8 تیر 1400 - 9:06 ق.ظ

بررسی کاروان ایران در مسابقات المپیک ۲۰۲۰/ پرواز تهران – توکیو رکورد تعداد مسافر را شکست

کاروان ملی پوشان کشورمان با ۶۶ ورزشکار عازم مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو می‌شود.

 رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو که قرار بود سال گذشته برگزار شود پس از کش و قوس‌های فراوان کمتر از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. در نهایت مسئولان برگزاری مسابقات المپیک و کشور ژاپن رضایت دادند تا علی رغم شیوع گسترده ویروس کرونا در شرق آسیا این مسابقات در زمان تعیین شده برگزار شود. توکیو بعد از ۵۶ سال موفق شد میزبانی المپیک را کسب کند. افزایش هزینه‌های برگزاری به بیش از ۱۵ میلیارد دلار و نارضایتی مردم ژاپن از برگزاری بازی‌ها تنها نمونه‌هایی از مشکلات ژاپن برای برگزاری رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ هستند.

کاروان ورزشی ایران هم که چشم به موفقیت‌های زیاد در المپیک توکیو دوخته، با ۶۶ سهمیه عازم این مسابقات خواهد شد. کسب ۶۶ سهمیه برای ایران در المپیک به معنای رکوردشکنی است. مسئولان ورزش ایران پیش از این پیش بینی کرده بودند که کاروان ایران بین ۶۰ تا ۶۵ سهمیه کسب خواهد کرد، اما این موضوع فراتر از این حرف‌ها هم رفت و سهمیه ایران به ۶۶ رسید. کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو با کسب ۶۳ سهمیه بهترین عملکرد را داشت که در المپیک توکیو این کورد شکسته شد.

ثریا آقایی رویای دختران بدمینتون باز را به واقعیت تبدیل کرد

ثریا آقایی ملی پوش بدمینتون ایران آخرین فردی بود که موفق شد سهمیه المپیک را کسب کند. بانوی بدمینتون باز کشورمان بعد از ۸ سال بدمینتون ایران را المپیکی کرد. آقایی همچنین به اولین بانوی ایرانی تبدیل شد که سهمیه المپیک بدمینتون را برای ایران کسب می‌کند. بدمینتون باز المپیکی ایران که در یک سال اخیر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده بود، به دلیل رنکینگ بالا جواز حضور در رقابت‌های المپیک را کسب کرد.

 

بانوی تاریخ ساز بدمینتون باز ایران در خصوص کسب سهمیه المپیک اظهار داشت: در ۸ سال اخیر خیلی تلاش کردم تا سهمیه المپیک را کسب کنم. بعد از مصدومیتی که داشتم، رفته رفته تمرینات توپی را آغاز کرده ام. سعی می‌کنم بهترین عملکرد را در المپیک توکیو داشته باشم.  

دوپینگی شدن کاراته کای ایران؛ آب پاکی که روی دست ریخت

البته بعضی از اتفاقات قبل از شروع بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان نگرانی‌ها را افزایش داده که باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت. مثبت شدن تست کرونای یکی از کاراته کا‌های ایران که خیلی هم شانس بالایی برای کسب مدال داشت، اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود. از این ورزشکار باتجربه کاراته به عنوان شانس اصلی کسب مدال نام برده می‌شد.

ضمن اینکه ایران نتوانست در آخرین مسابقه گزینشی کاراته  سهمیه‌ای به ۴ سهمیه قبلی اضافه کند. بهمن عسگری، سجاد گنج زاده، حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار سهمیه المپیک را کسب کرده بودند که تست دوپینگ یک نفر از آن‌ها مثبت اعلام شد تا شوک بزرگی به ورزش ایران وارد شود. البته معاون وزارت ورزش از پیگیری این وموضوع توسط فدراسیون کاراته خبر داد.

معاون وزارت ورزش در خصوص دوپینگی شدن ورزشکاران کاراته و تکواندوی ایران، گفت: فردی که در تکواندو با مثبت شدن تست دوپینگ مواجه شد ربطی به المپیک نداشت. در کاراته یکی از قهرمانان با اخلاق کشورمان با این موضوع مواجه شده است. این فرد داروی یکی از پزشکان را مصرف کرده، اما این موضوع را با پزشک تیم ملی هماهنگ نکرده بود. فدراسیون کاراته اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا حقوق این ورزشکار ضایع نشود. از دست دادن هر سهمیه‌ای که ما شانس مدال آوری در آن داریم، اتفاق ناگواری است.

