10 فروردین 1400 - 8:13 ب.ظ

جهانگیری: آمریکایی‌ها مجبور هستند با بازگشت به برجام تحریم‌ها را لغو کنند

معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به اعلام شکست فشار حداکثری از سوی آمریکایی‌ها، آن‌ها مجبور هستند به برجام برگردند و تحریم‌ها را لغو کنند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (سه شنبه) با حضور در شهرستان اسلامشهر، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف یک شرکت تولید کننده بستنی در جریان ظرفیت تولید، اشتغال و مسائل مختلف این مجموعه قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در حاشیه این بازدید در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به شعار سال جدید تحت عنوان تولید؛ حمایت‌ها و مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این شعار منطبق بر نیاز‌های سال جاری است، اما باید توجه داشته باشم که تولیدی باید مورد حمایت قرار گیرد که رقابت پذیر، با کیفیت و محصولات آن با قیمت مناسب باشد، زیرا نمی‌توان به مصرف کننده تکلیف کرد که هر کالایی را صرف آنکه تولید داخلی است استفاده کند.

جهانگیری افزود: تولید کنندگان باید تلاش کنند محصولات خود را در فضایی رقابتی و با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی در سه سال اخیر که با تحریم‌های آمریکا مواجه بودیم تلاش وسیعی کرد که تولید و توسعه را همزمان انجام دهد، اظهار کرد: واحدی که امروز مورد بازدید قرار گرفت یکی از مهمترین واحد‌های تولیدی و صادراتی در بخش لبنیات و بستنی است که جمعیت قابل توجهی نیز در این واحد مشغول به کار هستند و حدود سه هزار نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند و براساس طبقه بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت جزو بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: این گونه واحد‌ها معمولا مواد اولیه خود را از داخل کشور و از دامپروری‌ها تامین می‌کنند و تلاش می‌کنند محصولاتی با کیفیت تولید کرده و به بازار‌های بین المللی صادر کنند. توضیحات مدیران این مجموعه نشان می‌دهد که در طول سال‌های تحریم به امر توسعه نیز توجه داشته اند و برنامه توسعه قابل توجهی در دستور کار خود دارند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در بخش صنایع غذایی و به طور مشخص در صنعت لبنیات تقریبا همه واحد‌های تولیدی در اختیار بخش خصوصی هستند و تنها درصد کمی از تولید این بخش در اختیار برخی نهاد‌های عمومی است که تعدادی کارخانه فعال در این زمینه دارند، اما بیش از ۸۵ درصد واحد‌های فعال در این حوزه در اختیار بخش خصوصی هستند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر همواره عناوین اقتصادی را برای شعار سال انتخاب کرده اند، خاطر نشان کرد: شعار سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی بود، زیرا تولید زمانی می‌تواند رشد کند که بازار مناسب باشد. ما بازار ۸۰ میلیون نفری در اختیار داریم و این فرصت خوبی برای ما است و هیچ یک از کشور‌های منطقه چنین فرصتی ندارند.

جهانگیری ادامه داد: اگر مردم ایران اراده کنند که کالای ایرانی مصرف کنند البته با این پیش فرض که تولید کنندگان کالای خوب و با کیفیت ارائه دهند، گام بزرگی در جهت حمایت از تولید برداشته خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به نام گذاری‌های سال‌های اخیر که رونق تولید، جهش تولید و در سال جاری تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است، تصریح کرد: تا امروز در چند جلسه ستاد اقتصادی دولت و جلسات هیات وزیران، شعار سال به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به نظر می‌رسد اقتصاد ایران با محوریت تولید می‌تواند روز‌های رونق و شکوفایی را در پیش رو داشته باشد.

