند و یا تنها اقدامی است همانند سایر اظهار نظر‌ها و ژست‌های نمایشی دیگر. «جو بایدن» در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود بار‌ها مدعی شده بود که به تمام توافق‌های چندجانبه‌ای که ترامپ از آن خارج شده، باز خواهد گشت. بایدن، اما پس از شکست نامزد جمهوری‌خواهان بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به بازگشت کامل ایران به تمام تعهدات توافق هسته‌ای خواند، حال آنکه این واشنگتن بوده که در ابتدا توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات از سوی ایران هم در چارچوب پیش‌بینی‌های برجام صورت گرفته است.

کد خبر: 28991

نویسنده: 100

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0