وزنه برداری زیر فشار انتقاد‌ها

یکی از فدراسیون‌هایی که انتظارات از آن برای کسب سهمیه المپیک زیاد بود، فدراسیون وزنه برداری بود که تنها ۲ سهمیه کسب کرد. سهراب مرادی و کیانوش رستمی ۲ قهرمان نامدار ایران نتوانستند سهمیه المپیک را کسب کنند. علی هاشمی و علی داودی تنها وزنه بردارانی هستند که سهمیه المپیک را کسب کرده اند. طبیعتا نمی‌توان در المپیک برای کسب مدال طلا روی هاشمی و داودی حساب ویژه‌ای باز کرد و این ۲ وزنه بردار کشورمان باید به رده‌های دوم و سوم فکر کنند.

سیدرضا صالحی امیری در خصوص اینکه آیا عملکرد فدراسیون وزنه برداری رضایت بخش بود یا خیر، گفت: بهتر است تحلیل‌ها را بعد از این رویداد جهانی انجام دهیم. فدراسیون وزنه برداری تمام تلاش خود را برای کسب سهمیه‌های بیشتر انجام داد. پس از اینکه سهراب مرادی قهرمان المپیک ریو  مصدوم شد، تمام اقدامات درمانی لازم صورت گرفت، اما عدم کسب نتیجه همه ما را مکدر کرد. همین وضعیت درباره کیانوش رستمی هم به وجود آمد. به نظر من فدراسیون وزنه برداری دچار حادثه شد.  

 

پر امید مثل کشتی؛ از یزدانی تا گرایی

ایران ۶ سهمیه در کشتی آزاد و ۵ سهمیه در کشتی فرنگی کسب کرده است. حسن یزدانی به عنوان یکی از کشتی گیران پر افتخار ایران امید بالایی به کسب مدال طلا دارد. با این وجود دیوید تیلور آمریکایی رقیب سرسختی برای یزدانی محسوب می‌شود. در کشتی فرنگی هم محمد علی گرایی یکی از کشتی گیران پر امید ایران برای کسب مدال طلا است. سایر کشتی گیران ایران هم در مسابقات اخیر عملکرد بدی نداشته اند و می‌توان روی این رشته در المپیک توکیو حساب ویژه‌ای باز کرد.

حسن یزدانی درباره مسابقات المپیک، گفت: تنها به حریف آمریکایی فکر نمی‌کنم. تمام کشتی گیران قدرتمند ۸۶ کیلوگرم در المپیک حریفم هستند و در مصاف با همه آن‌ها با آمادگی صد درصد روی تشک می‌روم. سال ۲۰۱۶ هم حریفان نامداری در وزن من حضور داشتند. هرکسی بیشترین زحمت را کشیده باشد و با انگیزه‌تر باشد، پیروز میدان المپیک خواهد بود. روی تمام حریفان حساب می‌کنم و هیچ کدام را دست کم نمی‌گیرم.

لیگ ملت‌های والیبال زنگ تفریح شاگردان آلکنو

شاید تا یک ماه قبل انتظارات از تیم ملی والیبال ایران هم بالا بود، اما عملکرد نه چندان جالب شاگردان آلکنو که با ۸ شکست متوالی در رده دوازدهم لیگ ملت‌های والیبال قرار گرفتند، این تیم را از مقابل دید افکار عمومی دور کرد. با این وجود تصور کارشناسان بر این است که آلکنو به دنبال شناسایی بازیکنان تیم ملی بوده است. البته حضور بازیکنان جوان در تیم ملی والیبال می‌تواند برای آینده امیدوار کننده باشد.

میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال در خصوص انتقاد‌ها به تیم ملی والیبال ایران، گفت: امسال لیگ ملت‌های والیبال برای ما متفاوت بود و مردم حق دارند که نگاهشان به نتیجه باشد، اما ما نباید نتیجه را فدای عملکرد کنیم و باید نگاهمان رو به جلو باشد. ما برای کسب تجربه جهت حضور در مسابقات المپیک پا به مسابقات لیگ ملت‌ها گذاشتیم. مسابقات المپیک بسیار متفاوت‌تر از لیگ ملت‌ها است بنابراین به دنبال افتخار آفرینی در المپیک هستیم.

کد خبر: 27632

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0