رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش استان اصفهان:

کمبود ۸۰۰ مراقب سلامت در مدارس استان اصفهان

حسین عباسیان؛ رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از کمبود ۸۰۰ نفر نیروی مراقب سلامت در استان اصفهان خبر داد و گفت: با وجود دغدغه بسیار خانواده‌ها به دلیل برگزاری امتحانات حضوری خوشبختانه هیچ موردی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در استان نداشتیم.

به گزارش پایگاه خبری یاقوت وطن؛ رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزان دختر با فقر آهن روبه‌رو هستند، افزود: سه تا چهار سال است که آموزش و پرورش با کمک دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی استان، طرح آهن یاری را برای دانش‌آموزان دختر در مقاطع متوسطه اول و دوم اجرا می‌کند. قرص آهن برای هر دانش‌آموز ۱۶ عدد است که هفته‌ای یک عدد به مدت چهار ماه به دانش‌آموزان دختر داده می‌شود و طی دو تا سه سال اخیر هم قرص ویتامین D به دانش‌آموزان دختر و پسر داده می‌شود.

 طرح آهن یاری در مدارس

وی افزود: سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، به علت غیرحضوری بودن مدارس، معاونت بهداشتی قرص‌ها را در اختیار اداره آموزش و پرورش کل قرار داد و سپس مناطق هم قرص‌ها را بر اساس تعداد دانش‌آموزان به مدیران مدارس تحویل داده و مدارس در فضای مجازی پیام‌رسانی می‌کردند تا خانواده‌ها قرص‌ها را دریافت کنند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: با آموزش‌هایی که در فضای مجازی یا با توزیع بروشور ارائه می‌شد، دانش‌آموزان قرص‌ها را مصرف می‌کردند که طبق برآوردها نزدیک ۹۰ درصد از دانش‌آموزان این قرص‌ها را استفاده کردند. در صورت مازاد بودن قرص آهن در منطقه‌ای، به دانش‌آموزان دختر پایه پنجم و ششم هم تعلق می‌گرفت ولی طبق دستورالعمل‌ها تنها دانش‌آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم مشمول طرح آهن یاری می‌شوند.

عباسیان با اشاره به نقش مراقبین سلامت در مدارس ادامه داد: در مرکز استان با کمبود نیروی مراقب سلامت روبه‌رو نیستیم، ولی هر چه از مرکز استان دور می‌شویم به علت محدودیت با کمبود نیرو مواجه هستیم؛ اولویت ما در مدارس، مدارس ابتدایی شهری است و در مناطق روستایی، مراقبین سلامت مراکز بهداشتی، مدارس را نیز پوشش می‌دهند و هفته‌ای یک روز به مدارس مراجعه می‌کنند.

کمبود ۸۰۰ مراقب سلامت در استان اصفهان

وی اضافه کرد: در مناطق شهری، اولویت با بکارگیری نیروی مراقب سلامت در مدارس ابتدایی و بعد با مقطع متوسطه است. حدود ۸۰۰ نفر نیروی مراقب سلامت در استان کمبود داریم و خوشبختانه با مساعدت وزارتخانه هر سال ۴۰ الی ۵۰ نفر نیروی متخصص به سیستم ما اضافه می‌شوند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: مدارس غیر دولتی به ازای هر صد نفر دانش‌آموز باید حداقل یک روز مراقب سلامت داشته باشند، به علت اینکه سال گذشته مدارس غیرحضوری بود و مدارس غیرانتفاعی با مشکلات هزینه‌ای مواجه شدند ممکن است این کار صورت نگرفته باشد اما طبق قانون و دستورالعمل‌ها باید حتماً مراقب سلامت متخصص داشته باشند و به ازای هر ۱۰۰ نفر یک روز معادل شش ساعت مراقب سلامت داشته باشند.

عباسیان افزود: یکی از طرح‌های بسیار خوب که با همکاری معاونت بهداشتی استان و دانشگاه علوم پزشکی انجام شد، طرح مدارس مروج سلامت بود که مراقبین سلامت مراکز بهداشتی به مدارس مراجعه می‌کردند و بر اساس چک لیست‌هایی به مدارس امتیاز می‌دادند و مدارس سه ستاره، چهار ستاره و نهایتاً پنج ستاره مروج سلامت انتخاب می‌شدند سپس هدایایی نیز تعلق می‌گرفت ولی سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا متأسفانه این برنامه را نداشتیم اما صد درصد با بازگشایی مدارس این برنامه مجدداً تکرار می‌شود چرا که یکی از طرح‌های موفق ما در حوزه سلامت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در امتحاناتی که برگزار کردیم چه در سال گذشته و چه امسال، بسیاری از خانواده‌ها دغدغه داشتند و نگران بودند اما وقتی امتحانات را شروع کردیم و به صورت حضوری از خانواده‌ها پرسیدیم واقعا خیالشان راحت بود چون تمام پروتکل‌ها را رعایت کردیم و همچنین خانواده‌ها نیز کمک کردند تا دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند و خوشبختانه هیچ موردی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در استان نداشتیم.

کد خبر: 28880

منبع: ایمنا

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0