18 خرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست:

۹۰ درصد گرد و غبار در آذربایجان‌غربی منشا خارجی دارد

طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۰ درصد گرد وغبارهای موجود در هوای این استان منشا خارجی داشته و از کشورهای همسایه منتقل می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۰ درصد گرد وغبارهای موجود در هوای این استان منشا خارجی داشته و از کشورهای همسایه منتقل می‌شود.

به گزارش ایرنا، سعید موسوی افزود: طبق مطالعات سال ۱۳۹۹ مساحت کانون های گردو غبار در استان ۱۰۲ هزار و ۵۵۴ هکتار شناسایی شد که ۹۷ هزار هکتار آن، کانون با پتانسیل کم آلودگی و بقیه کانون متوسط بوده و کانون بحرانی در استان وجود ندارد. وی اظهار کرد: موظف به حفاظت از این کانون ها هستیم تا اجازه داده نشود به کانون های متوسط یا بحرانی تبدیل شوند. معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: اغلب کانون‌های آلاینده هوای استان در کشور عراق و سوریه قرار دارند که به علت مشکلات موجود، نتوانسته اند در مدیریت آب اعمال نظر کنند و در پایین دست موجب بروز مشکلاتی شد. وی با اشاره به کانون‌های گردو غبار داخل استانی گفت: افرادی که به مراتع دست درازی می کنند یا به حفاظت از خاک دقت نمی کنند باید توجه داشته باشند که با استفاده های بیش از حد از مراتع به تولید کانونهای گردو غبار دامن می زنند. موسوی درباره مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: ما نیازمند پرداختن به دیپلماسی آب و محیط زیست هستیم و طی دستور ریاست جمهوری دستگاه دیپلماسی و محیط زیست سفرهایی به سوریه و عراق داشتند و مقرر شده با محوریت ایران با حضور ۱۵ کشور که متاثر از کانونهای ریز گرد هستند همایشی تشکیل شود تا راهکارهای کاهش این پدیده بررسی و تصویب شود. وی با بیان اینکه شهروندان در زمان بروز گردو غبارها به هشدارهای صادر شده دقت کنند، افزود: امسال در ارومیه هشت روز آلودگی بالای استاندارد ثبت شده که یک روز خطرناک با شاخص ۵۰۰ بوده که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. موسوی گفت: امسال سه روز ناسالم و چهار روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است و این درحالی است که در سال گذشته فقط سه روز ناسالم برای گروه‌های حساس در ارومیه داشتیم و ضروری است تا توصیه‌های بهداشتی رعایت شود.

کد خبر: 70610

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0