20 مرداد 1400 - 3:05 ب.ظ

رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران مطرح کرد؛

سهل‌ انگاری عامل افزایش تلفات کرونا

رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: بی‌توجهی و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، افزایش روزانه مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را در کشور رقم زده است.

به گزارش یاقوت وطن، دکتر ایرج خسرونیا افزود: این روزها شاهد افزایش روزانه مرگ و میر مردم هستیم و هر روز به تعداد مبتلایان ناشی از کرونا اضافه می شود و حتی نسبت به جمعیت کشور، در مقایسه با سایر کشورها، میزان تلفات کرونایی بیشتر شده است.

وی اظهار داشت: نبود واکسیناسیون به موقع و پایین بودن رعایت پروتکل های بهداشتی از مهمترین دلایل افزایش تلفات کرونایی در کشور است. همچنین مشاهده می شود که بسیاری از افراد بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در معابر، کوچه و خیابانها راه می روند و این عادی انگاری و سهل انگاری تبعات بسیار سنگینی دارد و اکنون کرونا جوانان را نشانه گرفته و آمار مرگ و میر را افزایش داده است.

این متخصص داخلی تصریح کرد: کرونا شوخی بردار نیست، سویه های مختلف کووید ۱۹ در راه است و اکنون دلتا بسیاری از افراد را از پای در آورده، از مردم درخواست داریم اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی و تجمعات را جدی گرفته و رعایت کنند.

خسرونیا افزود: بسیاری از تخت های بیمارستانی ظرفیت پذیرش بیمار جدید کرونایی را ندارند و باید مسوولان بهداشت از فضاهای خالی مدارس و سالن های ورزشی برای بستری کردن بیماران استفاده کنند، افراد باید توجه کنند با کمبود اکسیژن و داروی کافی مواجه هستیم ضروری است هر فرد پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده تا مانع انتقال زنجیره ای به دیگران باشد.

وی با بیان اینکه عزاداری ایام محرم نباید بصورت تجمعی برگزار شد، خاطرنشان کرد: مردم از هر گونه تجمع باید بپرهیزند، هر خانه می تواند به یک محل عزاداری تبدیل شده و اعضای خانواده با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به سوگواری امام حسین(ع) و یارانش بپردازند تا بتوان زنجیره انتقال کرونا را قطع کرد.

به گفته رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران، سرعت در روند واکسیناسیون می تواند از مرگ و میر بیماران کرونایی بکاهد، اما باید توجه داشت کسانی که دو دز واکسن زده اند، همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و به اذعان متخصصان دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس بوده و بر اساس نتایج تحقیقات پزشکی، کرونا دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به جهش های قبلی بیشتر مسری است.

تب یکی از نشانه های مهم ابتلا به کرونا هندی است و سردرد، سوزش گلو و آبریزش بینی از دیگر علایم متداول آن هستند و در افراد جوان علائم ابتلا به ویروس دلتا ممکن است به شکل یک سرما خوردگی شدید بروز کند و با بروز علایمی چون سرفه، تنگی نفس، خستگی بدون دلیل و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی تشدید شود.

ایران این روزها خیز پنجم کرونا را سپری می کند و روز گذشته با مرگ ۵۸۸ نفر، تلفات روزانه کرونا طی ۱۹ ماه گذشته از شیوع کرونا در کشور شکسته شد.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز شد.

از زمان شیوع کرونا در ایران (اسفند ۹۸) تا کنون ۹۵ هزار و ۱۱۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

با این حال تا کنون ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۱۰۷ دُز رسید.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

104

کد خبر: 28907

منبع: ایرنا

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0