6 مرداد 1400 - 5:10 ب.ظ

قربان تا غدیر/ ۷

پیروی از ولایت عامل نجات از دنیا و آخرت

معرفی عید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر به معنی اهمیت و عظمت والای موضوع معرفت و شناخت ولی و تبعیت عملی از اوست.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی درباره فلسفه بزرگداشت عید سعید غدیر، اظهار کرد: عید غدیر که در روایات از آن به عیدالله الاکبر تعبیر می‌شود، تضمین کننده امتداد راه پیامبر اکرم (ص) است. موضوع ولایت است که اسلام واقعی را از اسلام بنی امیه و بنی عباس جدا کرده و محبت و معرفت امیرالمومنین علی(ع)  و فرزندان معصوم اوست که عامل نجات در دنیا و آخرت است.

نماینده، ولی فقیه در وزارت کشاورزی در ادامه اظهار کرد: مسیر ولایت در عصر حاضر با ولایت فقیه امتداد یافته و امروز ولایت فقیه به عنوان ضامن حراست از میراث نبوی و علوی محسوب می‌شود و اگر از ولایت فقیه پیروی شود و به منویات ایشان عمل شود، دیگر شاهد بسیاری از مشکلات نخواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با بیان اینکه در روایات نسبت به تجلیل عید غدیر تاکید شده، بیان کرد: در برخی روایات تصریح شده خدای متعال روزی بزرگ‌تر از غدیر خلق نکرده است و همگان بایستی برای بزرگداشت این روز تلاش کنند و محبت و علاقه خود به امیرالمومنین و اهل بیت(ع) را با پوشیدن لباس نو، سر زدن به اقوام و خویشان و همسایگان، و آذین بندی خیابان‌ها و اماکن نشان دهند و البته بزرگداشت واقعی این روز به افزایش شناخت و معرفت نسبت به جایگاه والا و بی بدیل امر ولایت در منظومه معارف اسلامی و توجه به ضرورت تبعیت عملی و آگاهانه و عاشقانه از اوامر، ولی است.

وی در ادامه گفت: اطعام از سفارش‌های موکد عید غدیر است و در برخی روایات آمده است که اطعام این روز برابر با اطعام همه انبیای الهی است و این موضوع دلالت دارد که ولایت امیرالمومنین علی(ع) ، عامل زنده نگه داشتن و استمرار راه تمامی انبیا الهی است. همچنین باید توجه داشت اطعام که کمک کردن به فقرا و سایر همنوعان محسوب می‌شود بیانگر این نکته است که از فلسفه‌های مهم ولایت، زدودن فقر و گسترش روحیه احسان و ایثار و فداکاری است. در واقع مفهوم ولایت دلدادگی مومنان به یکدیگر و ازخودگذشتگی در راه مشکلات سایر ولایت مداران است. ولایت چتری است که دل‌های مومنان را در کنار هم جمع می‌کند و امروز ولایت فقیه این نقش را ایفا می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی درباره کیفیت شاد کردن دیگران در عید غدیر، بیان کرد: شاد کردن دیگران و به تعبیر روایی «ادخال سرور در قلب مومنان» یکی از دستورات ائمه(ع)  است که اختصاصی به ایام عید ندارد، اگرچه در اعیاد اهمیتی دوچندان می‌یابد. بهترین شیوه برای این شاد کردن باز کردن گره از زندگی دیگران است، البته داشتن چهره شاد و بشاش و برخورد مهربانانه با دیگران هم می‌تواند عامل این ادخال سرور باشد. در هر صورت شاد کردن دیگران گاهی با یک لبخند اتفاق می‌افتد و گاهی با حل گره‌هایی که در زندگی و معیشت مردم ایجاد شده و در همه این موارد آثار و برکات فراوان وجود دارد.

کد خبر: 28284

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0