9 تیر 1400 - 5:14 ب.ظ

نشست شورای امنیت درباره برجام؛

اتحادیه اروپا: خواستار لغو تحریم‌های نفتی ایران هستیم/ چین: درخواست ایران برای دریافت ضمانت از آمریکا قابل درک است

نشست شواری امنیت سازمان ملل متحد در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره برجام برگزار شد.

به نقل از الجزیره، نشست شورای امنیت برای بررسی گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره روند اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد.

نماینده اتحادیه اروپا: نگرانی های زیادی وجود دارد

در این جلسه، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل در سخنانی مدعی شد: نگرانی‌های زیادی با وجود خوشبینی‌ها در زمینه مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

او در ادامه افزود: ما بار دیگر درخواست دبیرکل سازمان ملل از واشنگتن را که خواهان برداشته شدن و یا رفع تحریم‌ها درباره تجارت نفت با ایران بود، تکرار می‌کنیم.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد این اتحادیه به شکلی کامل به بند‌های برجام پایبند خواهد ماند.

معاون نماینده آمریکا: ما به تلاشهای خود برای مقابله با ایران ادامه می دهیم

از سوی دیگر، معاون نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در سخنانی مدعی شد: ما به تلاش‌های خود برای مقابله با فعالیت‌های ایران که ثبات در منطقه را متزلزل می‌سازد، ادامه می‌دهیم. ایران به حمایت خود از تروریسم ادامه می‌دهد؛ مسأله‌ای که بر نیرو‌های ما و امنیت هم پیمانان ما در منطقه تأثیر خواهد داشت.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در اظهاراتی گفت:من بار دیگر دعوت گوترش از واشنگتن برای برداشتن و یا لغو تحریم‌ها در زمینه تجارت نفتی با ایران را تکرار می‌کنم.

نماینده چین: از آمریکا می‌خواهیم تحریم‌ها علیه ایران را بردارد

نماینده چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت نیز گفت: از آمریکا می‌خواهیم تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.

نماینده چین اعلام کرد: درخواست ایران برای دریافت ضمانت از آمریکا با توجه به خروج یکجانبه این کشور از برجام کاملاً قابل درک است و باید اجابت شود. چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالف است و از آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.

او در ادامه افزود: سایر مسائل از جمله برنامه موشکی ایران نباید وارد مذاکرات احیای برجام شوند، زیرا موجب پیچیدگی در مسیر مذاکرات می‌شوند. آمریکا که در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شده باید بدون هیچ پیش‌شرطی نخستین گام را برای بازگشت به این توافق بردارد.

فرانسه: ایران همکاری با آژانس را از سر بگیرد

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: در نشست شورای امنیت بعد از شش دور مذاکرات برجام و روشن شدن معیار‌های بازگشت به این توافق، اکنون باید مذاکرات خاتمه یافته و طرف‌ها به توافق برگردند.

او همچنین گفت: از ایران می‌خواهیم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر گرفته و دسترسی کامل این نهاد بین‌المللی را برقرار کند. نبود فعالیت‌های نظارتی آژانس در ایران نگران کننده است.

نماینده آلمان: ما تمام تلاشمان را برای موفقیت مذاکرات برجام بکار می بندیم

نماینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: ما آنچه در توان داریم را بکار می بندیم تا شاهد موفقیت مذاکرات برجام در وین باشیم.
او همچنین با اشاره به برگزاری شش دور از مذاکرات و با تکرار ابراز نگرانی کشورش از گامهای ایران تصریح کرد: ما بر روی تمامی طرف ها به منظور بازگرداندن این توافق مهم حساب می کنیم. برجام هیچ جایگزین منطقی ندارد. ما می‌دانیم احیای این توافق کاملا امکان‌پذیر و شدنی است.

نماینده ایرلند: امیدواریم مذاکرات سریعتر به نتیجه برسد

نماینده ایرلند نیز با حمایت از مذاکرات برجام در سخنانی گفت: ما امیدواریم مذاکرات به زودی به یک نتیجه موفقیت آمیز برسد.

ابراز خشنودی نماینده استونی از مذاکرات برجام

نماینده استونی نیز در سخنانی با ابراز خشنودی از مذاکرات برجام در سخنانی گفت: ما نیز از تعاملات دیپلماتیکی که در وین در حال انجام است و فرصتی را برای اجرای کامل و موثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به دست می‌دهد، مورد ترغیب قرار می‌گیریم.

نماینده استونی همچنین مدعی شد: همکاری کامل با آژانس بین الملل انرژی اتمی به منظور جلوگیری از چشم انداز یک ایران هسته‌ای امری مهم به شمار می‌رود.

نماینده انگلیس: از مذاکرات ایران و عربستان استقبال می‌کنیم

نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت نیز گفت: از مذاکرات ایران و عربستان سعودی به عنوان گامی در جهت کاهش تنش‌ها استقبال می کنیم.
از رئیس‌جمهور منتخب ایران می‌خواهیم ایران را در مسیر متفاوتی قرار دهد. نگران نقض تعهدات هسته ای ایران هستیم.

نماینده روسیه: آمریکا خود ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است

نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت نیز با انتقاد از آمریکا گفت: این غیرقابل قبول است که نماینده آمریکا که کشور خودش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است ایران را به نقض مفاد این قطعنامه متهم کند. آمریکا همچنان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است برای مثال محدودیت‌های یکجانبه مربوط به ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را با وجود برداشته شدن تمامی محدودیت‌های سازمان ملل علیه این کشور حفظ کرده است.

او در ادامه افزود: طرف آمریکایی همچنان سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد و هنوز شاهد بازنگری واقعی در تصمیم‌های دولت سابق آمریکا نیستیم. اتهامات درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ اساس و واقعیتی ندارد.

او همچنین گفت: گام‌های ایران در توقف تعهدات برجامی نوعی واکنش مشروع به عدم پایبندی آمریکا به توافق است.

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از دولت جو بایدن خواسته بود تا برابر با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و با هدف ادعایی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، کلیه تحریم‌های ایران را لغو یا به حالت تعلیق درآورد.

دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: از آمریکا درخواست می‌کنم که تحریم‌های خود را که در این توافق ذکر شده است، لغو کند یا مشمول معافیت قرار دهد. گوترش افزود: من همچنان معتقدم که احیای کامل این توافق بهترین راه باقی مانده برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر: 27756

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0