3 مرداد 1400 - 7:35 ب.ظ

رسولی در گفتگو با خبرنگاران گفت:

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد/ ثبت طولانی ترین مسیر ریلی در یونسکو

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو در کشور چین، میراث صنعتی راه آهن سراسری ایران در لیست میراث جهانی پذیرفته شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران خبر داد و گفت: امروز سوم مرداد ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو در کشور چین، پرونده میراث صنعتی راه آهن سراسری ایران در لیست میراث جهانی پذیرفته شد.

رسولی ادامه داد: این اثر طولانی‌ترین راه آهن ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر این اثر، اولین اثر میراث صنعتی ایران در لیست یونسکو و بیست و پنجمین اثر ثبت شده از ایران در این لیست است.

رسولی با بیان اینکه راه آهن ایران اولین راه آهن در غرب آسیا است و ما چهارمین کشور در دنیا هستیم که راه آهن خود را ثبت جهانی کرده ایم افزود: خوشبختانه راه آهن سراسری ایران، خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و تمامی اقوام ایرانی از جمله کرد، لر، عرب، مازنی و ترکمن را به یکدیگر متصل می کند.

او با بیان اینکه راه‌آهن سراسری ایران از دو رشته کوه زاگرس و البرز عبور می‌کند و طولانی ترین مسیر ریلی در جهان است که در میراث جهانی ثبت شده است و ما برای انجام این کار تمامی نقشه ها و المان های مختلف سراسری را تهیه کرده و در اختیار یونسکو قرار داده‌ایم، افزود: مشاوران و بازرسان مختلفی از سازمان یونسکو در مهر ماه سال ۹۸ وارد ایران شدند و در طی دو هفته حضور خود در ایران از تمامی شبکه ریلی کشور بازدید کردند که خوشبختانه بازدید آنها مورد تایید قرار گرفت و با تهیه گزارشی مثبت از راه‌آهن ایران امروز بالاخره ثبت جهانی شد.

او با اشاره به اینکه پرونده راه‌آهن به سازمان یونسکو ارسال شده بود و خوشبختانه توانستیم تاییدیه‌های اولیه را در همان دوره دریافت کنیم گفت: با انجام این کار علاوه برحفظ آثار راه آهن خود می توان زمینه ساز تقویت صنعت ریلی و گردشگری در کشور شد.

مدیر عامل شرکت راه آهن بیان کرد: بخش غیردولتی با حمایت راه‌آهن می‌توانند از این فرصت استفاده کند و ساختمان و ایستگاه های مترو را تبدیل به هتل و اقامتگاه های بوم گردی کند و بخش خصوصی هم می‌تواند از این مزیت و فرصت در راستای اشتغال زایی استفاده کند.

او اظهار کرد: ایران پنجمین کشوری است که راه آهن خود را ثبت جهانی کرده و پیش از ایران، ایتالیا، سوئیس و هند راه آهن خود را ثبت جهانی کرده‌ بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: مسیر ریلی ایران از بندر امام خمینی(ره) تا بندر عباس ۱۳۹۴ کیلومتر است که به عنوان طولانی ترین خط ریلی در یونسکو به ثبت رسیده است.

کد خبر: 28090

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0