12 فروردین 1400 - 12:40 ق.ظ

نیازی به تغییر محتوای «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» نیست/ ایران ضمن حفظ روابط با روسیه و چین، استقلال دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان پای‌بند سیاست «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» است و نیازی به تغییر ساختار این شعار وجود ندارد.

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان پای‌بند سیاست «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» است، گفت: دسته بندی‌ها و ائتلاف‌های سیاسی و بین‌المللی در عصرهای مختلف تغییر می‌کنند، اما جوهره سیاسی جمهوری اسلامی تغییری نکرده و این، به معنای توانایی حفظ استقلال ایران در سیاست خارجی است.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر بلوک‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: نیازی به تغییر ساختار و محتوای «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» وجود ندارد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: روابط نزدیک و استراتژیک ایران در برخی عرصه‌ها با قدرت‌های بلوک شرق به ویژه روسیه قابل انکار نیست اما در عین حال، استقلال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی از مقطع ابتدایی انقلاب تاکنون همچنان به قوت خود باقی است. ایران ضمن برقراری روابط نزدیک با کشورهای همسایه و پیشرو در عرصه قدرت و اقتصاد مانند چین و روسیه، استقلال دارد و سیاست نفی بلوک‌های استعماری را حفظ کرده است.

گلرو شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» را به معنای نفی دو بلوک غرب و شرق به سردمداری آمریکا و شوروی سابق دانست و ادامه داد: این دو بلوک پس از جنگ سرد تشکیل شدند و دنیا را به دو بخش سیاسی تقسیم کردند، اما وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ که الهام گرفته از آموزه‌های دین اسلام بود، شعاری فراتر از بلوک‌بندی و جبهه‌بندی‌های مطرح آن زمان داشت. امام خمینی(ره) با تئوریزه کردن نفی شرق و غرب در آن زمان، این بلوک بندی‌های استعماری را رد کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی، سیاست وابسته نبودن به شرق و غرب کاملاً روشن شد؛ ایران در جنگ هشت ساله هم شاهد نتیجه طراحی درست و اعمال تئوری نه شرقی و نه غربی بود، زیرا در جنگ دو بلوک شرق و غرب از صدام حمایت‌های مختلفی از جمله تسلیحاتی داشتند و ما عملاً در وضعیت دشواری قرار گرفتیم که تمام دنیا علیه جمهوری اسلامی متحد شده بودند.

وی بیان کرد: اگرچه پس از جنگ سرد یک بلوک و جریان سوم با عنوان کشورهای جنبش عدم تعهد شکل گرفت که در عرصه بین‌الملل دو بلوک شرق و غرب را نفی می‌کرد. با فروپاشی شوروی وضعیت جبهه‌بندی تغییر کرد و بلوک بندی‌های سیاسی از بین رفت. ایران هم جزو جنبش عدم تعهد بود. البته کشور در زمان سیطره رژیم شاهنشاهی با وجود عضویت در جنبش عدم تعهد، به لحاظ محتوایی به غرب وابستگی داشت.

کد خبر: 28525

نویسنده: 100

منبع: باشگاه خبر نگاران جوان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0