21 مرداد 1400 - 11:05 ق.ظ

وزیر بهداشت:

جهش کرونا روزهای پیش رو را بسیار سخت‌تر کرده است

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در سفر خود به استان خراسان رضوی در قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا گفت: ویروسی که به عنوان کووید19 شناخته می شود به تازگی چنان جهش و پیشرفت داشته است که دیگر نمی شود آن را به این نام خواند چرا که با ویروسی با منشا ووهان تفاوت 30 یا 40 درصدی دارد و احتمالا یک ویروس جدید به وجود آمده است که نیاز به برنامه ریزی مختص به خود دارد.

به گزارش یاقوت وطن، نمکی با بیان اینکه ویروس دلتا تشابهات مهمی با ویروس ووهان ندارد، افزود: برای اینکه بیشتر از این دچار خسارت نشویم باید بدانید که در آینده پدیده‌های بسیار سخت‌تری را در پیش داریم بنابراین باید آرایش و ساختاری برای مقابله با کرونا تعریف شود.

وی ادامه داد: بدانید که اگر موج پنجم بیماری تمام شد، دیگر نباید همه چیز را تمام شده دانست و پیاپی گرفتار امواج بیماری خواهید بود حتی اگر پوشش واکسیناسیون را خیلی افزایش دهید چون ویروس‌های آینده در مقابل این واکسن هایی که الان ساخته می شوند، ممکن است واکنش‌های متفاوتی داشته باشند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: کلینیک‌های سرپایی را سازمان یافته سرپا نگه دارید. طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که 99/10/10 برای روسای دانشگاه ها مطالبی را در مورد آن نوشتم، حتما به عنوان یک زیرساخت و مشارکت بین بخشی با سازمان بسیج را حفظ کنید و این تقاضای امروز بنده نیز است. اگر کلینیک های سرپایی و بستری موقت ها را راه اندازی نمی کردیم، تردید نکنید که حدود 200 هزار تخت بیمارستانی کم می آوردیم.

دکتر نمکی گفت: اگر به طور متوسط روزانه 25 هزار نفر را درمان بستری یا بستری موقت می کنیم این تعداد را باید در 13 که متوسط بستری است، ضرب کنیم که بیش از 250 هزار تخت بیمارستانی نیاز بود. با این اقدامات، کمبود تخت بیمارستانی خودش را زیاد نشان نداد و باید این مراکز در مشهد، توسعه پیدا کند.

وی اظهار داشت: میزان ارزی که در سال گذشته با وجود بیماری کرونا دریافت کردیم، حدود یک و نیم میلیارد دلار کمتر از سال 1397 بود اما اجازه ندادیم کمبودی در 4 هزار و 750 قلم دارو ایجاد شود. صف‌های طولانی در برخی اقلام را در دارو و تجهیزات پزشکی ندیدیم چون تدبیر در کار بود. کمبود سرم چگونه به وجود آمد؟ قرار بود برای تامین نیازهای کشور و عدم پاسخگویی تولیدات داخلی، سرم وارد کنیم اما مجلس با نامه‌ای که تولید‌کنندگان نوشته بودند، صورتجلسه کردند و تولید‌کنندگان تعهد کردند که تا تاریخ مشخصی، نیازهای کشور را برطرف می‌کنند که این امر انجام نشد. از هند می‌خواستیم سرم وارد کنیم که دادستان هند دستور عدم خروج از هند را صادر کرد.

وزیر بهداشت گفت: از روزی که به وزارت بهداشت آمدم نگذاشتم یک دارو که دارای مشابه داخلی است، وارد شود که تولید داخلی افزایش قابل توجهی پیدا کرد اما این بدین معنی نیست که ما به عنوان متولی سلامت اگر کمبودی در دارو وجود داشت، وارد نکنیم. در حال حاضر سرم وارد کشور شده و از سه چهار روز آینده، وضعیت سرم در کشور عادی می‌شود. 4 و نیم میلیون رمدسیویر باید با 4 و نیم میلیون سرم نیم لیتری تزریق می شد که این مشکل به زودی برطرف می شود.

دکتر نمکی اضافه کرد: در یکسال گذشته حدود 500 دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌های کشور توزیع کردیم چون اکثر بیمارستان‌های کشور حتی نوساز مشکل اکسیژن داشتند. بیمار در حالت عادی نیاز به 4 تا 5 لیتر اکسیژن دارد اما بیماران کووید19 خارج از آی سی یو به 25 لیتر در دقیقه و در آی سی یو به 35 لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارند که به یکباره با کسری اکسیژن روبه‌رو شدیم اما این مساله را حل کردیم و در کشور مشکل اکسیژن نداریم.

وی افزود: اگر نتوانید ورودی بیمارستان‌ها را با کلینیک‌های بستری موقت و مراکز سرپایی حل کنید، مطمئنا تقاضای دارو، سرم، تخت و اکسیژن بالا می رود. همچنین باید افزایش تست های آزمایشگاهی، قرنطینه بیماران مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

204

کد خبر: 28950

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0