12 فروردین 1400 - 3:56 ب.ظ

انتقاد نماینده جناح مترقی کنگره از سیاست بایدن در قبال ایران/ دولت بایدن باید به برجام بازگردد

نماینده جناح ترقی خواه حزب دموکرات در کنگره آمریکا، از دولت جو بایدن خواست به توافق هسته‌ای بازگردد.

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی نوشت: رو خانا، نماینده جناح ترقی خواه حزب دموکرات در کنگره آمریکا، از دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواست که به کارزار فشار حداکثری دوران ترامپ علیه ایران پایان دهد و به توافق هسته‌ای بازگردد.

رو خانا ضمن انتقاد از رویکرد دولت بایدن در قبال ایران، آنچه را که او فقدان ” ابتکار تحول آفرین” در سیاست خارجی خواند، محکوم کرد و از کاخ سفید خواست برای احیای توافق هسته‌ای در جهت برچیدن تحریم‌ها علیه تهران گام بردارد.

خانا طی سخنرانی در یک رویداد مجازی که توسط گروه‌های طرفدار اجرای مجدد توافق هسته‌ای ترتیب داده شده بود، گفت که “وضع موجود” در مورد کارزار فشار حداکثری ایجاد شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق همچنان پابرجاست.

وی افزود: “بیایید صریح صحبت کنیم. این شروع ناامیدکننده‌ای برای سیاست ما در قبال دولت ایران به شمار می‌رود. آن‌ها [دولت بایدن] باید از هم اکنون تلاش برای ورود مجدد به این توافق را آغاز کنند. ”

جو بایدن در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داده بود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باز خواهد گشت، اما تلاش‌ها برای اجرای مجدد توافق هسته ای، به دلیل عدم توافق میان واشنگتن و تهران بر سر توالی بازگشت به پایبندی به برجام به مراتب پیچیده‌تر شده است. ایران می‌گوید تحریم‌ها باید به عنوان اولین قدم برای احیای توافق لغو شود، زیرا آمریکا طرفی است که از توافق خارج شده است. دولت بایدن در ابتدا از ایران خواست که قبل از لغو تحریم‌ها به تبعیت کامل از مفاد توافق هسته‌ای برگردد، اما اکنون دیپلمات‌های آمریکایی خواستار گفتگو با تهران برای دستیابی به بازگشت به توافق هستند.

بایدن و دستیاران ارشد وی تاکید می‌کنند که مایلند این معامله را احیا و سپس تلاش کنند آن را تقویت و طولانی کنند تا بتوانند از آن به عنوان بستری برای حل سایر مسائل با تهران استفاده کنند.

با این حال رو خانا در نشست مجازی روز چهارشنبه با مطرح کردن این ادعا که کارزار فشار حداکثری ترامپ موجب افزایش ذخایر مواد هسته‌ای ایران شد، آن را یک ” شکست فاحش و بزرگ ” خواند.

وی گفت: “ما باید سعی کنیم با ورود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و نه راه اندازی بازی تقابل ماجراجویانه، به توافق هسته‌ای بازگردیم. ”

ترقی خواهان از برخی سیاست‌های داخلی بایدن، از جمله بسته کمکی در واکنش به شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های زیرساختی و ابتکارات زیست محیطی استقبال کرده اند. اما ادامه حمایت بی قید و شرط دولت بایدن از اسرائیل، تعهد به ائتلاف با عربستان سعودی و عدم بازگشت به برجام، فعالان جناح چپ حزب دموکرات را آزرده خاطر و ناراحت کرده است.

رویداد مجازی روز چهارشنبه بخشی از یک فعالیت کارزار تبلیغاتی یک هفته‌ای بود که تحت هشتگ #ReSealTheDeal, توسط گروه‌های طرفدار دیپلماسی به نفع برجام راه اندازی و برگزار شد.
روز سه شنبه، طرفداران این توافقنامه با استفاده از این هشتگ در شبکه‌های اجتماعی خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای ایران شدند.

باربارا لی نماینده کنگره در توئیتر نوشت: نجات برجام برای پیشرفت صلح و امنیت جهانی ضروری است و ما باید سریع حرکت کنیم تا به برجام برگردیم.

با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، طرفداران بازگشت سریع به برجام بابت بسته شدن پنجره فرصت برای اجرای مجدد توافقنامه احساس نگرانی می‌کنند.

همچنین در رویداد روز چهارشنبه، کریس مورفی، سناتور دموکرات و از چهره‌های برجسته ضد جنگ در کنگره، گفت که وی چه به صورت علنی و چه خصوصی از دولت بایدن خواسته است که به توافق هسته‌ای برگردد.

با این حال هنوز هم تندرو‌ها در کنگره، از جمله برخی از دموکرات ها، نسبت به توافق هسته‌ای ابراز تردید می‌کنند.

هفته گذشته ۱۴ نماینده دموکرات به همراه ۲۸ عضو جمهوری خواه کنگره با امضای نامه‌ای از دولت خواستند سیاست‌هایی اتخاذ کند که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و “فعالیت بی ثبات کننده تهران در سراسر خاورمیانه و برنامه موشک‌های بالستیک آن” را محدود کند.

این نامه که از حمایت لابی طرفدار اسرائیل (ایپک) برخوردار بود، توسط سناتور‌ها باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی، و لیندسی گراهام متحد سرسخت ترامپ، مطرح شد.

تهران خواهان کاهش بی قید و شرط تحریم‌ها بوده است و می‌گوید بلافاصله با بازگشت به پایبندی به توافق، متقابلا پاسخ خواهد داد.

وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: “اگر واشنگتن ادعا می‌کند به برجام علاقه‌مند است، باید تخلفات غیرقانونی را متوقف سازد و به گونه‌ای قابل راستی آزمایی همه تحریم‌هایی اعمال شده از تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ را برچیند. ایران با تأیید بازگشت آمریکا به پایبندی، تمام اقدامات متقابل را متوقف خواهد کرد. “

کد خبر: 28534

نویسنده: 100

منبع: باشگاه خبر نگاران جوان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0