جهانگیری اضافه کرد: با پیش بینی‌هایی که برای سال ۱۴۰۰ وجود دارد و با توجه به اینکه آمریکایی‌ها با صراحت اعلام کرده اند که فشار حداکثری به شکست کشیده شده، مجبور هستند به برجام برگردند و تحریم‌ها را لغو کنند و به نظر می‌رسد شرایط مناسبی برای تولید کشور فراهم خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در شرایط بهبود اقتصادی نیز باید همواره سیاست‌های ما در راستای حمایت از تولید باشد و نباید تولید کنندگانی که در این سال‌های سخت، پای کشور ایستاده اند را فراموش کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست‌های پولی نظام بانکی و بازار سرمایه باید حمایت کننده بخش تولید باشد، گفت: سال گذشته بیش از ۶۰ درصد تسهیلات نظام بانکی برای سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی بود و حجم تسهیلاتی که نظام بانکی در سال گذشته پرداخت کرد یک میلیون و ششصد هزار میلیارد تومان بود که عددی بسیار بزرگ و بیش از سه برابر بودجه دولت است.

جهانگیری افزود: اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد از این تسهیلات در بخش سرمایه در گردش هزینه شود، عدد قابل توجهی برای حمایت از تولید خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست‌های تجاری کشور نیز باید در همین راستا باشد، گفت: ما به دلیل جنگ اقتصادی از سوی آمریکا، واردات بیش از ۲۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کرده ایم و این فرصتی برای تولید کنندگان داخلی بود تا بازار این محصولات را در اختیار خود بگیرند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این سیاست‌ها در آینده تغییر کند، باید تعرفه‌ها را به نوعی تعیین کنیم که حمایت از تولید در آن لحاظ شود و سیاست‌های تجاری، پولی، مالی و خارجی کشور باید در همین راستا قرار گیرد تا حمایت از تولید محقق شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نظام بانکی ایران پشتوانه اصلی تولید و اقتصاد کشور است، گفت: گاهی مطالبی علیه نظام بانکی مطرح می‌شود، اما باید توجه داشته باشیم که اقتصاد کشور بانک محور است و تامین منابع اقتصاد فعلا توسط بانک‌ها انجام می‌شود و سهم بازار سرمایه در مقابل تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند بسیار اندک است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: باید کاری کنیم که بانک‌ها بتوانند همواره تجهیز کننده منابع باشند و بتوانند منابع مالی را جمع آوری کرده و در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کشور قرار دهند.

وی همچنین در خصوص دیرکرد بازپرداخت اقساط تسهیلات واحد‌های تولیدی نیز گفت: گاهی این دیرکرد به دلیل شرایط اقتصادی کشور است که در اختیار بنگاه‌های اقتصادی نیست. نظام و دولت گاهی تصمیماتی می‌گیرند که در نتیجه این تصمیمات شرایط اقتصادی تغییر می‌کند. در این شرایط باید از بنگاه‌های اقتصادی حمایت کنیم.

جهانگیری ادامه داد: گاهی نیز ممکن است در شرایط عادی برخی بنگاه‌ها تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات نداشته باشند که باید میان این دو حالت تفکیک قائل شویم. کسانی که در مقابل نظام بانکی گردن کشی می‌کنند و نمی‌خواهند تسهیلات را بازگردانند باید با قاطعیت به سراغ آن‌ها رفت و بانک‌ها باید جدیت لازم را در این زمینه داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد:، اما کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی با مشکل مواجه شدند و کارنامه عملکرد آن‌ها نشان می‌دهد که قصد آن‌ها عدم بازپرداخت تسهیلات نیست باید مورد حمایت قرار گیرند که در این راستا به هیات مدیره بانک‌ها اختیار داده شده با این گونه مشتریان به تفاهم برسند، جرایم را ببخشند و فرصت و تنفس به آن‌ها دهند و اقساط را استمهال کنند. از هیات مدیره بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌خواهم این گونه مسائل خود را از طریق گفت‌و‌گو حل و فصل کنند.

کد خبر: 28495

نویسنده: 100

منبع: باشگاه خبر نگاران جوان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0