11 خرداد 1401 - 1:00 ب.ظ

۶۰ درصد مبتلایان به سوءتغذیه در مناطق جنگ زده هستند

یک اندیشکده آلمانی با اشاره به اینکه نزدیک ۶۰ درصد افراد مبتلا به سوءتغذیه جهان در مناطق جنگ زده مثل یمن، پاکستان، سوریه، هائیتی، سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجریه زندگی می کنند خواستار تلاش جهانی برای ایجاد صلح پایدار شد.

به گزارش ایرنا، اندیشکده فر پلنت(Fair Planet) در آلمان، طی گزارشی با عنوان «چطور مناقشات جهانی موجب ناامنی غذایی می شوند»، خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین بحران غذایی جهانی را تشدید کرد و رابطه جنگ و ناامنی غذایی را در کانون توجه ناظران قرار داد.

جنگ اوکراین به کاهش تاریخی صادرات غذا و بالارفتن قیمت مواد غذایی به ویژه مواد پرمصرف منجر شده و زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه که به واردات وابسته هستند در مخاطره قرار داده است.

این گزارش تصریح کرد: برآوردها این است که نزدیک ۶۰ درصد افراد دارای سوءتغذیه جهان در مناطقی زندگی می کنند که با نوعی از درگیری و جنگ مواجه است.

سال گذشته، تعداد ۱۴۰ میلیون نفر از کسانی که سوءتغذیه طولانی مدت را در سراسر جهان تجربه کردند در کشورهایی مثل یمن، پاکستان، سوریه، هائیتی، سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجریه زندگی می کردند که درگیر جنگ هستند.

در گزارش این اندیشکده مستقر در برلین آمده است: در آفریقا، سه چهارم افرادی که بحران غذایی را تجربه می کنند در کشورهای جنگ زده هستند. به طور مثال، جمهوری دموکراتیک کنگو با یکی از بدترین بحران های بشری درگیر است و حدود ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با ناامنی غذایی گسترده مواجه هستند که بیشترین میزان در میان کشورهای آفریقایی است.

این شرایط، نتیجه نزاع های مسلحانه بین جمعیت های مختلفی است که در مناطق شمال شرق و شرق کنگو زندگی می کنند. این نزاع ها به آوارگی گسترده مردم انجامیده است.

در جنوب سودان نیز که دهه هاست جنگ ادامه دارد، ۸۰ درصد مردم در معرض ناامنی غذایی هستند.

این گزارش با بیان اینکه امنیت غذایی برای ثبات و صلح جهانی یک ضرورت است، افزود: جنگ کشاورزی را مختل، زندگی و زنجیره تامین را نابود و تاب آوری خانوارها در مقابل تکانه ها را تضعیف می کند. جنگ با جلوگیری از حرکت جوامع، مانع دسترسی آنها به کمک های بشردوستانه می شود.

اندیشکده «فر پلنت» خواستار اقدام فوری رهبران شد و نوشت: رهبران جهان باید برای از بین بردن این بحران ها هرچه زودتر فکری کنند. لازم است اقدامات دقیقی برای حفاظت از نظام غذایی در مقابل تکانه های کنونی و آینده انجام شود.

این اندیشکده به تلاش های گذشته برای کاهش نزاع ها و محافظت از شهروندان جامعه جهانی در مقابل گرسنگی اشاره کرد و افزود: نیازمند اقدامات گسترده تر در سطوح بالاتر هستیم. ما باید روی راه حل های سیاسی پایدار برای پایان دادن به نزاع ها و جلوگیری از وقوع نزاع های جدید سرمایه گذاری و نظام های صلح پایدار را تقویت کنیم.

این گزارش در پایان، اظهارات آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل را یادآور شد و به نقل از وی نوشت: حداقلی ترین نتیجه نزاع های مسلحانه، از بین رفتن مزارع و کارخانه ها، گرسنگی، کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت هاست. در شرایطی که جهان در آستانه یک گرسنگی گسترده است، تامین غذای گرسنگان، نوعی سرمایه گذاری در امنیت و صلح جهانی است.

کد خبر: 70293

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0