12 تیر 1400 - 1:02 ب.ظ

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

کرونای دلتا در اکثر نقاط کشور مشاهده شده است/ کاهش رعایت شیوه‌نامه‌ها زیر ۷۰ درصد

رئیسی از گسترش کرونای دلتا در اکثر نقاط کشور و قدرت سرایت بالای این ویروس خبر داد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان نشست ستاد ملی مقابله باکرونا با اشاره به گسترش واریانت دلتا از مناطق جنوبی به دیگر نقاط کشور، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۲ شهر در وضع قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر در وضع زرد کرونا قرار دارند.

او افزود: میزان همه گیری و مبتلا‌ها در اثر این ویروس جدید (دلتا) افزایش یافته است. بیش از نیمی از استان‌های کشور در وضع قرمز و نارنجی هستند و اگر سهل انگاری صورت بگیرد می‌تواند کل استان‌ها را درگیر کند. با توجه به قدرت بالای سرایت، این ویروس می‌تواند میزان درگیری ابتلا و بستری را افزایش دهد.

به گفته او متاسفانه رعایت شیوه‌نامه‌ها در کشور افت داشته و به زیر ۷۰ درصد رسیده که این عدد بسیار پایین است.

رئیسی گفت: در استان‌های اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد تنها یک شهر درگیر هستند اما در تهران ١٠ شهر، سیستان و بلوچستان ١٠ شهر، فارس ١٠ شهر، کرمان ١۵ شهر، هرمزگان ١١ شهر درگیر هستند و باید دقت بیشتری صورت گیرد دستورالعمل‌ها رعایت شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآوری کرد: مقرر شده در شهرهای قرمز تنها ٣٠ درصد کارکنان حضور داشته باشند و بقیه دور کار شوند.در دستگاه‌های خدماتی هم میزان حضور می‌تواند تا ۵۰ درصد باشد.

رئیسی با بیان اینکه میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان زیر ۵٠ درصد است، گفت: قرار شد در سیستان و بلوچستان اماکن، ادارات، بانک ها و ادارات دولتی تعطیلی باشند مگر در موارد ضروری. 

نگران دز دوم واکسن کرونا نباشید

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه مردم به هیچ وجه نگران دز دوم واکسن نباشند، گفت: طی هفته آینده به احتمال زیاد گروه سنی بعدی واکسیناسیون اعلام می‌شود. بیش از ۲ میلیون نفر دز اول و دوم و ۴/۵ میلیون نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رئیسی افزود: تاکنون ٣٠٠ هزار دز واکسن برکت به دستمان رسیده و حدود ٧ میلیون دز واکسن توزیع شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: از شهریور، ماهانه حدود ۱۰ میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا تحویل وزارت بهداشت می‌شود و گروهای هدف همانطور که قول داده ایم تا پایان سال واکسینه خواهند شد.

او درباره روند واکسیناسیون در کشور گفت: طی هفته گذشته سرعت واکسیناسیون بهتر شده است و این هفته و هفته آینده سرعت واکسیناسیون به میزان قابل قبولی خواهد رسید. در تهران در ٢ مرکز شلوغی داشتیم که با افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون به روند عادی بازگشته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: از سالمندانی که پیامک تزریق واکسن دریافت نکرده اند خواهش می‌کنیم که بدون دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند، زیرا موجب تجمع و ازدحام در مراکز واکسیناسیون می‌شوند.

او افرود: اکنون ٨٧٠ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در کشور داریم که ٨۵ مرکز از این تعداد در تهران است. توانایی تولید روزانه ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار دز واکسن را داریم و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

رئیسی گفت: در این جلسه بر کنترل مرز‌ها به ویژه در مرز‌های شرقی تاکید شد البته در این زمینه نیروی انتظامی و سپاه اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

او در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: بیش از ١۶٠٠ مرگ در برزیل و بالای ٧۵٠ مرگ در هند ثبت شده است. سویه دلتا در کشورهای مختلف در حال گسترش است.

کد خبر: 27822

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0