30 خرداد 1401 - 8:02 ق.ظ

مدیرکل امورمالیاتی استان اصفهان:

100 هزار مودی هنوز اظهارنامه مالیاتی ارائه ندادند

عباس مزیکی مدیرکل امورمالیاتی استان اصفهان در گفت وگوی اختصاصی با عصراصفهان گفت : خرداد ماه برای صاحبان مشاغل ، فصل ارائه اظهارنامه مالیاتی است وطبق آمار 151 هزار مودی صاحبان مشاغل ( 78 درصد) از شرایط فعلی استفاده کردند و با توجه به تمدید مهلت ارائه اظهارنامه تا 15 تیر ماه ، بیش از 100 هزار مودی هنوز اظهارنامه خودرا تحویل ندادند.

ناصربهروان
به نقل از عصر اصفهان عباس مزیکی مدیرکل امورمالیاتی استان اصفهان  گفت : خرداد ماه برای صاحبان مشاغل ، فصل ارائه اظهارنامه مالیاتی است وطبق آمار 151 هزار مودی صاحبان مشاغل ( 78 درصد) از شرایط فعلی استفاده کردند و با توجه به تمدید مهلت ارائه اظهارنامه تا 15 تیر ماه ، بیش از 100 هزار مودی هنوز اظهارنامه خودرا تحویل ندادند.
وی با بیان اینکه بر اساس بند م تبصره 12 قانون بودجه 1400 ، سازمان امور مالیاتی مکلف است گردش دستگاه های کارتخوان را به عنوان فروش جهت فعالان اقتصادی اعمال کند ، افزود: تنش در بازار و کسبه به موجب این بند قانونی باعث شده ، عدم استفاده صحیح از دستگاه کارتخوان برای برخی از کسبه وصاحبان مشاغل مشکلاتی را به وجود آورده است که به مأموران مالیاتی توصیه شده توضیحات مودیان درباره گردش های مالی از طریق دستگاه کارتخوان را بپذیرند.
مزیکی افزود: با اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان می بایست حساب های تجاری و غیرتجاری از هم تفکیک شود ، با این حال واریز هرگونه وجوه به حساب غیرتجاری توسط سازمان مالیاتی رصد خواهد شد و صاحبان حساب برای جلوگیری از هرگونه ابهام می بایست شفاف سازی لازم را از طریق نگهداری اسناد ومدارک انجام دهند وگردش حساب در دستگاه های پوز را فروش تلقی نمایند.
مدیرکل امورمالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه ضریب سود فعالیت متناسب با سود کسبه نیست ، ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی سقف مشمولیت مالیات را حداکثر سه برابر مقرر کرده است، تعیین مالیات مقطوع مطابق با تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم برای کسانی که دستگاه پوز و اطلاعات خرید و فروش نیز در سامانه های مالیاتی نداشته اند بر اساس سابقه مالیاتی و تا سقف 5 میلیون بدون تغییر و افزایش محاسبه می شود.
وی به مشکلات برخی از صنوف اشاره کرد و افزود: برای تعیین درآمد ، فروش و ضریب سود فعالیت را ملاک قرار دادیم که در برخی از موارد ضریب سود متناسب با سودی که کسبه بدست می آورند ، نبوده است . بطور مثال موبایل فروشان ضریب سود فعالیت شان در دفترچه 16درصد بود؛ درحالی که وقتی میدانی بررسی می شود ، این قدر سود نصیب فروشنده نمی شود.
مزیکی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم این است که هر فعال اقتصادی برای هرتعداد واحد کسبی به صورت جداگانه می تواند از تسهیلات مذکور استفاده نماید، افزود: این موضوع موجب کاهش مبلغ مالیات می شود و در صورت ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط هر واحد کسبی ، حداکثر یک معافیت برای آن واحدکسبی درنظرگرفته می شود .
مدیرکل امورمالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه عدالت مالیاتی ، داشتن اطلاعات پالایش شده است، ادامه داد: بهترین روش برای نظام مالیاتی که همه دنبال آن هستند، داشتن اطلاعات درست پالایش شده است و بیشتر مردم نسبت به بی عدالتی معترضند و عدالت هم با تخمین و حدس و گمان انجام نمی شود. مواردی همچون شفاف شدن ، اطلاعات درست داشتن ، سیستم درست کار کردن و قانون درست نوشتن برای اخذ مالیات عادلانه ، باید به آن پرداخته شود.
وی افزود: حدود 15 درصد از مودیان مالیاتی، شرایط استفاده از روش جدید را ندارند و هرچه تسهیل تر شود بیش از میلغ 4 میلیاردو هشتصد میلیون تومان خواهد بود و بین 80 تا 85 درصد به نقطه ایده آل رسیده است ویا کمتراز آن شرایط توجیه پذیر می خواهد.
مزیکی به استقبال87 درصدی مودیان مالیاتی در استان اصفهان از شرایط جدید، اشاره کرد و افزود : صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی بطور حتم جوانب این طرح را سنجیده و استقبال نموده اند و به هر جهت امور مالیاتی گردش حساب بانکی مشاغل را داشت ، ولی گردش حسابی که به دستگاه پوز اتصال دارد را ملاک قرار داده است.

کد خبر: 71132

نویسنده: ناصربهروان

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0